رییس جمهور روسیه گفت گروه کشورهای نوظهور، بریکس، که هدف تقویت جهان چند قطبی را دنبال می کند می توانند تغییرات بسیار مهمی در مناسبات بین المللی ایجاد کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ایتارتاس،  "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت جهان نوین کنونی در واقع یک جهان چند قطبی پیچیده و پویا است و این یک واقعیت عینی است. هر گونه تلاش برای ایجاد مدل روابط بین الملل که همه تصمیم های آن را یک قطب خاص می گیرد غیرموثر است و اغلب کارکرد درستی ندارد و در نهایت محکوم به شکست است. 

پوتین که در آستانه نشست سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی سخن می گفت اضافه کرد جهان در قرن بیست و یکم، کاملا جهانی شده و به هم وابسته است. درست به همین دلیل است که ما به نهادهایی از کشورهای با نفوذ مانند بریکس نیاز داریم. 

گفتنی است نشست سران گروه بریکس روز سه شنبه در شهر فورتالزا کشور برزیل آغاز می شود می شود. 

وی گفت تلاش های مشترک ما به طور قطع به تقویت سازوکارهای مقابله با بحران و برقراری ثبات در مناسبات بین المللی منجر خواهد شد. 

محور اصلی نشست آتی بریکس رشد فراگیر و راه حل های پایدار است. بنابراین ما به فوری ترین مسایل در سیاست جهانی و اقتصاد و نیز توسعه بریکس می پردازیم. 

من بر این باورم که اکنون زمان ارتقای نقش بریکس به سطحی جدید و تبدیل کردن این گروه به بخشی غیرقابل انکار در نظام مدیریت جهان برای توسعه پایدار است. 

وی درباره نحوه دستیابی به این همکاری گفت نخست باید همکاری ها در سازمان ملل به هر شکل ممکن افزایش یابد. به طور دایم کشورهای مختلف تلاش دارند که راه حلهایی یکجانبه برای بحران ها به جامعه بین المللی تحمیل کنند. 

رییس جمهور روسیه گفت با این حال ما پیشنهاد ایجاد سازوکار رایزنی های منظم بلند پایه میان وزرای خارجه درباره مسایل مختلف منطقه ای را پیشنهاد می کنیم و هر جا که ممکن بود مواضعی مشترک اتخاذ خواهد شد و تلاش های مشترک برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک درباره مسایل مختلف صورت خواهد گرفت . 

وی گفت ما باید سیاست های بریکس را فعالانه تر دنبال کنیم و با تهدید ها و چالش های امنیتی از جمله در مبارزه با تروریسم فعالانه تر برخورد کنیم. 

رییس جمهور روسیه که به آمریکای لاتین سفر کرده است گفت باید در همکاری در زمینه مدیریت اطلاعات به قوانینی دست یابیم. این قوانین باید براساس اصول احترام به استقلال کشورها، اصل عدم دخالت در امور داخلی، رعایت حقوق بشر و نیز حقوق برابر همه کشورها باشد. وی گفت من فکر می کنم تلاش های مشترک تضمین خواهد کرد کشورهای عضو بریکس بتوانند به جایگاهی پیشرو در تقویت امنیت اطلاعات بین المللی دست پیدا کنند. 

وی گفت بریکس قصد دارد که یک سیاست اطلاعاتی مشترک در صحنه بین المللی تشکیل دهد تا از فعالیت های این نهاد حمایت شود و تصویر غیرجانبدارانه ای از جهان ارائه شود. 

پوتین گفت این گروه همچنین در نشست آتی خود به طور دقیق به تحلیل اوضاع در مناطق بحرانی جهانی می پردازد. از جمله این مناطق سوریه و عراق است که گروه‌های تروریستی و افراطی در حال تقویت مواضع خود در این کشور ها هستند. توجه جدی نیز باید به بحران اوکراین شود تا خونریزی در این کشور هر چه زودتر متوقف شود.

رییس جمهور روسیه گفت در حوزه اقتصاد نیز درباره اصلاح صندوق بین المللی پول گفتگو خواهد شد. کشورهای عضو بریکس نگران تعویق های غیرمنطقی در این زمینه هستند و این مسئله همه تلاش های گروه بیست در این زمینه را تهدید می کند. در همین حال تحقق اصلاحات در صندوق بین المللی پول بر اساس نیازهای قرن بیست و یکم از جمله درخواست های درست جامعه بین المللی است. 

پوتین گفت مسئله مهمتری که در این نشست مطرح خواهد شد افزایش موارد اعمال تحریم های یکجانبه است. اخیرا روسیه مورد حمله تحریم های آمریکا و متحدانش قرار گرفت. وی گفت روسیه بسیار از اقداماتی که گروه بریکس در انتقاد از این تحریم ها صورت داد قدردانی می کند. در همین حال باید تحلیل های کامل و گسترده ای از شرایط کنونی صورت گیرد. باید درباره اقدامات مناسبی که به پیشگیری از ارعاب کشورهایی که با برخی سیاست های خارجی آمریکا و متحدانش موافق نیستند منجر می شود توافق شود و به جای این ارعاب ها باید گفتگو متمدنانه در همه زمینه براساس احترام متقابل توسعه یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار