در طول 40 سالی كه تيم اميد نتوانسته ‌است از دروازه‌های ورودی المپيك عبور كند مربیان زیادی تلاش کردند که تیم امید را به این مهم برسانند امااين آرزوی ديرينه تا به امروزتحقق پيدا نكرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، قدم درراهی گذاشته است که اگرموفق شود این مسیررا با موفقیت به پایان برساند به حسرت 40 ساله حضور فوتبال ایران پایان می‌دهد و نخواهد گذاشت که تبدیل به حسرتی 44 ساله شود.

 در طول 40 سالی كه تيم اميد نتوانسته ‌است از دروازه‌های ورودی المپيك عبور كند مربیان زیادی تلاش کردند که تیم امید  را به این مهم برسانند امااين آرزوی ديرينه تا به امروزتحقق پيدا نكرد.  نلو  وینگادای پرتغالی معتقد است اگر برنامه‌هایش مو به مواجرا شود  تیم امید می‌تواند مسافر المپیک شود.

چیزی که در وجود شما دیده می‌شود عزم جدی‌تان در پیگیری کارها  است. به طوریکه بلافاصله بعد از آنکه   پروازتان از ارمنستان به ایران نشست به استادیوم تختی رفتید تا بازی نفت‌تهران و راه‌ آهن را که ازبازیکنان جوانی بهره می‌برند  ببینید؟

من مسئولیتی را پذیرفتم که باید تیم ملی امید ایران را به المپیک ببرم. برای همین باید  برنامه‌ریزی‌ها را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنیم.

تیم ملی ایران سال‌هاست به المپیک نرفته است و مربیان پیشین نیز مثل شما  وعده صعود  دادند اما در نهایت هیچ کدام موفق نبودند. حالا نلو وینگادا می‌تواند به خواسته‌اش برسد؟

چیزی که من در میان بازیکنان ایرانی دیدم شایستگی حضور در المپیک بوده است. حالا که آنها لیاقت حضور درچنین مسابقاتی را دارند باید به گونه‌ای با آنها کار کنم تا بتوانند در برزیل حاضر باشند.

اشاره به لیاقت بازیکنان کردید. ولی فوتبال ایران درسال‌های اخیر به ندرت پدیده‌ای در خود دیده است؟

فوتبال یک ورزش تیمی است. هیچ وقت علاقه نداشتم در تیمم بازیکنی داشته باشم که به تنهایی سرنوشت بازی را عوض کند چون معتقدم وقتی آن بازیکن را تیم حریف از کار بیاندازد نمی‌توان در‌آن بازی موفق شد. ترجیح می‌دهم بازیکنانی در یک سطح درتیمم باشند تا بتوانند بازی گروهی خوبی را ارائه کنند.

اما نباید از کنار بازیکنان تاثیر گذار به‌راحتی گذشت

من هم منکر ارزش‌های این دست از بازیکنان نیستم. من مربی هستم که به  بازی تیمی اهمیت می دهم. دوست دارم در تیمم به جای یک یا دو ستاره، 22   ستاره داشته باشم.

تیم امید امروز این شرایط رادارد؟

سعی می کنم تیمی بسازم که  این اتفاق بیافتد.

موفق بوده‌اید؟

فکر می کنم تا حدود زیادی توانسته ام تفکر تیم بودن را  جا بیندازم. 
 
  اردوهای متوالی تیم ملی را خسته نمی‌کند؟

این اتفاق نمی‌افتد. با برگزاری اردوهای منظم بازیکنان آمادگی بهتری پیدا می‌کنند و با یکدیگر هماهنگ‌تر می‌شوند. به دنبال خسته کردن بازیکنان نیستم و هدفم انسجام تیمی است که می‌خواهد دراینچئون قهرمان شود. 

حضور در اردوی چین بر نامه بعدی تیم امید است. چه شد که این کشور را به عنوان آخرین اردو پیش از بازی‌های آسیایی اینچئون انتخاب کردید؟

این اردو به خاطر آنکه شرایط آب و هوایی کشور چین به اینچئون محل برگزاری بازی‌های آسیایی نزدیک است در آنجا انجام می‌شود. بر پایی اردوی چین برای ما خیلی با اهمیت است. به همین دلیل خودم به این کشور رفتم تا محلی که قرار است با تیمم در آن حضور داشته باشم را از نزدیک ببینم.

نتیجه این سفر چه بود؟

  وقتی می‌خواهم تیمم را در بازی‌های آسیایی قهرمان کنم باید تمام تمهیدات لازم را ببینم. به دو مکان مناسب چین رفتم، سعی کردم دو محل مناسب را یا در دالیان که قبلا در آنجا مربیگری کرده ام یا در چین دائو انتخاب کنم. البته فاصله هوایی چین دائو تا اینچئون فقط یک ساعت است تسهیلات بسیار خوب است، باشگاه فوتبال چین دائو تمام تسهیلات را در اختیار ما می‌گذارد. هتل ، شرایط آب و هوا و غذا بسیار مناسب است.

قهرمانی در بازی های آسیایی خیلی خوب است اما مهم تر از آن حضور در بازی های المپیک است.

خودم هم می دانم که حضور ایران در بازی های المپیک تا چه حد  مهم است. اما بازی های آسیایی هم مهم است. من به شخصه معتقد هستم قهرمانی اینچئون پلی است  برای راه صعود ایران به بازی‌های المپیک.

سردار‌آزمون و علیرضا جهانبخش دو بازیکن شاخص تیم امید هستند که حضورشان می تواند موفقیت شما را در بازی‌های آسیایی تا حدود زیادی تضمین کند. زمان حضور این دو بازیکن در   اردوی تیم ملی مشخص شده است؟

فدراسیون فوتبال نامه ای به باشگاه‌های نایمخن و روبین کازان ارسال کرده تا بتواند اجازه حضور این دو را فقط در بازی‌های آسیایی اینچئون دریافت کند.

آنها با توجه به شرایطی که دارند با ما تمرین نمی‌کنند. آزمون و جهانبخش فقط به بازی‌های آسیایی می‌رسند تا به ما کمک کنند. هر دوی اینها بازیکنان خوبی هستند و من نیز در جریان آمادگی کامل آنها خواهم بود.  نیازی به حضور در تمرینات  ما   را ندارند ودر همان باشگاه‌های خود آماده می‌شوند. فقط به یک مقدار هماهنگی با سایر بازیکنان نیاز دارند که از این جهت هم مشکلی نخواهد بود. مهم اجازه آنها از سوی باشگاه‌هایشان است که آن هم درست می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار