برای اولین بار کرسی اسلام‌شناسی شیعه در یکی از دانشگاههای معتبر دنیا در کشور آلمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در نشست خبری که در سالن همایش‌های وزارت علوم برگزار شد، طی سخنرانی گفت: در این دوره فعالیت‌های وزارت علوم و همکاری وزارت علوم در داخل و خارج از کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، چنانچه توسعه کیفی ( فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی) و ارتقاء سطح آموزشی و کیفی را در این بستر ایجاد شود.

وی افزود: توسعه دیپلماسی علم و فناوری از جنس قدرت نرم است و دیپلماسی علم و فناوری در چارچوب پویا به حرکت در می آید تا حدی که در این راستا شاهد ترافیک بالایی هستیم که تاکنون شاهد آن نبوده ایم.

سالارآملی تصریح کرد: حضور در هنجار سازی‌های بین‌المللی  یکی دیگر از مواردی است که در راستای ارتباط آن هستیم،چنانچه در این راستا بسیاری از تبادل های علمی جهانی توسط دانشمندان شکل می‌گیرد که نمونه آن MPT است.

وی اظهار داشت: در داخل کشور بیش از 4 میلیون و 500 دانشجو وجود دارد که سالیانه رشد دانشجویان تحصیلات تکمیلی 26 درصد است و امروزه 19 هزار و 500 دانشجوی خارجی در داخل کشور تحصیل می کنند، چنانچه 119 نفر در دانشگاه دولتی، 550 نفر در دانشگاه پیام نور، 385 نفر در دانشگاه آزاد و 739 نفر در دانشگاه علمی و کاربردی مشغول تحصیل هستند که این تعداد ظرفیت عظیمی است که در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی مد نظر قرار می گیرد، البته از این تعداد 45درصد در رشته‌های علوم انسانی، 6/34 درصد رشته مهندسی، 6.3 درصد در رشته هنر؛ 6.84 درصد رشته‌های علوم پایه و 1.55 درصد رشته‌های پزشکی و مابقی در رشته‌های کشاورزی مشغول تحصیل هستند.

وی به استنادات مقالات ایرانی اشاره کرد و افزود: در رابطه با شرایط جهانی باید بگویم که از لحاظ استنادات به مقالات، اخیرا موسسه تامسون رویترز 24 دانشجوی ایرانی نام برده که نام آنها از میان 3 هزار و 200دانشمند برتر دنیا  نام برده است البته از این تعداد 24 دانشمند ایرانی پر استناد 10 نفر در داخل کشور، 12 نفر در آمریکا، 1 نفر در کانادا و 1 نفر در انگلستان است.

وی افزود:براساس ترافیک رفت و آمد در داخل کشور باید بگویم که این چهار ماه اخیر 247 اندیشمند دنیا و سیاستگذاران دنیا به داخل کشور آمدند که از جمله آنها می توان به مدیر کل یونسکو، مدیر سیاستگذاری پژوهشهای ایتالیا، نهادهایی مثل DAD نام برد که به راستی یک  ترافیک رفت و آمد علمی شکل گرفته است.

سالار آملی تصریح کرد: 127 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به کنفرانس‌های خارج از کشور حضور داشتند و 20 نفر نیز از اعضای هیئت علمی مجوز فرصت مطالعاتی را دریافت کرده‌اند.

وی به کرسی‌های زبان فارسی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از محورهای ما کرسی‌های زبان فارسی است که هم اکنون در 27 کشور دنیا نماینده زبان فارسی وجود دارد و تعداد کرسی‌ها زبان فارسی در دانشگاه‌ها، 36 کرسی است که ما امیدواریم در پایان امسال این کرسی‌ها به 52 مورد برسد، چنانچه در این راستا برای نخستین بار در یکی از دانشگاههای معتبر دنیا کرسی اسلام‌شناسی شیعه در کشور آلمان برگزار شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار