سیاست کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر،حمایت از مراکز درمان اعتیاد و ارتقای خدمات ، بویژه درمانهای غیردارویی عنوان میشود و در این عرصه نظارت سازمان نظام پزشکی در اعطای مجوز کلینیکهای ترک اعتیاد راهگشاست

 به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران،  " فرید براتی سده " مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدربا اشاره به اظهارنظرهایی  در وزارت بهداشت براساس تحقیقات ناقص برخی افراد ، اظهارنظرهایی  در ستاد مبارزه با مواد مخدر و حتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، مبنی بر بی فایده بودن درمان با متادون ، تاکید بر مشکلات متادون و عملکرد مراکز درمانی و مراکز MMT  ، افزود: این نشان می دهد که باید اطلاعات بیشتری در مورد اثربخشی متادون ، منتقل شود و نقش رسانه ها می تواند در این مهم بسیار تاثیرگذار باشد.

 وی اظهارداشت : تاکنون مقاومت زیادی در مقابل این تفکرات از خود نشان دادیم و برغم اینکه در خصوص مشکلات مراکز درمانی آگاهی داریم ولی دیدگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر ، دیدگاه حمایتی و اصلاح روندهاست ، هم به لحاظ ضابطه مندی ، حمایت و نظارت ، باید روند اصلاحی وجود داشته باشد.
   دکتر براتی ، به تولید متادون توسط شرکت های دارویی اشاره کرد و افزود: هم اکنون حداقل دو برابر متادونی که به دست مراکز درمانی می رسد ، در کشور تولید می شود که متاسفانه به دلیل عدم نظارت مناسب ، بخش زیادی از آن ، سر از بازار آزاد درمی آورد. 

وی تاکید کرد که این رویه ، باید اصلاح شود و اگر لازم باشد ، بودجه ای نیز برای این هدف اختصاص یابد.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد کرد: نظارت بر مراکز با نظام پزشکی باشد و این سازمان ، با مراکزی که تخلف می کنند ، برخورد کرده و در صورت تعطیلی ، از طریق شبکه کشوری ، مجوز تاسیس آن مرکز در منطقه دیگری از کشور صادر نشود.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: که سیاست کلی ستاد ، بر حمایت از مراکز و ارتقای خدمات است و این نیست که با متادون  ، برخورد کنیم . البته  با برخی از عطاری ها برخورد شده است .
   
وی به وجود شش هزار و 300 مرکز درمانی در کل کشور اشاره کرد و افزود: پیشنهاد دیگر من ، تاسیس اتحادیه یا تشکلی برای پشتیبانی از مراکز ، رسیدگی به برخی از امور آنها و حتی شاید صدور مجوز برای آنها باشد .
   
وی ، برخلاف نظر برخی از صاحبنظران حاضر در این سمپوزیوم که تعداد مراکز را زیاد می دانستند ، گفت : این تعداد زیاد نیست بلکه در برخی از مناطق مانند تهران ، شاید 1200 مرکز نیاز نباشد و در برخی از مناطق ، نیاز به حتی یک مرکز وجود دارد و بررسی این نیازها می تواند از طریق همان تشکل یا اتحادیه ، در هر استان صورت بگیرد .
   
وی همچنین ابراز تاسف کرد که متاسفانه ارزشیابی و مستنداتی نیز وجود ندارد که نشان از اثربخشی متادون داشته باشد تا بتوان دیدگاه مسئولان را در این خصوص اصلاح کنیم .
   
وی در پایان سخنانش ، از مسئولان وزارت بهداشت به دلیل شجاعت در بازنگری پروتکل MMT و تغییرات آن ، تشکر کرد و افزود: در همه جای دنیا حتی کشورهای پیشرفته ، قوانین و مقررات مربوط به مواد مخدر ، براساس شرایط زمانی ، انعطاف پذیری داشته است  و در پروتکل تغییر یافته توسط وزارت بهداشت کشورمان نیز رگه هایی از این شجاعت دیده می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار