سفیر سابق ایران در بیروت با اشاره به اینکه ارتش رژیم غاصب اسرائیل برای خروج از باتلاق غزه باید شروط گروه‌های مقاومت اسلامی را بپذیرند گفت: گروه‌های تکفیری فعال در منطقه هدایت شده از سوی صهیونیست‌ها هستند به طوری که آنها در جهت تحقق اهداف صهیونیست‌ها قدم برمی‌دارند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در بیروت، شب گذشته (یکم مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری، به بررسی چرایی ناتوانایی ماشین جنگی اسرائیل در مهار مقاومت پرداخت.
 
*صهیونیست‌ها با بحران هویت و مشروعیت مواجه هستند

غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در بیروت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا رژیم صهیونیستی این مقطع زمانی را برای تجاوز انتخاب کرده است، گفت: اسرائیلی‌ها از 66 سال گذشته تاکنون با بحران هویت و مشروعیت مواجه بوده‌اند و این مسئله برای آن‌ها بسیار بار سنگینی را ایجاد کرده است.
 
سفیر سابق ایران در بیروت با اشاره به اینکه، وعده‌ای که صهیونیست‌ها به یهودی‌های مهاجر برای زندگی توام با رفاه دادند هیچ‌گاه محقق نشده است، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری حزب‌الله لبنان، صهیونیست‌ها وارد مرحله جدید و متحمل شکست‌های مختلفی شدند.
 
وی ادامه داد: همواره هدف اسرائیلی‌ها این بود که دغدغه بحران امنیت را برطرف کنند اما هرچه تلاش کردند کمتر نتیجه گرفتند و نتیجه پنج جنگ آن‌ها از سال 2005 به بعد این بود که آنها توان هجوم علیه محورهای مقاومت را ندارند و نمی‌توانند در برابر هرگونه هجوم از خود دفاع کنند.
 
رکن‌آبادی با بیان این که در این جنگ‌ها رژیم صهیونیستی با اشتباه محاسباتی مواجه بود و متحمل شکست تلخی شد، اظهار داشت: آن‌ها تصور می‌کردند با توجه به شرایط جدید منطقه و درگیری‌هایی که در جهان اسلام ایجاد شده، امکان آخرین ضربه و عدم پاسخگویی از سوی مقاومت وجود دارد و در سال 2012 اقدام به تست کردن کردند، اما نتیجه نگرفتند.
 
*گروه‌های تکفیری فعال در منطقه، هدایت شده از سوی صهیونیست‌ها هستند

سفیر سابق ایران در بیروت با تاکید بر اینکه جریان‌های تکفیری کاری می‌کنند که صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند خاطرنشان کرد: گروه‌های تکفیری فعال در منطقه هدایت شده از سوی صهیونیست‌ها هستند و آنها در جهت تحقق اهداف صهیونیست‌ها قدم برمی‌دارند.

وی با اشاره به اینکه، صهیونیست‌ها تصور می‌کردند با گشوده شدن این جبهه، مقاومت دچار مشکل و ضعف جدی شده است و می‌توان آخرین ضربه‌ها را به جریان مقاومت وارد کرد، افزود: در دور جدید حمله به غزه، اسرائیلی‌ها با بهانه ربوده و کشته شدن سه نظامی اقدام به تحرکاتی کردند، اما انتظار چنین دفاع و مقابله‌ای را از سوی گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین نداشتند و شهرهای مختلف خود را در معرض آماج حملات موشک‌ها دیدند.
 
*صهیونیست‌ها وارد باتلاقی شده‌اند  که هرچه دست و پا می‌زنند بیشتر درآن فرو می‌روند

رکن‌آبادی با اشاره به این که اسرائیلی‌ها در بحران بزرگ و سختی به سر می‌برند، اظهار داشت: اسرائیلی‌ها هنوز طعم تلخ شکست سال 2009 را فراموش نکرده بودند، اما مجبور شدند ناخواسته وارد باتلاقی شوند که هرچه دست و پا می‌زنند بیشتر در آن فرو می‌روند.
 
*سینه‌های مقاومت مملو از ایمان است

سفیر سابق ایران در بیروت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ماشین جنگی رژیم صهیونیستی تاکنون نتوانسته مقاومت را مهار کند، گفت: سینه‌های مقاومت مملو از ایمان است هرچند از نظر نظامی ضعیف‌تر هستند اما صهیونیست‌ها این عامل را هیچ‌گاه نتوانسته‌اند متوجه شوند و در محاسبات خود وارد کنند.
 
*صهیونیست‌ها خودشان به پیروزی مقاومت فلسطین اعتراف می‌کنند

وی با اشاره به خود کشی‌های دسته جمعی نظامیان اسرائیلی افزود: نظامیان اسرائیلی توان مقابله در جنگ‌های فرسایشی را ندارند، صهیونیست‌ها هیچ‌گونه دستاوردی دراین جنگ نداشته‌اند و خودشان به پیروزی مقاومت فلسطین اعتراف می‌کنند.
 
رکن‌آبادی با بیان اینکه، رژیم صهیونیستی مردم، زنان، کودکان و افراد بی‌گناه را مورد هدف قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: افسران اسرائیل در جنگ 33 روزه گریه می‌کردند و می‌گفتند ما را وارد قتلگاه لبنان نکنید.
 
سفیر سابق ایران در بیروت، با بیان این که مقاومت ارتش اسرائیل را غافلگیر کرده است، ادامه داد: مقاومت از پهبادها، یگان‌های دریایی و پیاده کردن تکاور در پشت نیروهای اسرائیلی استفاده کرده است.
 
*صهیونیست‌ها برای آتش بس دست و پا می‌زنند  

وی  با اشاره به اینکه غربی‌ها، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها تمامی عوامل را به صورت دقیق مورد محاسبه خود قرار می‌دهند، بیان کرد: اسرائیلی‌ها می‌خواستند با پیشروی درغزه، شکست‌های قبلی خود را جبران کنند، اما اشتباه کردند و خودشان اعتراف می‌کنند که توان مقاومت و حماس نه تنها کم نشده، بلکه بیست برابر شده است و امروز برای آتش بس دست و پا می‌زنند.
 
*صهیونیست‌ها برای خلاصی ازمعرکه چاره‌ای جز پذیرش شروط مقاومت ندارند

رکن‌آبادی با بیان اینکه این جنگ بیش از 15 روز است که به طول انجامیده گفت: جبهه مقاومت برای اسرائیل شرط و شروط می‌گذارد به گونه‌ای که صهیونیست‌ها برای خلاصی از این معرکه چاره‌ای جز پذیرش شروط مقاومت ندارند زیرا این نبرد دستاوردی برای آنها به همراه نخواهد داشت.
 
 وی با اشاره به اعتراف معاون وزیر جنگ اسراییل مبنی بر پیروزی مقاومت و شکست اسراییل افزود: این اعتراف پیامد خوبی را برای معاون وزیر جنگ اسراییل در بر نداشت.
 
سفیر سابق ایران در بیروت، با اشاره به اینکه پهپادهای مقاومت برای اولین بار به سرزمین‌های اشغالی وارد شده است ادامه داد: در سال 2009 دو هزار و چهارصد تانک به خط شدند تا شهر 45 کیلومتری غزه را ازدست رزمندگان بگیرند اما آنها نتوانستند به اهداف شوم خود برسند.
 
رکن‌آبادی با اشاره به اینکه اسراییلی‌ها علی‌رغم شکست‌های پی درپی درصدد جبران بحران عقده حقارت برآمدند اظهار داشت: مقاومت به سمت جلو در حرکت است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه تاثیر حرکت مقاومت  بر روی جامعه داخلی صهیونیست‌ها چیست، گفت: حرکت‌های مقاومت بر ضد صهیونیست‌ها تاثیر بسیار زیادی داشته است به گونه‌ای که مقاومت لبنان از ملت ایران درس‌های زیادی آموخته و مقاومت فلسطین نیز از رزمندگان مقاومت لبنان درس شجاعت آموخته است.  
 
*رژیم صهیونیستی یک ببر کاغذی بیش نیست

سفیر سابق ایران در بیروت با اشاره به اینکه، رژیم صهیونیستی یک ببر کاغذی  بیش نیست گفت: با وجود شرایط مختلف جغرافیایی لبنان و غزه، حرکت‌های مقاومت لبنان باور ما می‌توانیم را در مقاومت فلسطین ایجاد کرد.
رکن‌آبادی با تاکید بر اینکه، صهیونیست‌ها تنها زبان زور می‌فهمند بیان کرد: رزمندگان مقاومت اسلامی در فلسطین کار بسیار بزرگ‌تری را با الگوگیری از مقاومت لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی انجام دادند.
 
وی تصریح کرد: تا قبل از سال 2000 بسیاری از فلسطینی‌ها تصور می‌کردند که طرف مقابل از امکانات بسیار گسترده‌ای برخوردار است و آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی پشت سر صهیونیست‌ها قرار دارند، اما پس از پیروزی‌های مقاومت لبنان در برابر این رژیم جعلی معادله تغییر کرد.
 
*رژیم صهیونیستی تنها زبان زور را می‌فهمد

سفیر سابق ایران در بیروت گفت: قطع‌نامه‌های متعدد نیم بندی هم که از سوی سازمان ملل تصویب شده هیچ کدام از سوی صهیونیست‌ها اجرایی نشده پس در برابر چنین رژیمی که جز زبان زور نمی‌فهمد تنها زبان مقاومت و زور مؤثر است.
 
رکن آبادی افزود: آیا اراضی اشغالی لبنان را قطع‌نامه 525 سازمان ملل آزاد کرد؟
 
وی  گفت: براساس این  قطع نامه سازمان ملل نیروهای ارتش اسراییل باید بدون قید و شرط از اراضی اشغالی لبنان عقب نشینی می‌کردند.
 
*حل بحران فلسطین راهی به جز مقاومت ندارد

رکن‌آبادی با تاکید بر اینکه حل بحران فلسطین راهی به جز مقاومت ندارد، افزود: تمام طرح‌هایی که غیر از این مطرح شده و می‌شود دردی از مردم مظلوم فلسطین دوا نخواهد کرد.
 
 سفیر سابق ایران در بیروت با اشاره به قطع‌نامه موسوم به تقسیم در سال 1947 ادامه داد: براساس این قطع‌نامه 144 درصد از اراضی متعلق به  فلسطینی‌ها و 54 درصد متعلق به اسراییلی‌ها و 2 درصد تحت حاکمیت بین‌المللی بود.
 
وی با بیان اینکه اسراییل در سال 1948 ، 78 درصد اراضی فلسطین را اشغال کرد اظهار داشت: در سال1967 ، 22 درصد باقی مانده هم نیز مورد اشغال اسراییل قرار گرفت.
 
رکن‌آبادی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا جامعه عرب در قبال جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده است گفت: یکی از دلایل اصلی وقوع انقلاب اسلامی در ایران و سیاست‌های امام خمینی مسئله حمایت از فلسطین و قدس شریف بوده است و ایشان همواره بر این مسئله تاکید داشته و مکاتبات بسیاری با سران جهان اسلام داشته اند.
 
 سفیر سابق ایران در بیروت با بیان اینکه،  بعد از پیروزی انقلاب ما به صورت عملی حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین نشان داده‌ایم افزود: انتظار داشتیم کشورهای عرب زبان اسلامی در کنار فلسطین قرار می‌گرفتند و روابط ما با این کشورها بهتر می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد.
 
*امیدواریم اعراب به خود آیند و منطبق با واقعیات تصمیم بگیرند

وی با تاکید براینکه، امیدواریم اعراب به خود آیند و منطبق با واقعیات تصمیم بگیرند اضافه کرد: دلیل این مسئله نیز اقداماتی بود که استکبار و صهیونیسم در جهت ایران هراسی انجام دادند، در حالی که ما بارها اعلام کرده‌ایم در دویست سال گذشته ایران هیچ‌گاه به کشوری تجاوز نکرده است.
 
رکن‌آبادی با تاکید بر شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که کشورهای منطقه می‌توانند از دستاوردهای نظامی ما استفاده و در رزمایش‌هایمان نیز شرکت کنند، اما آنها تحت تاثیر تبلیغات صهیونیست‌ها هستند بنابراین امیدواریم روزی به خود آیند و منطبق با واقعیات تصمیم گیری کنند.
 
 وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از جرگه استکبار و استعمار جهانی خارج شده است گفت: تنها جرم ما که این همه مورد تهدید و تحریم و توطئه‌های مختلف قرار گرفته‌ایم، چیزی نبوده مگر این که ما گفتیم می‌خواهیم مستقل باشیم و از زیر سلطه مستکبران خارج شویم.
 
 رکن‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتظار مقاومت از امت‌های اسلامی چیست تصریح کرد: گروه‌های مبارز مقاومت، مردم عزیز فلسطین و لبنان، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان حامی و پشتیبان اصلی خود می‌دانند و همواره بر نقش ایران تاکید داشته‌اند.
 
 وی با اشاره به اینکه، امروز همه نتیجه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت را مشاهده می‌کنند افزود: مردم لبنان در آرامش در کنار مرز سرزمین‌های اشغالی به کار و زندگی روزمره خود می‌پردازند اما در آن سوی مرزها اسرائیلی‌ها مدام در وحشت، رعب و هراس هستند و یک زندگی کاملا امنیتی دارند.
 
رکن‌آبادی با بیان این که فلسطینی‌ها در اراضی خود هیچ حاکمیت واقعی ندارند ادامه داد: صهیونیست‌ها بعد از 66 سال علی‌رغم تمامی طرح‌هایی که داشتند نتوانسته‌اند موجودیت خود را تثبیت کنند و در امنیت به سر ببرند.
 
 وی با اشاره به اینکه رزمندگان مقاومت، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مادر خود می‌پندارند اضافه کرد: مقاومت در هر مرحله اسرائیلی‌ها را غافلیگر می‌کند و آنها در پی خروج آبرومندانه از این نبرد هستند، اما باید این حقیقت تلخ را بپذیرند که شکست خورده‌اند و باید شروط مقاومت را بپذیرند.
 
*چشم فلسطین و ملت های آزاده در روز قدس به مردم ایران دوخته شده است


سفیر سابق ایران در بیروت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نقش حمایت‌های مردمی در بالا بردن روحیه مقاومت چیست گفت: ملت عزیز ایران می‌دانند چشم کل آزادی‌خواهان جهان به آنها دوخته شده است.
 
 وی با بیان این که همه دنیا از حرکت‌هایی که در کشور ما انجام می‌شود الگو می‌گیرند، گفت: مسئله فلسطین افزون بر این که یک مسئله اسلامی است، یک مسئله انسانی است و هیچ وجدان بیداری نمی‌تواند این جنایات وحشیانه را مشاهده کند و ساکت بماند.
 
رکن‌آبادی با بیان اینکه انتظار می‌رود شاهد حضور گسترده‌تر مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس باشیم زیرا این کمترین کاری است که باید در حمایت از آنها انجام شود اضافه کرد: امروز مردم مظلوم غزه با زبان روزه به خاک و خون کشیده می‌شوند و چشم‌شان به حمایت‌های جمهوری اسلامی است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار