"پیروز ارجمند" مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: قوانین برای برگزاری کنسرت در تمامی شهرستان‌ها باید یکسان سازی شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برج میلاد در نشست خبری جشنواره تابستانه کیش و مناطق آزاد گفت: با تفکیک جنسیتی در کنسرت شهرستان‌ها مخالفیم و این مشکل 2 الی 3 درصد از مشکلات دفتر موسیقی است و باید از طریق قانون حل شود.

وی افزود: خراسان شمالی و آذربایجان شرقی و غربی جزء اولین استان‌هایی بوده‌اند که در کنسرت های خود تفکیک جنسیتی انجام داده‌اند.
 
ارجمند اظهار داشت: اماکن برگزار کننده ی کنسرت‌ها جزء اماکن سالم فرهنگی کشور است و در این مکان‌ها خانواده‌ها حضور پیدا می‌کنند و شأن و ارزش خانواده‌ها نیز بسیار با اهمیت است.

طی پژوهشی در یک دانشگاه کنسرت‌ها تنها اتفاقات فرهنگی است که مصرف صددرصدی دارند و باید به این پدیده‌ی صددرصدی، نگاهی جامع و با برنامه ریزی داشت.
 
وی تصریح کرد: اگر در کنسرتی برخی افراد هنجارشکنی می‌کنند، نیروی انتظامی باید با خود فرد هنجارشکن برخورد داشته باشد و با برخورد نیروی انتظامی در داخل سالن کنسرت مخالف هستیم و باید با رفتار فرهنگی با مردم برخورد شود.

ارجمند بیان کرد: مناطق آزاد چون کیش، قشم، ارس، ارون، چابهار و ... در مسائل تجاری و صنعتی به طور مستقل عمل می‌کنند، اما در عرصه‌ی فرهنگ اینگونه نیست و باید برای برگزاری مراسمی چون کنسرت‌ها از ارشاد مجوز بگیرند.

وی عنوان کرد: ظرفیت موسیقی سنتی و محلی کشور بالا بوده و باید گروه‌های موسیقی سنتی و محلی در خارج از کشور نیز حضور پیدا کنند تا کشورهای دیگر با فرهنگ و موسیقی کشور ما آشنا شوند.

ارجمند تصریح کرد: در تهران نسبت به جمعیت، استقبال از کنسرت‌ها کم تر است در حالی‌که در شهرستان‌ها هفت برابر تهران به شرکت در کنسرت‌ها رغبت دارند.

وی ادامه داد: تا به حال نظارتی بر کیفیت اجرای کنسرت ها در مناطق آزاد نداشتیم، در این جشنواره به صورت رسمی و قانون‌مند عمل خواهیم کرد و در حال حاضر تفاهم نامه‌ای با چند کشور اروپایی نوشته‌ایم و قصد دعوت از گردشگران خارجی در کنسرت‌های محلی و سنتی را داریم.

وی ادامه داد: مرکز جشنواره موسیقی نواحی را استان کرمان قرار داده‌ایم و قصد برگزاری این جشنواره را در تمامی مراکز استان‌ها داریم.

مدیر دفتر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حال برگزاری جایزه ققنوس، تنها جشنواره‌ی مربوط به نماهنگ هستیم و به زودی افتتاحیه آن اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: 80 درصد مبلغ کنسرت‌ها مربوط به شرکت‌ها و عوامل برگزار کننده‌ی کنسرت‌ها است و مربوط به ارشاد نیست.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی سالن‌هایی که استانداردهای لازم از نظر سیستم امنیتی،ورود و خروج، تهویه، صندلی‌ها و وجود کپسول آتش نشانی داشته باشند مجوز برگزاری کنسرت را می‌دهد.

ارجمند عنوان کرد: خواهان بردن کنسرت‌ها به مناطق گردشگری استان‌ها مانند: اجرای علیرضا قربانی درباغ گنجعلی خان کرمان هستیم. در حال حاضر برج سازان زیادی اظهار علاقه‌مندی به ساخت سالن داشته‌اند و نهضت سالن سازی از هزار نفر تا 5 هزار نفره شروع شده است و تا دو سال آینده خروجی این فعالیت‌ها را خواهیم دید.

مدیر دفتر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در جشنواره موسیقی فجر امسال بخش نماهنگ یکی از بخش‌های مهم خواهد بود. تفاهم نامه‌هایی برای پخش این نماهنگ‌ها با شبکه‌ی شما، جام جم و سوم سیما نهایی شده است. در واقع یکسان سازی قوانین در سراسر کشور برای برگزاری کنسرت‌ها مدنظر وزارت ارشاد است.

ارجمند افزود: در حال مذاکره با برخی از خوانندگان برای برگزاری کنسرت‌های رایگان در مناطق جنوبی تهران هستیم و یک فستیوال موسیقی را در شهریور ماه در عمارت مسعودیه برگزار خواهیم کرد.

وی عنوان کرد:در هشت سال گذشته هر کسی از هر جایی مجوز صادر می‌کرد و قانون‌مند بودن خواسته‌ی همه‌ی ماست.

مدیر دفتر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: برخورد با تخلف برخی شرکت‌های موسیقی که حتی مکان رسمی برای فعالیت خود ندارند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

دستاوردهای سفر من به لتونی خوب بوده و امسال در جشنواره موسیقی فجر شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. برای بزرگان موسیقی محلی و سنتی زمان مجوز گرفتن برای برگزاری کنسرت کوتاه‌تر شده است.

 در ادامه ی این نشست محمدرضا خان زاده تهیه کننده‌ی جشنواره تابستان کیش و مناطق آزاد اظهار داشت: در این جشنواره کنسرت‌ها از چهارشنبه 15 مردادماه با کنسرت مرتضی پاشایی شروع و تا 31 شهریورماه در 30 شب ادامه دارد.

وی افزود: در این جشنواره با بیشتر خوانندگان موسیقی پاپ از جمله مرتضی پاشایی، سیروان خسروی، زانیار خسروی، محمد علیزاده، فرزاد فرزین، مهدی یراحی، بابک جهانبخش، رضا صادقی، احسان خواجه امیری و شهرام شکوهی و خوانندگان موسیقی سنتی از جمله علیرضا قربانی، همایون شجریان، حسین علیزاده وگروه‌های تلفیقی در 7 الی 10 شب اجرای زنده صحنه‌ای خواهیم داشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.