بازار ساعت‌های دست دوم درست مانند بازار خودروهای دست دوم پر از فاکتورهایی است که ممکن است شما را برای خرید گمراه کند و نتوانید ساعت مورد نظرتان را با قیمت مناسب خریداری کنید. چگونه ساعت دست‌دوم بخریم؟

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، خرید کردن در بازار ساعت‌های دست دوم مانند شنا کردن در آب گل آلود است.
 
بسیاری از فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش ساعت‌های دست دوم می‌کنند کارشناسان خبره‌ای برای قیمت گذاری ساعت‌ها نیستند و در فروشگاه‌های انلاین نیز قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن فاکتور خاصی تعیین شده‌اند.
 
شرکت کراون و کالیبر که توسط همیلتون پاول بنیانگذاری شده است در همین زمینه فعالیت می‌کند.
 
فعالیت این شرکت در مورد دادن مشاوره به خریداران ساعت‌های دست دوم و قیمت گذاری آن‌ها بر اساس داده‌های اطلاعاتی وسیعی که از قیمت‌ها دارند، است.
 
البته مشکل اینجا است که این شرکت و کارشناسان معتبرش همیشه در دسترس شما نیستند. ممکن ساعتی چشم شما را بگیرد و قصد خرید آن را داشته باشید اما فرصت مشاوره و گرفتن راهنمایی وجود نداشته باشد.
 
در همین راستا شرکت کراون و کالیبر توصیه‌هایی را به خریداران ساعت‌های دست دوم داشته است که در صورت عمل کردن به آن‌ها افراد می‌توانند دید بهتری نسبت به ساعت مورد نظر خود داشته باشند و بتوانند قیمت تقریبی و واقعی آن را تا حدودی تخمین بزنند.
 
در ادامه به این فاکتورها در خنگام خرید ساعت دست دوم اشاره می‌کنیم.
 
1. آیا کمیاب است؟
 
آیا ساعت مورد نظر که قصد خرید آن را دارید ساعتی کمیاب است؟ چقدر کمیاب است؟ آیا ساعتی است که تنها 100 نمونه از آن تولید شده یا 1000 نمونه؟ برای مثال ساعت ژاگر لاکوت که تنها 35 نمونه از آن تولید شده است در صورتی که حتی دست دوم هم باشد چیزی در حدود 200 هزار دلار ارزش دارد.
 
از آنجایی که وبسایت های زیادی برای مقایسه قیمت ساعت‌ها (نسبت به دیگر کالاها مانند خودرو) وجود ندارد. بهتر است در مورد ساعت مورد نظر تعداد ساخته شده از آن و سال ساخت آن کمی در اینترنت جستجو کنید تا اطلاعات بیشتری بدست آورید. هرچه تعداد ساعت‌های ساخته شده از یک مدل کمتر باشد به مراتب قیمت آن بیشتر است. البته باید به یک نکته توجه کنید و آن هم اینکه ساعت‌های کمیاب با ساعت‌های عجیب تفاوت دارند! داشتن ظاهر عجیب و غاص و گاهی اوقات ناخوشایند به معنی کمیاب بودن آن نیست.
 
2. شرایط و وضعیت آن چطور است؟
 
بازار ساعت‌های دست دوم و قدیمی درست مانند بازار خودروهای دست دوم است. برای مثال اگر مسیرتان به محل خرید و فروش خودروهای دست دوم خورده باشد خواهید دید که تمام فروشنده‌ها خودورهای خود را شسته و پلیش زده در بهترین وضعیت ظاهری ممکن به نمایش گذاشته‌اند. در بازار ساعت‌های دست دوم هم همینطور. گول ظاهر تمیز و بدون مشکل ساعت‌ها را نخورید.
 
اگر ساعتی تنها ظاهر مناسب داشته باشد و از لحاظ قطعات داخلی، فنرها و موتور وضعیت مناسبی نداشته باشد قیمت آن بسیار کمتر از یک ساعت سالم با ظاهری نا مناسب است. در مورد خرابی‌های احتمالی ساعت مورد نظر تحقیق کنید و از فروشنده در مورد تعمیرات احتمالی انجام شده بر روی ساعت سؤال کنید تا پس از خرید به مشکلی بر نخورید.
 
3. تا چه حد پیچیده و مجهز است؟
 
ساعت‌ها می‌توانند قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و تجهیزات متفاوتی داشته باشند. از یک تقویم ساده گرفته تا موتورهای جانبی برای نشان دادن زمانهای دیگر و قابلیت‌های متعدد. هرچه پیچیدگی، قابلیت‌ها و تجهیزات ساعت بیشتر باشد قیمت و ارزش آن نیز بیشتر است.
 
در این صورت اگر هنگام خرید یک ساعت به نظرتان یک قابلیت کاربردی برای شما ندارد و اضافه است دلیلی بر آن نمی‌شود که آن قابلیت در قیمت و ارزش ساعت تاثیری نداشته باشد.
 
4. شهرت و اعتبار برند آن چطور است؟
 
یک قاعده کلی برای ساعت‌های دست دوم وجود دارد و آن هم اینکه هرچه برند ساعت مورد نظر معتبر تر بوده و در میان مردم شهرت و محبوبیت بیشتری داشته باشد با گذر افت ارزش و قیمت آن کمتر خواهد بود. برای مثال برندهای رولکس و پاتک فیلیپ از آن نمونه‌هایی هستند که ارزششان تا حدودی ثابت می‌ماند.
 
در صورتی که ساعت‌هایی با برندهای نا معتبر با گذر زمان به سرعت از ارزش اولیه‌شان کاسته می‌شود. این نکته را نیز در ذهن داشته باشید هرچه توجه سازنده ساعت به ظاهر آن بیشتر باشد تا داخل آن ارزش آن در طول زمان کمتر خواهد بود.
 
5. آیا آن را دوست دارید؟!
 
خریدن ساعت‌های لوکس و خاص تنها یک سرمایه‌گذاری نیست. اگر به ساعتی علاقه ندارید و تنها به دلیل خاص بودن و عتیقه بودنش جذب آن شده‌اید تا جای ممکن از خرید امتناع کنید. باوجود تمام این تفاسیر ساعت ابزاری پوشیدنی است که همیشه همراه شما خواهد بود و باید از داشتن آن لذت ببرید.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: قیمت ، خرید ، ساعت ، دست ، دوم ، ابزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار