امسال 200 هزار تن شلتوك در فارس توليد مي‌شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: امسال با توجه به محدوديت منابع آبي در فارس، سطح زيركشت برنج در اين استان 20 درصد كاهش داشته است.

احمد دهقان گفت: سطح زير كشت برنج در فارس امسال 40 هزار هكتار است كه در مقايسه با پارسال كه 48 هزار و 962 هكتار زير كشت رفته بود، كاهش 20 درصدي را نشان مي‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های مرودشت، سپیدان، پاسارگاد، رستم و نورآباد به ترتیب در پارسال دارای بیشترین سطح زیر کشت مکانیزه کشت برنج بوده‌اند، افزود: توسعه زیر ساخت‌های کشت مکانیزه شامل بانک‌های تولید نشا و ادوات کشت در این سال‌ها موجب شد که تعداد 62 واحد بانک نشا، عملیات تولید و پشتیبانی نشا را به عهده داشته باشند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی فارس همچنين به وجود 283 دستگاه نشاکار 2، 4 و 6 ردیفه و 232 دستگاه کمباین مخصوص برداشت برنج در استان فارس اشاره کرد و ادامه داد: متوسط عملکرد شلتوک در استان فارس بالغ بر 5 هزار و 269 کیلوگرم در هکتار بوده که انتظار می‌رود، امسال بالغ بر 200 هزار تن شلتوک در استان فارس تولید شود.

دهقان از تولید بیش از 135 هزار تن برنج از انواع محلي در فارس خبرداد و گفت: برداشت در تمام شهرستان‌های معتدل (شامل مرودشت، سپیدان، شیراز و...) از اوایل مهرماه شروع مي‌شود و تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد و در شهرستان‌هاي ممسني، رستم و كازرون، از اواخر مهرماه آغاز شده و تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

این مسوول با بيان اينكه عمليات برداشت محصول برنج، با استفاده از 232 دستگاه كمباين مخصوص برنج و 140 كمباين غلات انجام مي‌شود، افزود: با توجه به استقبال برنجكاران فارس به كشت مكانيزه، طي 2 سال گذشته شاهد رشد اين كشت به ميزان 312 درصد در سال 91 و 226 درصد در سال 92 بوده‌ايم.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان فارس همچنين گفت: بذهای محلي و رايج با بذهای پرمحصول جايگزين شده و سازگاري ارقام و لاين‌هاي توليد شده نيز توسط مركز تحقيقات كشاورزي فارس و مركز تحقيقات برنج كشور انجام شده است.

دهقان ادامه داد: استفاده از آبیاری نواری (قطره‌ای) در کشت محصول برنج، به میزان 50 درصد و در آبیاری تناوبی به میزان 33 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد که این میزان صرفه جویی در آب، بدون افت در عملکرد محصول برنج خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تولید ، شلتوک ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.