مدیر عامل شرکت داروسازی دانا گفت: این شرکت برای نخستین بار در خاورمیانه، موفق به تولید ماده مؤثره دارویی سفازولین سديم استريل تزريقي شده و خط تولید آن را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،احمدخارزی با اشاره به اینکه سفازولین سديم یک آنتی بیوتیک پر مصرف در پزشکی و به صورت استریل تزریقی است گفت:خط تولید ماده مؤثره آن تاکنون در کشور وجود نداشته است.

وی با اشاره به دیگر محصولات جدید دارویی این شرکت افزود: ماده مؤثره دارویی پتاسیم کلاولانات و آموکسی‌سیلین آنزیمی نیز از محصولات جدید تولید شده در شرکت داروسازی دانا می‌باشد.

خارزی یادآور شد: در تولید آموکسی سیلین آنزیمی، از حلال هاي آلاینده محیط زیست استفاده نمی‌شود و سنتز آن از طریق آنزیم صورت می‌گیرد.

وی از راه‌اندازی خطوط تولید جدید برای تولید ویال‌های غیر آنتی بیوتیکی، سافت ژل‌های ویژه که عمدتاً وارداتی است، خط تولید شیشه ویال و قرص و کپسول‌های غیر آنتی بیوتیکی خبر داد.

وی با بيان اينكه ماده پتاسیم کلاونات در  تولید سوسپانسیون و قرص کوآموکسی کلاو مورد استفاده قرار مي گيرد، گفت: کو آموکسی کلاو داروئی است که از ماده موثره داروئی آموکسی سیلین و کلاولا نات پتاسيم ساخته شده است و علت افزوده شدن کلاولانات پتاسيم افزایش دادن طیف ضد باکتریایی داروی ساخته شده می‌باشد.

خارزی با بیان اینکه این شرکت در برخی از خطوط تولید در خاورمیانه منحصر به فرد است، گفت:  داروسازی دانا بزرگترین شرکت در خاورمیانه است که مواد اولیه استریل تزریقی و سافت ژل را توليد مي كند.

وی با بیان اینکه 95 درصد داروهای مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود، اظهار کرد: پنج درصد نیز وارداتی بوده و ارز بالایی به خود اختصاص می‌دهند ، چون اغلب گران هستند .

وی با بیان اینکه تحریم‌های دارویی تأثير مثبتي بر خودكفايي شرکت‌های ایرانی دارد، افزود: مشکل عمده شرکت‌های دارویی بزرگ کشور در زمان اعمال تحریم‌ها، مسئله انتقال ارز به بانک‌های خارجی است که خوشبختانه با شروع مذاکرات ایران با گروه 1+5 مشکل انتقال ارز تا حد زيادي حل شده است.

خارزی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر صنعت داروسازی کشور گفت: با اعمال تحریم‌ها حدود 100 کارخانه داروسازی موجود در کشور دست در دست هم دادند تا بیماران کشور دچار مشکل نشوند و به همین دلیل اکنون از بابت 95 درصد داروهایی که در کشور تولید می‌شود، تقريباً كمبودي در كشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در بازار دارو رقابت بسیار شدیدی وجود دارد چرا که عرضه بیشتر از تقاضاست و به همین سبب به بازارهای موجود قانع نبوده و به دنبال شناسایی بازارهای بیشتر در سطح بین‌المللی هستیم.

وی گفت: نیازی به راه‌اندازی خط تولید در کشورهای دیگر نداریم چرا که تولید در ایران در مقایسه با آن کشورها به صرفه‌تر است و شرکت داروسازی دانا به دنبال صادرات محصولات خود است، نه صدور تجارب خود.

مدیرعامل شرکت داروسازی دانا با اشاره به نظارت شدید وزارت بهداشت بر داروهای تولیدشده در ایران، اظهار کرد: بخش زيادي از مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروسازی کشور در داخل تولید می‌شود و برخی از حلقه‌های اولیه تولید که وارداتی هستند نیز بطور عمده از کشورهایی وارد می‌شود که ما با آنها مشکلی نداریم .

وی با بیان اینکه گاهی به دلیل عدم صرفه اقتصادی از تولید برخی مواد اولیه صرف نظر کرده و به واردات آن اکتفا می‌کنیم، تاکید کرد:اگر روزی تحریم‌ها مانع ورود برخی از مواد اولیه شود خودمان توانایی تولید آنها را داریم .

وی گفت: سالانه حدود یک‌هزار تن انواع مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهاي خوراكي و تزريقي و نزدیک به یک میلیارد عدد انواع دارو در اشکال سافت ژل، ویال تزريقي، قرص، کپسول و سوسپانسیون در این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود.

خارزی اضافه کرد: در بخش تولید دارو شرکت داروسازی دانا با داشتن 16 خط تولید پیشرفته، یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در اشکال ویال تزریقی، سافت ژل، قرص، کپسول، سوسپانسیون خوراکی و ساشه در کشور می‌باشد.

مدیرعامل شرکت داروسازی دانا بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای این داروها، سهم ویژه‌ای از بازار دارویی را به خود اختصاص داده ایم و این سهم در طی سالیان اخیر رشد چشم‌گیری داشته است.

وی گفت: کلیه فرآیندهای این شرکت منطبق بر ضوابط GMP و WHO می‌باشد و برای دستیابی به کیفیت برتر، واحد تضمین کیفیت، کلیه مراحل و فرآیندهای تولید را به طور شبانه روزی تحت نظارت و کنترل خود دارد.

خارزی افزود: شرکت داروسازی دانا در طول 5 سال گذشته از نظر ضریب رشد و ضریب فروش جزو سه شرکت برتر دارويي کشور بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ارتباط صنعت با دانشگاه گفت:متاسفانه بیشتر ایده‌ها و طرح‌های دانشگاهی در صنعت کشور قابل استفاده نیست.

وی افزود: گره‌های زیادی در صنعت وجود دارد که قطعا مي تواند با دست دانشگاه گشوده شود ولی ارتباط دو سویه بین این دو بخش مهم جامعه وجود ندارد.

خارزی با بیان اینکه اكثر تولیدات علمی دانشگاه‌ها بهتر است بر اساس نیاز جامعه صورت پذیرد، افزود: درست نیست دانشگاه از صنعت فاصله گرفته و در بی اطلاعی از فضای صنعت ایده‌های خام علمی تولید کند که گرهی از مشکلات صنعتی کشور را باز نکند.
 
انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: تولید ، ماده ، تزریقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.