مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: مرمت خانه تاریخی محمودی در لارستان گامی دیگر در راستای حفاظت از بافت تاریخی است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مصیب امیری بیان کرد: خانه محمودی از بناهای دوره زندیه است که در محله پیر غیب شهر قدیم لار واقع شده و بخش سرداب خانه نیز مربوط به دوره صفویه بوده است که با توجه به ارزشهای تاریخی فرهنگی این بنا که از معدود خانه های باقیمانده از دوره زندیه در فارس می باشد و ضرورت حفظ و نگهداری آثار تاریخی موجود در بافت قدیم لارستان مرمت و بازسازی این خانه تاریخی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه فاز اول این طرح با اختصاص اعتباری حدود نهصد میلیون ریال ( نود میلیون تومان ) توسط این اداره کل آغاز شده است گفت : سنگ چینی (بلوکاژ ) کف ساختمان با استفاده از سنگ لاشه، بر چیدن سقف اتاق هایی که با تیر چوبی ، حصیر ، توفال و کاهگل پوشیده شده و اجرای مجدد، تخریب انواع بتن های غیر مسلح و اجرای مجدد بتن ، حفره چاه از جمله اقداماتی است که صورت می گیرد .

خانه تاریخی محمودی از بناهای دوره زندیه است که اتاق های این خانه دور تا دور حیاط مرکزی قرار گرفته است.

این خانه دارای 3 حیاط و یک سرداب می باشد و وجود دو بادگیر در گوشه شمال غربی بنا ، هشتی ورودی و نقاشی های نفیس موجود بر روی تیرهای چوبی از شاخصه های این اثر تاریخی است و فرم خاص معماری بنا از ویژگی های بارز آن است .

این خانه در تاریخ 10 خرداد ماه 82 به شماره 8678 به فهرست آثار ملی ثبت شده است .

انتهای پیام/ش/ن


برچسب ها: مرمت ، خانه ، محمودی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.