برگزاری اولین دوره کنکور سراسری در کشور، شهادت سرلشگر خلبان "عباس بابایی"، تولد کاشف کلر، منگنز و گلیسیرین، قتل "بختیار" آخرین نخست وزیر دوران پهلوی، بمباران هسته‌ای شهر هیروشیمای ژاپن توسط امریکا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 15 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 9 شوال 1435 هجری و 6 آگوست 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

برگزاری اولین دوره کنکور سراسری در کشور توسط وزارت علوم (1348 ش)
تا قبل از سال 1348، دانش آموزانی که دوره شش ساله تحصیلات متوسطه را پشت سر می‌گذاشتند پس از موفقیت در آزمون ورود به دانشگاه‌ها، می‌توانستند به تحصیل در دانشگاه اشتغال ورزند. با افزایش تعداد متقاضیان ورود به دوره‌های آموزش عالی، وزارت علوم تصمیم گرفت طی آزمونی که به کنکور موسوم شد، داوطلبانی را که در این آزمون موفقیت لازم را به دست آورند، برای ورود به دانشگاه، پذیرش نماید. از این رو اولین کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها در پانزدهم مرداد 1348 با شرکت حدود پنجاه هزار داوطلب انجام گرفت.

این تعداد در سال‌های بعد رو به فزونی نهاد به طوری که در آزمون ورودی سال 1352،92 هزار نفر شرکت کردند و در سال 1355، تعداد شرکت کنندگان از مرز 220 هزار تن گذشت. کنکور پس از پیروزی انقلاب نیز همراه با تحولاتی ادامه یافت و به میزان رشد جمعیت جوان کشور، تقاضای ورود به دانشگاه نیز افزایش یافت. چنانکه در کنکور سال 1382، یک میلیون و پانصد هزار نفر در پنج رشته علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی به رقابت پرداختند که از لحاظ آماری در حدود 30 برابر نسبت به ابتدا افزایش داشته است. به طور معمول در هر نوبت کنکور 10 الی 15 درصد شرکت کنندگان به دانشگاه راه می‌یابند که در طی سال‌های اخیر، حضور دانشجویان دختر از مرز پنجاه درصد کل داوطلبان فراتر رفته و بیش از شصت درصد قبولی‌های دانشگاه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

عملیات کوچک ثاراللَّه در قصر شیرین توسط سپاه (1361 ش)
عملیات ثارالله در چنین روزی از سال ۱۳۶۱ هجری شمسی با همکاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد. عملیات ثارالله با هدف تصرف مناطقی از غرب کشور آغاز گردید و با تصرف دو ارتفاع مهم قصر شیرین و به هلاکت رساندن ۲۰۰ تن از سربازان بعثی و منهدم ساختن یک تانک و ۳ خودرو به پایان رسید، هم‌چنین جاده تدارکاتی عراق در محور پیروزخان به تنگ بیشگان در زیر دید نیروهای ایرانی قرار گرفت. • پس از عملیات رمضان و پی بردن فرماندهان ایران به تغییر شیوه استحکامات و خطوط پدافندی عراق، می‌بایست تاکتیک مناسب و تازه‌ای برای ادامه نبرد با دشمن در پیش گرفته می‌شد. عملیات محدود ثارالله در محور میانی قصر شیرین به اجرا درآمد. هدف، آزادسازی ارتفاعات مهم مشرف بر منطقه، تأمین کامل جاده قصر شیرین - سر پل ذهاب و تهدید جاده تدارکاتی دشمن در محور پیروزخان به تنگه بشیرخان در خاک عراق بود. این حمله در نیمه مردادماه ۱۳۶۱ ش آغاز شد و طی آن دو ارتفاع مورد نظر آزاد و نیروهای ایرانی علاوه بر رسیدن به این اهداف، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر زرهی و شماری مهمات و سلاح سنگین و نیمه‌سنگین دشمن را منهدم و ۲۹۰ تن از آن‌ها را کشته و یا زخمی کردند. این عملیات محدود و موفق با همکاری یگان‌های ارتش و سپاه به اجرا درآمد.

پذیرش آتش‌بس پس از 15 روز کارشکنی توسط عراق (1367 ش)
یک روز پس از گذشت پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران اسلامی، رژیم جنگ افروز عراق با بمباران نیروگاه اتمی بوشهر، خوی تجاوزگری خود را بار دیگر آشکار کرد. در ادامه، در 31 تیرماه، ناگهان حمله گسترده خود را به خاک جمهوری اسلامی ایران آغازنمود و قصد داشت تا بار دیگر خرمشهر را اشغال کند. اما رزمندگان جان برکف، جانانه در مقابل دشمن متجاوز ایستادگی کرده و بعثیون را با دادن تلفات فراوان وادار به فرار کردند. سرانجام رژیم عراق با مشاهده قاطعیت مسؤولان جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق خود، چاره‌ای جز تن دادن به اجرای قطعنامه 598 ندید و آن را در 15 مرداد 1367 پذیرفت.

قتل "شاپور بختیار" آخرین نخست وزیر دوران پهلوی (1370 ش)
شاپور بختیار، در سال 1293 به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه بختیار در مدرسه فرانسوی بیروت سپری شد و در سال 1316 برای ادامه تحصیل راهی پاریس گردید. در سال 1318 ش با یک دختر فرانسوی ازدواج کرد. بختیار پس از دریافت دکترای حقوق از دانشگاه سوربن، در 1324 بدون همسر و سه فرزندش به تهران بازگشت و به حضور شاه جوان راه یافت. از آن پس مدارج ترقی را در ادارات دولتی پیمود و با جبهه‌های سیاسی متمایل به غرب، همکاری کرد. پس از کودتای 28 مرداد، به جرم همکاری با حزب توده دستگیر و 2/5 سال محبوس شد. بختیار در سال‌های دهه 1340 به پاس خدماتش در جبهه ملی دوم، از مراحم خاص دربار برخوردار گردید و مدیریت تعدادی از شرکت‌های بنیاد پهلوی را بر عهده گرفت. در حالی که روند رو به رشد مخالفت مردم مسلمان با حکومت رژیم پهلوی هر روز شدت می‌یافت، بختیار به عنوان آخرین تیر ترکش شاه، مقام نخست‌وزیری را عهده‌دار گردید. اما او توانست این سمت را تنها 37 روز حفظ کند. او در طول این مدت کوشید تا به کمک امپریالیسم آمریکا، رژیم در حال مرگ پهلوی را نجات دهد. وی در این دوران کوتاه به طراحی توطئه‌هایی نیز مبادرت ورزید که طرح انفجار هواپیمای حامل حضرت امام خمینی (ره) در مسیر بازگشت به تهران از آن جمله بود. با سقوط رژیم پهلوی، شاپور بختیار، پس از یک دوره اختفا در تهران، با حمایت دست‌های مرموزی به خارج گریخت و عازم فرانسه شد. بختیار در فرانسه مورد حمایت کامل سرویس‌های اطلاعاتی غرب قرار گرفت و با تغذیه کلانِ مالی محافل صهیونیستی، نخستین فعالیت‌های توطئه‌گرایانه را علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی آغاز کرد. از مهم‌ترین این توطئه‌ها، کودتای نافرجام نوژه در تیرماه 1359 و طرح تجزیه خوزستان بود که هر دو با شکست مواجه گردید. شاپور بختیار نزدیک به 12 سال به عملیات خیانت‌بار خود علیه آرمان‌های ملت و استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد تا اینکه سرانجام در نیمه مرداد 1370 در 77 سالگی در ویلای مسکونیش در حومه پاریس توسط افراد ناشناس به قتل رسید.

شهادت سرلشگر خلبان "عباس بابایی" معاون عملیات نیروی هوایی ارتش (1366 ش)
سردار رشید اسلام، سرلشکر خلبان، عباس بابایی، در سال 1329 ش در قزوین به دنیا آمد و در سال 1348 به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت. وی پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی، برای تکمیل دوره به آمریکا رفت و دوره خود را در آمریکا با موفقیت سپری کرد. شهید بابایی با دارا بودن تعهد و تخصص، در مرداد 1360 به فرماندهی پایگاه هشتم هوایی اصفهان رسید.

این سردار رشید اسلام، قسمت اعظم حضور خود را در پروازهای عملیاتی گذراند و سه هزار ساعت پرواز کرد. سرلشکر بابایی با روحیه شهادت‌طلبی به همراه شجاعت و ایثاری که در طول سال‌های دفاع مقدس به نمایش گذاشت، صفحات نوین و زرینی بر تاریخ نیروی هوایی افزود و تنها در دو سال آخر عمر، بیش از شصت ماموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رساند. این خلبان غیور ارتش اسلام سرانجام در پانزدهم مرداد 1366 ش برابر با عید قربان، در یک عملیات برون مرزی به شهادت رسید و در تشییعی با شکوه در گلزار شهدای قزوین به خاک سپرده شد. وی در هنگام شهادت، معاون عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

شهادت حجت الاسلام "مصطفی ردّانی پور" فرمانده قرارگاه فتح (1362 ش)
شهید مصطفی ردانی‌پور در سال ۱۳۳۷ ش در اصفهان متولد شد. مصطفی سال اول طلبگی را در حوزه علمیه اصفهان سپری کرد و پس از آن برای بهره‌مندی از محضر فضلا و بزرگان راهی قم شد و حدود شش سال در مدرسه حقانی به تحصیل خود ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران، مصطفی با عضویت در شورای فرماندهی سپاه یاسوج، فعالیت‌هایش را در مسیر ارائه خدمات فرهنگی به آن منطقه محروم، آغاز کرد. مقاومت در مقابل خوانین منطقه و مبارزه با کشت تریاک، نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت آینده مردم آنجا داشت. با آغاز حرکات ضد انقلاب در کردستان، با وجود علاقه بسیار به درس و حوزه، دوباره آنجا را ترک گفته به کوه‌های کردستان عزیمت کرد و سپس برای دفاع از مرزهای میهن راهی جبهه دارخوین شد و سلاح بر دوش به تقویت روح و رشد معنوی رزمندگان پرداخت. حضورش در عملیات‌های والفجر ۱، والفجر ۲، محرم و... تأثیر به‌سزایی در روحیه مقاومت و ایستادگی رزمندگان داشت. هم‌زمان با تشکیل تیپ امام حسین (ع)، به جانشینی فرماندهی آن انتخاب شد. وی قبل از آن نیز فرماندهی سپاه یاسوج، نمایندگی امام (ره) در سپاه کردستان، جانشین فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، فرماندهی قرارگاه فتح سپاه، فرمانده لشکر امام زمان (عج) را بر عهده گرفته بود. حجت‌الاسلام والمسلمین ردانی‌پور ۲۵ ساله بود که با همسر یکی از شهدا ازدواج کرد و دو هفته پس از ازدواجش یعنی پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۵ ش در منطقه حاج‌عمران درحالی‌که فرماندهی لشگر امام حسین (ع) را به عهده داشت، سلوک سرخ خود را به بی‌نهایت رساند.

آغاز عملیات قدس ۵ (1364 ش)
عملیات قدس ۵ در چنین روزی از سال ۱۳۶۴ هجری شمسی به مرحله اجرا درآمد. عملیات قدس ۵ با هدف تصرف پاسگاه "الیج" و تکمیل اهداف عملیات قدس ۱ و ۲ آغاز شد که طی آن، گردان سوم تیپ ۷۰۱ کماندویی حذیفه عراق در پاسگاه الیج، ۴۸ ساعت در مقابل نیروهای ایرانی مقاومت نمود. این عملیات، در تاریخ ۱۵-۵-۱۳۶۴ ش در ساعت ۲۳ با رمز «یا علی (ع) ادرکنی» در شرق "البوفیه" به اجرا درآمد. در یکی از محورها، تیراندازی دشمن مانع از پاک‌سازی منطقه تصرف شده گردید که پس از رفع مانع، عملیات ادامه یافت. در محور دیگری که دشمن هوشیار شده بود، نیروهای ایران به قصد فریب دشمن، تظاهر به پناهندگی کردند. در این هنگام با سرعت عمل یکی از رزمندگان و مسلح شدن وی، درگیری آغاز شد و پاسگاه "الیج" به تصرف درآمد. عملیات قدس ۵ سرانجام با آزادسازی ۳۰ کیلومتر مربع از هور و به هلاکت رساندن ۵۱ نفر از عراقیان بعثی و به اسارت درآوردن ۱۸ نفر از سربازان بعث و به غنیمت گرفتن تعدادی سلاح ضد هوائی، تک‌لول و... به پایان رسید.

درگذشت "ابن سیرین بصری" خوابگزار معروف مسلمان (110 ق)
ابوبکر محمد بن سیرین بصری، در سال 31 یا 33 هجری قمری به دنیا آمد. در ابتدا شغل بزّاری داشت و بسیار زیباو با جمال بود. روزی زنی وی را به بهانهٔ خرید اجناس بزازی، به خانهٔ خود برد و او را به گناه فرا خواند و به او گفت: در صورتی که خواسته‌ام را برآورده نسازی، آبرویت را می‌برم. ابن‌سیرین برای آن‌که حِسِّ تَنَفُّر و انزجار را در زن برانگیزد خود را به نجاست آلوده می‌کند وبه این ترتیب خود را از گناه می‌رهاند. می‌گویند در نتیجهٔ آن تقوی، وی به علم تعبیرخواب آگاه گردید، به‌حدی که او را "تالی یوسف صدیق" می‌شمارند. همهٔ تعبیرات او، از ذوق سلیم و فکر ثاقب بود و حوادث رؤیایی را با آیات قرآنی و احادیث نبوی و یا حقایق خارجی تطبیق می‌نمود. ابن‌سیرین برای احادیث پیامبر اسلام (ص) اهمیت بسیاری قائل بود و در حفظ و نقل حدیث، دقیق و محتاط بود و همین دقت نظر او موجب شد تا مؤلفان برجسته، روایت‌هایش را قابل استناد بدانند. ابن سیرین در زمان حیات خود، محضر 30 نفر از اصحاب پیامبر را درک کرد و کتب و نسخه‌های خطی گوناگونی رابه زبان‌های مختلف از خود بر جای گذاشت. ویژگی‌هایی چون رعایت جانب احتیاط در مسایل شرعی، یک روز در میان روزه گرفتن، شب زنده‌داری، بردباری، نرم‌خویی، پرهیز از بحث و جَدَل، اعتراف به لغزش‌های خویش و امیدواری فراوان به رحمت الهی، از ابن سیرین چهره‌ای چونان زاهدان و پارسایان بزرگ ساخته است و همین امر موجب شده تا برخی از کسانی که در زمینهٔ سیر و سلوک کتاب‌های مهم نگاشته‌اند، در وی به گونهٔ الگوی پرهیزگاری و پارسایی بنگرند.

پایان محاصرهٔ بغداد از دست عثمانی‌ها توسط "شاه عباس صفوی" (1035 ق)

تولد "کارْلْ ویلْهِلْمْ شِل" شیمی‌دان معروف سوئدی و کاشف کلر، منگنز و گلیسیرین (1742 م)
کارل ویلهلم شل، شیمی دان سوئدی در ششم اوت 1742 م در منطقه استرال سوئد متولد گردید و پس از پایان تحصیلات به تحقیق در علم شیمی پرداخت. کشف گلیسیرین، کلر و منگنز از نتایج تحقیقاتِ این شیمی دان معروف است. بر همین اساس، وی به عنوان یکی از افتخارات علمی سوئد و از بزرگترین شیمی‌دان‌های قرن هجدهم در این کشور محسوب می‌گردد. ویلهلم شل سرانجام در هفتم سپتامبر 1786 م در 44 سالگی درگذشت.

روز ملی و استقلال "جامائیکا" از استعمار انگلستان (1962 م)
جمهوری جامائیکا با 10/991 کیلومتر مربع وسعت در قاره امریکای مرکزی، در شمال دریای کارائیب و در جنوب کوبا واقع شده است. جمعیت جامائیکا 2/6 میلیون نفر است که عمدتاً از نژاد سیاه و دارای مذهب پروتستان می‌باشند. پایتخت جامائیکا، کینگستون و واحد پول آن دلار است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 جمعیت جامائیکا بیش از 3 میلیون نفر خواهد بود. زبان رسمی مردم جامائیکا انگلیسی و خط آنها لاتین است. پورتْ‌مور و مونته‌گوبی از شهرهای مهم آن هستند. جامائیکا به همراه 9 مستعمره دیگر انگلستان در دریای کارائیب، در سال 1958 م اتحادیه‌ای به نام فدراسیون جزایر هند غربی را تشکیل دادند. ولی مدت این فدراسیون دیری نپایید و سرانجام در سال 1962 با استقلال اعضای مهم آن، منحل شد. جامائیکا نیز در تاریخ ششم اوت 1962 م به استقلال دست یافت و دارای حکومت فرمانداری کل شد.

امضای "قانون داماتو" جهت تشدید تحریم اقتصادی امریکا علیه ایران توسط "کلینتون" (1996 م)
در اولین عکس‌العمل اقتصادی نسبت به تسخیر لانه جاسوسی این کشور در تهران در سوم نوامبر 1979، دولت امریکا در 8 نوامبر همان سال، مانع از ارسال کالاهای نظامی که توسط ایران خریداری و بهای آن پرداخت شده بود، گردید و یک هفته پس از آن، از سوی رئیس جمهوری امریکا، فرمان مسدود کردن کلیه اموال و منافع مربوط به ایران صادر شد. این وضعیت در سال‌های بعد با شدت و ضعف پیگیری می‌شد. در همین راستا قانون تشدید تحریم اقتصادی امریکا علیه ایران، با امضای بیل کلینتون رئیس جمهور وقت امریکا در ششم اوت 1996 م قابلیت اجرایی یافت. این قانون به نام سناتورِ پیشنهاد دهنده آن، "قانون داماتو" نام گرفت. بر اساس قانون داماتو، هر شرکتی که در صنایع نفت و گاز ایران، بیش از چهل میلیون دلار سرمایه گذاری کند، مشمول تحریم امریکا می‌شود. واشینگتن با تصویب این قانون، تلاش کرد ایران را تحت فشار قرار دهد تا از مقابله با سیاست‌های توسعه طلبانه و مداخله جویانه امریکا در منطقه و جهان دست بردارد. اما تصویب قانون داماتو، خشم و نارضایتی سایر کشورها، حتی متحدان اروپایی امریکا را برانگیخت. زیرا این قانون مغایر استقلال عمل و حاکمیت ملی این کشورها بود. البته امریکا بعدها سقف سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران را به بیست میلیون دلار کاهش داد.

درگذشت "دانْیل فارِنْهایتْ" ریاضی دان و فیزیک دان آلمانی و مخترع دماسنج (1736 م)
دانیل فارنهایت - فیزیک‌دان آلمانی مقیم هلند - در ۸ جولای سال ۱۷۱۴ میلادی، میزان‌الحرارهٔ جیوه‌ای را ساخت و عرضه داشت که به "فارنهایت" معروف شده است. در این میزان‌الحراره که در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحدهٔ امریکا رایج است، درجه ۴، ۹۸ برابر ۳۷ درجه سانتیگراد معادل حرارت طبیعی بدن انسان است. گابریل دانیل فارنهایت دانشمند آلمانی (زاده ۱۶۸۶ م - درگذشته ۱۷۳۶ م) ابتدا به آمستردام رفت تا شغل معلمی بر عهده گیرد اما ذوق و حرفه اصلی وی ساختن وسائل هواشناسی بود. چون در آن زمان برای مطالعه اقیلم‌ها دماسنج ضرورت داشت، او توجه خاصی به ساختن اسباب اندازه‌گیری دما کرد. در قرن هفدهم، گونه‌ای دماسنج‌های گازی و الکلی ساخته شده بودند که دقت کافی نداشتند. فارنهایت، جیوه را مورد استفاده قرار داد و در سال ۱۷۱۴ م دماسنج جیوه‌ای ساخت. وی نخست راهی برای پاک‌سازی جیوه ابداع کرد که به دیواره نچسبد. دماسنج جیوه‌ای توانایی اندازه‌گیری دماهای پایین‌تر از نقطه انجماد آب و بالاتر از نقطه جوش آن را دارا بود. فارنهایت نتایج تحقیقات خود را در سال ۱۷۲۴ م منتشر کرد و در همان سال به عضویت انجمن سلطنتی انگلستان برگزیده شد.

اعلام وجود آثار حیات در کره مریخ (1877 م)
انسان سالیان دراز درباره امکان حیات در کرهٔ مریخ (Mars) اندیشیده است. اینک پس از قدم گذاشتن بر کرهٔ ماه و کاوشگری آن، کانون تحقیقات خود را بر کرهٔ مریخ استوار ساخته است. در واقع باید گفت که از چند قرن پیش دانشمندان قدیم مطالعات زیادی دربارهٔ مریخ انجام داده اند، اما در بیست و چند سال گذشته رقابت میان چند کشور پشرفته جهان برای رسیدن به بالاترین حد ممکن و دورترین کرهٔ منظومه شمسی در گرفته است. که با فرو پاشی شوروی که یکی از ابر قدرتها در زمینه فضا شده بود این رقابت کم رنگتر شد. سالها قبل از دوران کنونی ما، ستاره شناسان از تلسکوپ های خود جهت دنبال کردن فعالیتهای سیارات منظومهٔ شمسی و ستارگان استفاده می کردند. در سال 1877 یک ستاره شناس ایتالیایی به نام گیووانی شیاپارلی، وجود رودخانه ها، دره ها و کانالهای بسیاری را در سطح کره مریخ اعلام نمود که غوغایی را در سراسر دنیا برپا کرد. او حتی مسیرهای آبی مریخ را نام گذاری کرد. بعدها، با بهتر شدن تلسکوپ تعداد بیشتری بیشتری از راه های آبی مشخص گردید و شیاپارلی رسماً حضور حیات و تمدن پیشرفته را در مریخ اعلام نمود.

تولد "الکساندر فلمینگ" کاشف پنی‌سیلین (1881 م)
سر الکساندر فلمینگ در ۶ اوت ۱۸۸۱ م در اسکاتلند به‌دنیا آمد. او در جریان جنگ جهانی اول، در بهداری ارتش انگلیس به خدمت مشغول بود. فلمینگ در آن مدت متوجه شد که عده زیادی از سربازان درنتیجه عفونت زخم می‌میرند و این امر باعث تأثر و وحشت در او شد. فلمینگ مشاهده می‌کرد که حتی بهترین وسائلی که علم جراحی در آن زمان فراهم آورده است، قادر نیست بیماران مبتلا به عفونت را از مرگ نجات دهد. وی از همان زمان مصمم شد تمام عمر خود را در راه تحقیق و مطالعه درباره باکتری معمولی که موجب عفونت زخم می‌شود صرف کند. درنهایت، ده سال پس از پایان جنگ، در چهارم سپتامبر ۱۹۲۸ م، یک اتفاق تصادفی و یک مطالعه دقیق و موشکافانه باعث شد که فلمینگ برای از بین بردن باکتری‌های تولیدکننده عفونت زخم، موفق به کشف پنی‌سیلین گردد که برای بافت‌های انسانی اثرات نامطلوبی در پی نداشت. این کشف در تاریخ طب بی‌نظیر بود و نشان می‌داد که نتایج ناشی از آن، انقلابی در تاریخ پزشکی به‌وجود خواهد آورد. پنی‌سیلین بدان‌صورت که فلمینگ کشف کرد کاربردی نداشت؛ تا این‌که یازده سال بعد در سال ۱۹۳۹ م با کمک دو دانشمند میکروب‌شناس و زیست‌شناس به نام‌های هوارد فلوری و ارنست چین، این آنتی‌بیوتیک به‌صورت داروی ضد عفونت عرضه شد. در طی جنگ جهانی دوم، آنتی‌بیوتیک‌ها کاربرد وسیعی پیدا کردند و جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند. فلمینگ، ۱۷ سال پس از کشف پنی‌سیلین، در سال ۱۹۴۵ م، به دریافت جایزه نوبل پزشکی نائل آمد و به لقب بهترین خدمت‌گزار کشور مفتخر گردید. الکساندر فلمینگ سرانجام در یازدهم مارس ۱۹۵۵ م در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

بمباران هسته‌ای شهر هیروشیمای ژاپن توسط امریکا در جریان جنگ جهانی دوم (1945 م)
پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، متفقین از ژاپن خواستند تا خود را تسلیم نماید. اما این درخواست با مخالفت ژاپن مواجه شد. از این رو، در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، سران ایالات متحده امریکا تصمیم گرفتند برای نخستین بار در جهان از بمب هسته‌ای استفاده کنند. این بمب به میزان 20 هزار تن ماده منفجره تی. ان.تی قدرت تخریب داشت. در این میان، علی‌رغم مخالفت دانشمندان هسته‌ای امریکا برای استفاده از این بمب در شهرها و مناطق پرجمعیت، هاری ترومن، رئیس جمهور وقت امریکا به این مخالفت‌ها اعتنا نکرد و به دستور او در روز ششم اوت 1945 م، نخستین بمب هسته‌ای که نام رمز آن را پسر کوچولو گذاشته بودند بر شهر ژاپنی هیروشیما افکنده شد.

این بمب، شهر هیروشیما را که در آن زمان بیش از 340 هزار نفر جمعیت داشت به جهنمی از آتش و دود مبدل ساخت و هشتاد هزار نفر را در دم کشت. از باقی‌مانده جمعیت آن نیز قریب به دویست هزار نفر دچار سوختگی و عوارض ناشی از تشعشعات هسته‌ای شده و به تدریج تلف یا ناقص و معلول شدند. این در حالی است که اثرات مخرب این بمباران هسته‌ای هنوز هم ادامه دارد و محیط زیست و نسل‌های بعدی ژاپن را تحت تأثیر منفی خود قرار داده است. امریکا سه روز پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما، یکی دیگر از شهرهای ژاپن به نام ناکازاکی را نیز هدف بمباران هسته‌ای قرار داد که در نهایتْ ژاپن، وادار به تسلیم در جنگ جهانی دوم شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار