مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: گونه آبزی آرتیمیا در تالاب کویری میقان اراک سرمایه ارزشمند زیستی است که با برنامه ریزی قابلیت اشتغالزایی و تولید ثروت نیز دارد

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، انصاری افزود: آرتیمیا از گونه های مهم آبزی است که در حوضچه های نمکی تالاب میقان زیستمی کند و یکی از منابع ارزشمند غذایی و پروتئینی برای پرورش ماهیان زینتی و گونه های جانوری محسوب می شود که باید با انجام مطالعات علمی زمینه رشد و جایگاه زیستی آن را تقویت کرد.

وی گفت: مطالعات اولیه گروه زیست شناسی دانشگاه اراک بیانگر آن است که آرتیمای موجود در منابع آبی تالاب میقان اراک بومی و بچه زا است اما نظرات دیگری مبنی بر مهاجر بودن این گونه از طریق چسبیدن به پا و نوک و یا دستگاه گوارشی فلامینگو ها از سایر زیستگاه های پرندگان نیز وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود : آرتمیا به عنوان یکی از ذخیره های آبزی با ارزش از دیرباز در تالاب میقان اراک وجود داشته اما در دو دهه اخیر با توجه به ایجاد شرایط اکوسیستمی این تالاب نظیر ورود پساب تصفیه خانه فاضلاب و رشد جلبک های مقاوم به شوری که غذای اصلی آرتیمیا است ازدیاد قابل توجهی داشته است.

انصاری گفت: هم اینک تعداد آرتیمیاهای موجود در حوضچه های پراکنده تالاب میقان به طوری است که سطح آبی بیشتر مناطق این محوطه زیستی به رنگ قرمز است.

وی گفت : غذای اصلی و مطلوب فلامینگوها با تغذیه مستمر از آرتمیای قرمز رنگ است و گفته می شود قرمزی موجود در پرها، نوک و پاهایشان با این رژیم غذایی در ارتباط است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود : آرتمیا فاقد توان پراکنش فعال است و باد و پرندگان آبزی خصوصا فلامینگوها از مهمترین عوامل طبیعی توزیع کننده آن هستند.

انصاری گفت: وسعت هشت هکتاری تالاب و حوضچه های میقان اراک فرصتی استثنایی در بهره برداری اصولی و صحیح در پرورش و تکثیر آرتیمیا است اما این مهم مستلزم مطالعات علمی از سوی شیلات و ارائه روش های صحیح تکثیر و پرورش است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.