مصرف خودسرانه قرص متفورمین به منظور کاهش وزن، می‌تواند موجب کاهش شدید قند خون و یا آسیب جدی به کبد، کلیه و قلب افراد شود.

اسدالله رجب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  در خصوص مصرف خودسرانه قرص متفورمین در جهت کاهش وزن هشدار داد و افزود: قرص متفورمین دارویی است که برای افراد چاق مبتلا به دیابت تجویز می‌شود و با توجه به عوارضی که می‌تواند برای افراد غیر دیابتی داشته باشد به هیچ‌وجه نباید در رژیم‌های غذایی کاهش وزن گنجانده شود.

وی در ادامه با اشاره به عوارض ناشی از مصرف خودسرانه قرص متفورمین به منظور کاهش وزن اینگونه بیان داشت: مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند موجب کاهش شدید قند خون شده که در صورت بروز این حالت در خواب، می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

رجب یادآور شد: متخصصان نیز در صورتی قرص متفورمین را برای بیماران تجویز می‌کنند که از سلامت قلب، کبد و کلیه آنها اطمینان حاصل کرده باشند، چرا که مصرف این قرص در صورت بروز هرگونه اختلال در این اندامها می‌تواند به این نواحی آسیب جدی وارد سازد.

وی تاکید کرد: کاهش صحیح وزن فقط از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش امکانپذیر خواهد بود و افراد باید از درمان‌های دارویی به ویژه به صورت خودسرانه به طور جدی خودداری کنند.



انتهای پیام/

برچسب ها: متفورمین ، کلیه ، کبد ، کاهش وزن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
منوکبد گم کار متفورمین خوب براش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
من کبد چرب دارم الان یه ماهی میشه که متوجه شدم دکتر قرص متفورمین تجویز کرده..... چند ماه میکشه که کبد خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
زری
۱۵:۳۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام
چند سال پبش دگتر داخلی برای کبد چرب من متفورمین وسط غذا نهار تجویز کردن مدتی مصرف کردم ظاهرا بد نبود اما جون نباید طولاتی مدت استفاده کرد قطع کردم .الان دوسه سالی میگذره خودم دوباره شروع کردم وسط نهار میخورم ممکنه به بدنم آسیب بزنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
سلام مادرم سنگ کلیه داره در هر دو طرف با یه توده در کلیه آیا مصرف متفورمین برایش خوب هست یا نه ممنون میشم جواب بدین