در روند روابط سیاسی میان کشورهای جهان در طول تاریخ، بسیاری از نمودهای فرهنگی ملتی در اختیار ملت دیگر قرار گرفته‌اند. این انتقال نمودهای فرهنگی یا در جنگ‌ها روی داده یا به رسم هدیه بوده است.

به گزارشحوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در روند روابط سیاسی میان کشورهای جهان در طول تاریخ، بسیاری از نمودهای فرهنگی ملتی در اختیار ملت دیگر قرار گرفته‌اند. این انتقال نمودهای فرهنگی یا در جنگ‌ها روی داده یا به رسم هدیه بوده است.

 ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست، اما بیش‌تر از آن که گنجینه‌های ایران انباشته از محصولات فرهنگی دیگر کشورها باشد، گنجینه‌های فرهنگی آن‌ها از تولیدات ایرانی سرشار است.

امروزه در شرق و غرب این ربع مسکون در کم‌تر موزه‌ای می‌توان از اشیای ایرانی نشان و اثر نیافت؛ کشورهایی که در روند روابط با ایران، چهره و نمودی از سلطه ­گری داشته‌اند، به جای خود. شگفت آنجا است که در گنجینه‌های دولتی و گاه خصوصی کشورهایی که خود در طول تاریخ دست‌خوش سلطه‌گری دیگران نیز بوده‌اند می‌توان این اثرها و نشان‌ها را بازیافت.

لهستان یکی از این کشورها است؛ کشوری که در حدود شش سده از آغاز روابط سیاسی‌اش با ایران می‌گذرد و رابطه­ای که در حذف پی‌درپی لهستان از پهنه جغرافیای سیاسی همچنان تا امروز تداوم داشته است.
 
شاهکار هنر ایران در مجموعه‌های لهستان دربردارنده ژرفای فرهنگی این تداوم رابطه است. شگفتا که این مجموعه هیچگاه در زد و خوردی خصمانه به لهستان منتقل نشده است، یا هدیه و پیشکش بزرگان این خاک به بزرگان لهستان بوده یا توسط آنان خریداری شده است.

 این کتاب که به کوشش پروفسور تادئوش مایدا رییس موزه ملی لهستان در دو جلد تدوین شده است، دربردارنده 13 مقاله در شناختن هنر ایران است. کتاب دارای تصاویری رنگی و گاه بی‌نظیر از آفریده‌های هنرمندان ایرانی است. این اثر بی‌شک به دوستداران هنر ایرانی، در بازشناسی حلقه­‌های مفقوده شده تداوم تاریخ هنر ایران یاری خواهد کرد.
 
این اثر که به همت فرهنگستان هنر در ایران ترجمه و منتشر شده، برای بخش فارسی کتابخانه ملی ملک تهیه شده است و اینک در دسترس دوستداران هنر قرار دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: موزه ، آثار ، هدیه ، فرهنگ ، ملت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار