رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از معضلات اجتماعی تغییر نگاه مسئولان به این پدیده ها است، گفت: تا زمانی که این معضلات در دستگاه های تصمیم گیرنده و سیاست گذار به درستی مطرح نشوند، نمی توان امیدی به حل آن داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، فاطمه دانشور از مرکز آسیب سرای وصال بازدید کرد. این مرکز از زیر مجموعه های "موسسه نیکوکاری طلوع بی نشان ها" می باشد که با هدف باز گرداندن افراد طرد شده از جامعه نظیر کارتن خواب ها و معتادین شکل گرفته است. در مرکز آسیب سرای وصال برای این افراد سرپناه ایجاد شده و آنان تحت آموزش برای اشتغال قرار می گیرند و به طور مستقیم محصولات آنان در بازارچه واقع در همان مرکز به فروش می رسد. این مرکز توانسته از این روش تعداد بسیاری از معتادین و کارتن خواب ها را به دل جامعه بازگرداند.

 کفاشی ، نقاشی، خیاطی و ساخت صنایع دستی از جمله فعالیت هایی است که در این مرکز افراد به آن اشتغال دارند. نکته ی قابل توجه در این مرکز، فعالیت فرهنگی مددیاران اجتماعی بود؛ به گونه ای که یکی از این مددیاران به نام شاپور .الف 104 عنوان کتاب تنها در موضوع اعتیاد به چاپ رسانده و نقش بسزایی در آشنایی افراد این مرکز با پدیده شوم اعتیاد و چگونگی بازپروری آنان داشته است.

فاطمه دانشور در این بازدید گفت: رویکرد این موسسه قابل ارزش نهادن است، چرا که هدف آنان نجات دادن یک کارتن خواب نیست؛ بلکه هدف این است که کارتن خواب و یا معتادی وجود نداشته باشد. این موضوعی است که باید در ذهن و اندیشه مسئولان تصمیم گیر و سیاست گذار متبلور شود.

دانشور با بیان اینکه مهمترین راه پیشگیری معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد و پدیده ی کارتن خوابی، مطرح کردن آن است؛ افزود: متاسفانه در بسیاری از نهاد های سیاست گذار و تصمیم گیر، افراد فعال و درگیر در حوزه معضلات اجتماعی حضور ندارند؛ از اینرو بسیاری از این معضلات در این نهاد ها طرح نمی شود و طبیعی است وقتی موضوعی طرح نمی شود، قابل برنامه ریزی هم نخواهد بود و این همان مشکلی است که امروز با آن دست به گریبان هستیم.

وی ادامه داد: تشکل های مردمی یا همان ان جی اوها، سازمان هایی هستند که در بطن جامعه با معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد، کارتن خوابی، کودکان بد سرپرست ، کودکان کار و ...در گیر هستند؛ در چنین شرایطی آیا نباید نمایندگانی از این سازمان ها در بخش های تصمیم ساز کشور نظیر مجلس و شورای اسلامی شهر دارای پست باشند تا بتوانند درد جامعه را مطرح کنند، و به دنبال اجرایی شدن سیاست های اتخاذ شده باشند؟

رییس کمیته اجتماعی تصریح کرد: افراد معتاد یا کارتن خواب که در بسیاری موارد طرد شدگان اجتماعی اند در صورتیکه معضلات و مسایل آنان به درستی درک و فهم شود کسانی هستند که خواهان هویت بخشی به خود بوده و دارای استعداد می باشند، که اگر بستر برای آنان فراهم شود، آثاری خلق می کنند که تعجب همگان را بر می انگیزند، همانگونه که ما امروز از دیدن اینهمه خلاقیت و نوآوری متعجب شدیم.

دانشور در پایان خاطر نشان کرد: فعالیت این موسسه ها و آسیب سراها کور سوی امیدی است که برخی از این افراد به دل جامعه بازگردند. بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم آگاهی نسبت به معضلات اجتماعی و نداشتن آموزش، خود عاملی در جهت سقوط عزیزان خود به دل معضلات می شوند، حال آنکه این موسسه ها می توانند این آگاهی و آموزش را در اختیار خانواده ها قرار دهند تا آنان چگونگی برخورد با یک معتاد را فرا بگیرند. از اینرو حمایت از این موسسه ها و آسیب سرا ها نیز امری اجتناب ناپذیر و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خواهد بود.


انتهای پیام/
برچسب ها: معضلات ، بازارچه ، رویکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار