جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: رژيم بعث عراق غالباً از غرب و جنوب غرب به ما حمله می‌کرد و با حمله به خارک بر روند صدور نفت تأثیر منفی گذاشته بود، لذا شهید بابایی هواپیماهای اف14 را به پایگاه هوایی بوشهر اعزام کرد.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی  باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نهاجا، امیر سرتیپ خلبان "علیرضا برخور" جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش به مناسبت 15 مرداد سالگرد شهادت سرلشکر خلبان "عباس بابایی" با اشاره به اقدامات برجسته و ابتکارات شهید بابایی در دفاع مقدس و تشکیل قرارگاه رعد، گفت: با تشکیل این قرارگاه و همکاری شهید بابایی و شهید ستاری، ما هم در زمینه آفند و هم در حوزه پدافند بسیار با اقتدار عمل کردیم و با هماهنگی دقیق‌تر پشتیبانی‌های هوایی انجام شد.

وی افزود: همین امر موجب شد که رژيم بعث عراق در هیچ زمانی حتی با حمایت و تجهیز هواپیماهای جدید نتواند برتری هوایی نسبت به ما داشته باشد.
 
امیر "برخور" به تشریح دیگر اقدام مهم  سرلشكر خلبان شهید "عباس بابایی" پرداخت و تصريح كرد: با توجه به اینکه رژيم بعث عراق غالباً از غرب و جنوب غرب به ما حمله می‌کرد و با حمله به خارک بر روند صدور نفت تأثیر منفی گذاشته بود، شهید بابایی هواپیماهای اف14 را به پایگاه هوایی بوشهر اعزام کرد.
 
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: بهترین مکان برای پاسخ و جلوگیری از حمله هواپیماهای  دشمن به مراکز صدور نفت و نفت‌کش‌ها در آن زمان پایگاه بوشهر بود که همزمان هواپیماهای اف4 و اف14  می‌توانستند مأموریت‌های واگذاری را انجام دهند و می‌توان گفت انتخاب بوشهر امری معقول و یک حرکت و طرح ریزی خوب نظامی بود که توسط شهید بابایی به اجرا درآمد.
 
وی انجام پروازهای شبانه را از دیگر اقدامات مؤثر و مفید شهید بابایی دانست و افزود: طراحی و اجرای پروازهای شبانه شهید بابایی موجب مصون ماندن نفت‌کش‌های ما از گزند هواپیماهای دشمن شد و به همین دلیل شریان اقتصادی کشور که عمدتاً به نفت وابسته بود، حفظ شد.
 
امير "برخور" به تبیین حضور فیزیکی شهید بابایی در عملیات‌ها پرداخت و اظهار داشت: شهید بابایی هم اشراف بالای اطلاعاتی و عملیاتی داشت و هم اطلاعات لازم را شخصاً  به‌صورت میدانی کسب می‌کرد و علیرغم الزامی نبودن حضور فیزیکی‌اش در عملیات‌ها به صورت مستقیم در میدان رزم حضور فعال داشت و موجب ایجاد انگیزه و کسب روحیه توسط دیگر کارکنان نیروی هوایی می‌شد.
 
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش تصريح كرد: اشراف بالای اطلاعاتی و عملیاتی، شجاعت و توکل شهید بابایی از عوامل مهم آماده‌سازی نهاجا جهت برتری هوایی کشور بود.
 
وی با اشاره به عدم پذیرش سمت فرماندهی نیروی هوایی از سوی شهید بابایی گفت: در آن شرایط حساس شهید بابایی با فروتنی و دوراندیشی، پیشنهاد فرماندهی نیروی هوایی را نپذیرفت و امور ستادی و فرماندهی به فردی توانمند همچون شهید سرلشکر "منصور ستاری" که فاکتورهای یک فرمانده متعهد را برای نیروی هوایی داشت، محول شد و شهید بابایی در رأس عملیات نیرو قرار گرفت و با فراغ بال به طرح ریزی‌های عملیات هوایی پرداخت.
 
امیر "برخور" افزود: به جرأت می‌توان گفت در آن تاریخ دو مسئول بسیار قوی در رأس نیروی هوایی قرار داشتند که کار همدیگر را هم‌پوشانی و حمایت می‌کردند.
 
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، شهید بابایی را انسانی بزرگ، پاکدامن، زاهد، فروتن و با اهداف و آرمان‌های متعالی توصیف و  خاطرنشان كرد: ایشان فرمانده‌ای شجاع و باانگیزه بود که آموزه‌های دینی و سیره ائمه اطهار(ع) و بزرگان را به طور کامل در عمل نشان می‌داد.

انتهای پيام/
 
    
  
    
    
        
        
    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار