رئیس کل بانک مرکزی یکی از سیاست‌های ارزی این بانک را یکسان‌سازی نرخ ارز دانست و گفت: این مسئله منوط به شفاف شدن شرایط بین‌المللی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نقش سیستم بانکی در اجرای بسته خروج از رکود تورمی شب گذشته (19 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون سیاست پول دولت گفت: در زمان آغاز به کار دولت یازدهم شاهد تورم بالا و شتابان بودیم، در حالی که رکود اقتصادی عمیقی هم وجود داشت.
 
وی افزود: تورم نقطه به نقطه در خرداد 92 به حدود 45 درصد و تورم متوسط به 35 و 9 دهم درصد رسیده بود.
 
سیف با اشاره به اینکه، تورم در مهر 92 به 40 و یک دهم درصد رسیده بود خاطرنشان کرد: محاسبات بانک مرکزی و آمار حکایت از رشد اقتصادی منفی 6 و 8 دهم درصد را داشت.
 
وی با اشاره به رکود عمیق اقتصادی در سال 92 افزود: تلاطم بازار ارز در آن زمان کاملا روشن بود از این رو طبیعتا اولین تصمیم دولت ایجاد ثبات و آرامش قابل قبول در اقتصاد بود چرا که در اقتصاد بی‌ثبات، سرمایه‌گذار جرات تصمیم گیری را ندارد.
 
*متوسط تورم در تیرماه به 25 و 3 دهم درصد رسید

رئیس کل بانک مرکزی به دستاوردهای بسیار مثبت دولت در یک سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: تورم نقطه به نقطه در تیر 93 به 14 و 6 دهم درصد و متوسط تورم به 25.3درصد رسید که این بسیار نتیجه مطلوبی است.
 
*با رعایت انضباط پولی و مالی، نوسانات ارزی مهار شد

وی با اشاره به اینکه اقتصاد باید قابل پیش‌بینی باشد افزود: به دلیل رعایت دقیق انضباط پولی و مالی، نوسانات ارزی به شکل بسیار مطلوبی مهار شد و بازار ارز ثبات نسبی را پیدا کرد.
 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد از ثبات برخوردار نباشد در این صورت سرمایه گذار نمی‌تواند تصمیمات اقتصادی مناسبی را اتخاذ کند، بیان کرد: خوشبختانه نوسانات نرخ ارز به نحو مطلوبی کنترل شده است.
 
* بی‌اطمینانی از اقتصاد خارج شده است

سیف با اشاره به اینکه متوسط برابری نرخ ارز برای دلار به ریال حدود 3 درصد کاهش یافته است، گفت: بی‌اطمینانی از اقتصاد خارج شده و این امر پیش‌نیاز حرکت به سمت برون رفت از رکود و شکوفایی اقتصادی است و با همبستگی، برنامه‌ریزی متمرکز و هماهنگی که تیم اقتصادی دولت دارد و اعضای کابینه به آن پایبند هستند می‌تواند این حرکت آغاز شود.
 
سیف با بیان اینکه دامنه نرخ ارز 76 درصد کاهش یافته است خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه سال 92 قیمت دلار به 4 هزار تومان رسیده بود این در حالی است که اکنون به دامنه مطلوبی رسیده است.
 
وی افزود:‌ به همین جهت دولت قبل از ماه مبارک رمضان اقدام به تدوین بسته خروج از رکود کرد و خوشحالیم که این کار تمام شده است.  
 
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: علاوه بر لایحه‌ای که به مجلس تقدیم شد، روز سه شنبه هم طی همایش بزرگی که با دعوت از فعالان اقتصادی و استادان دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، این بسته به صورت مشروح عرضه خواهد شد، بسته‌ای که می‌تواند آثار بسیار مثبتی در جهت گیری‌های آینده اقتصادی کشور داشته باشد.
 
*انضباط بانک‌ها، انضباط بازار پول است

سیف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انضباط پولی یعنی چه افزود: انضباط بانک‌ها، انضباط بازار پول است و دقیقا باید رعایت شود از این رو بانک‌ها حتما باید به حد نصاب مجاز برگردند.
 
وی رفتن افراطی به سمت بنگاه‌داری را نمونه‌ای از بی‌انضباطی پولی دانست و گفت: انضباط پولی به نهادهای فعال در بازار پول بر می‌گردد.
 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه منابع پر قدرت بانک مرکزی جزء پیش نیازها محسوب می‌شود، افزود: دامنه سه‌ساله‌ای تعریف شد که طی آن هر سال بانک‌ها یک سوم تخطی خود از میزان مورد قبول بانک مرکزی را اصلاح کنند تا بنگاه‌های اقتصادی که در آنها هستند به حد نصاب برسد.
 
وی با اشاره به اینکه تمام دستورالعمل‌های لازم در این زمینه ابلاغ شده است تصریح کرد: تجاوز از دامنه مجاز بی‌انضباطی محسوب می‌شود.  
 
سیف گفت: نرخ تورم 25 درصد به عنوان حداکثر توسط دولت اعلام شد و هم اکنون با دستاوردهای حاصل شده پیش‌بینی ما حتما خیلی کمتر از 25 درصد برای پایان سال 93 است.
 
وی افزود: دولت درصدی از تورم را اعلام می‌کند که به صورت 100 درصد قابل وصول باشد.
 
* 85 هزار میلیارد تومان از تسهیلات نظام بانکی لاوصول مانده است

رئیس کل بانک مرکزی یکی از روش‌های افزایش توان تسهیلات بانک‌ها را تمرکز روی مطالبات لاوصول و غیرجاری دانست و عنوان کرد: حدود 85 هزار میلیارد تومان از تسهیلات نظام بانکی لاوصول مانده است که سر رسید آن سپری و قفل شده‌اند.
 
وی با اشاره به افزایش حجم سپرده‌های نظام بانکی تصریح کرد: روشی که ما برای رسیدن به نتیجه در پیش گرفتیم بررسی این مطالبات است به گونه‌ای که بخشی از آنها لزوما سوء‌جریان نبوده و می‌تواند به علت نوسانات شدید نرخ ارز یا مشکلاتی باشد که از ناحیه تحریم ایجاد شده استَ.

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی در شرایط عادی برای سال 93 می‌تواند 240-245 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند، ادامه داد: در راستای حداکثرسازی توان تسهیلات نظام بانکی قدم‌هایی برداشته شده است.
 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌ها در حد معینی می‌توانند ملک و مستغلات داشته باشند، خاطرنشان کرد: حداکثر 40 درصد پایه سرمایه می‌تواند در این محل باشد.
 
سیف با اشاره به اینکه بانک‌ها مکلف هستند ظرف مدت سه سال تجاوزاتشان را از حد 30 درصد به وضعیت عادی برگردانند، گفت: برخی از ملک‌ها برای بانک‌ها و یا بانک مرکزی نیست.
 
وی با بیان اینکه سپرده هایی که از مردم گرفته می‌شود حتما باید از جنس سرمایه باشد، افزود: در سطح بین‌المللی حد نصابی وجود دارد که مینیموم نیازهای بانک را 8 درصد سرمایه اعلام کرده است یعنی 8 درصد از دارایی‌های بانک می‌تواند تجهیز شود.
 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه منابع نظام بانکی باید در جریان و گردش باشد، بیان کرد: در این صورت است که می‌توان از واحدهای تولیدی حمایت کرد.
 
سیف با اشاره به اینکه در مقطعی تصور می‌کردیم که پرونده‌ها دچار فساد است، گفت: این مسئله قضاوت درستی نبود زیرا ممکن بود برخی از پرونده‌ها این‌گونه باشد.
 
وی نرخ مطالبات غیر جاری را 1/15 درصد اعلام کرد و افزود: از چند ماه قبل کمیته‌ای در تک تک بانک‌ها شکل گرفت و یکی از حساس‌ترین کارها طبقه‌بندی این پرونده‌ها و علت‌یابی آن‌ها است.
 
*مجتمع تخصصی قضایی برای وصول مطالبات تشکیل شده است

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اخیرا هم ریاست قوه قضائیه دستور تشکیل یک مجتمع تخصصی را داده‌اند که می‌تواند به وصول مطالبات نظام بانکی سرعت بدهد.
 
وی با اشاره به همکاری و همیاری مقامات قضایی کشور افزود: مشتریانی هستند که می‌توانند با مقرراتی که ما وضع کردیم مطالبات‌شان لاوصول و کارشان قفل شود، از این رو بانک باید از آنها دعوت کند تا در صورت داشتن توجیه اقتصادی تسهیلات جدیدی به آنها برای به حرکت درآوردن خط تولید اعطا و آنها بتوانند دیون خود را بازپرداخت کنند.
 
سیف تصریح کرد: ‌یکی از دستاوردهای این کمیته‌ها  را می‌توان گزارشی دانست  که به صورت محرمانه برای ریاست قوه قضائیه مبنی بر درشت‌ترین پرونده‌هایی که الان در مرجع قضایی وجود دارد، فرستاده شده است.
 
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از این رو کار شروع شده و همه این مسایل منجر به این خواهد شد که توان 240 هزار میلیاردی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به 280 هزار میلیارد تومان برسد، ‌یعنی پیش‌بینی می‌کنیم 40 هزار میلیارد تومان منبع جدید ایجاد شود.
 
وی با اشاره به کم شدن حجم پرونده گفت: 280 هزار میلیار تومان منبع محدودی است که متناسب با نیازهای  صنایع و بنگاه‌های تولیدی باید باشد.
 
*اولین نیاز واحدهای تولیدی تامین سرمایه درگردش است

رئیس کل بانک مرکزی اولین نیاز واحدهای تولیدی را تامین سرمایه در گردش ذکر کرد و گفت: منابع محدود است و از آن باید برای به حرکت درآوردن خط تولید و نیز طرح‌هایی که به مرحله بهره برداری نزدیک شده‌اند به عنوان اولویت استفاده کرد.
 
وی با اشاره به اینکه،‌ شروع سرمایه‌گذاری جدید در اولویت ما نیست از این رو بانک‌ها باید از آن پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: دو مطلب اساسی در سیاست‌های ارزی  وجود دارد که یکی ایجاد تعادل، آرامش و ثبات در بازار ارز و یکسان‌سازی نرخ ارز و دیگری ایجاد مقررات آسان و قابل درک برای فعالان اقتصادی است.
 
سیف با بیان اینکه کسانی که متقاضی تسهیلات هستند باید صورت‌های مالی قابل اتکایی داشته باشند، اظهار داشت: در سیاست اول، شرایط توام با آرامش را در بازار ارز داریم و هدف بانک مرکزی این است که در اولین فرصت شرایط تک نرخی شدن ارز را داشته باشد اما این امر منوط به تحقق پیش نیاز آن است که مهمترین پیش نیاز شرایط بین‌المللی است.
 
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی بر این باور است تا قبل از شفاف شدن شرایط بین‌المللی به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز نرود، گفت: باید به سرعت شاهد برون‌رفت از شرایط غیر اقتصادی باشیم.
 
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون صندوق توسعه ملی ادامه داد: منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مرکزی است به گونه‌ای که بخشی از منابع صندوق  قابل دسترس است.
 
وی با اشاره به اینکه از منابع در دسترس صندوق در جهت تامین نیازهای وارداتی کشور استفاده می‌شود، تصریح کرد: منابعی که در دسترس نیست نمی‌تواند به حیض انتفاع در این مقطع خاص برسد.
 
سیف گفت: منابعی از بانک مرکزی برای کنترل آب در مرزهای غربی کشور در نظر گرفته شده است.
 
وی با اشاره به اینکه استفاده غیرکنترل شده از منابع ارزی و تبدیل کردن آن به ریال می‌تواند منجر به افزایش نقدینگی و تورم شود ادامه داد: باید با انضباط حرکت کنیم.
 
رئیس کل بانک مرکزی تبیین سیاست‌های ارزی را یکی از راه‌های خروج از تورم دانست .
 
سیف با بیان اینکه هدف اصلی بانک مرکزی در اولین فرصت این است که شرایط تک نرخی را در رابطه با ارز به وجود آورد گفت: باید پیش نیازها از جمله شرایط بین‌المللی محقق و فراهم شود.
 
سیف با اشاره به اینکه باید در صورت‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی دقت کنیم گفت: یکی از بزرگترین مشکلات فعالان اقتصادی به ویژه کسانی که با ارز سر و کار داشتند، غیر از تلاطم بازار ارز، ابهامات بسیار و گاهی تناقض‌هایی بود که در دستور العمل‌های بانک مرکزی وجود داشت.
 
وی افزود: سردرگمی ایجاد شده بود بین فعالان اقتصادی با بانک‌هایی که کار می‌کردند و بین بانک‌ها و بانک مرکزی، از این رو در آذر 92 بخشنامه‌ای صادر شد که تمام ابهامات و تناقض‌ها را بتواند شفاف کند.
 
 سیف با بیان اینکه بدهی‌های دولت به نظام بانکی تعیین تکلیف شده است تصریح کرد: انضباط بانک‌ها را وادار می‌کند که حساب منابع و مصارف و نقدینگی‌های خود را داشته باشند و با این روش‌ها است که می‌توان انضباط را حاکم کرد.
 
*در راستای انضباط بانکی نرم افزاری تهیه شده است

رئیس کل بانک مرکزی از آماده سازی نرم افزاری در جهت انضباط بانکی خبر داد و گفت: با این نرم افزار، خیلی راحت و به سرعت، از پاس شدن یک برگ چک از بانکی که می‌خواهد از منابع بانک مرکزی استفاده کند، جلوگیری می‌شود.
 
وی اظهار داشت: سیستم‌های جدید بانکی قابلیت کنترل راحت را فراهم کرده است.
 
*تامین مالی مسکن مهر یکی از بدترین روش‌ها بود

سیف تصریح کرد: روش‌هایی که در گذشته وجود داشت از جمله در مورد چگونگی تامین مالی مسکن مهر که واقعا یکی از بدترین روش‌ها بود برای طرحی که می‌توانست مثبت باشد ولی منابع آن عمدتا با دست کردن در جیب افراد فقیر تامین شده بود و آثار تخریبی را در اقتصاد به وجود آورد.
 
سیف ادامه داد: استفاده از پول پر قدرت بانک مرکزی از حساسیت‌های فراوانی برخوردار است.
 
رئیس کل بانک مرکزی  در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بسته خروج از رکود گفت: یکی از ویژگی‌های این بسته آن است که به هیچ وجه بر مبنای شرایط خیلی خوش‌بینانه پی ریزی نشده است بلکه مبنای آن شرایط موجود است و اگر تحول اساسی پیدا شود، آثار آن را بعدا باید توضیح دهیم.
 
رئیس کل بانک مرکزی مهمترین وظیفه این بانک را صیانت از سپرده‌های مردم دانست و گفت: موسسه‌ای که زیر نظارت بانک مرکزی نباشد ممکن است منابع مردم را هدر دهد.
 
سیف خاطرنشان کرد: با توجه به نوع هماهنگی که در تیم اقتصادی دولت وجود دارد و نوع حساسیت و نگاه رئیس‌جمهور و جهت‌گیری که برای رسیدن به تورم یک رقمی در سال 95 وجود دارد،‌ این انضباطی که در اقتصاد وجود دارد و آرامش و اطمینانی که به وجود آمده پیش‌بینی من این است که شرایط بسیار مطلوبی خواهد بود.
 
*باید به تدریج انضباط لازم را به اقتصاد برگردانیم

وی با اشاره به این که، ما می‌توانیم به تدریج انضباط لازم را به اقتصاد برگردانیم و جایگاه مناسبی پیدا کنیم.
 
سیف گفت: ‌صندوق بین‌المللی پول اقداماتی را که جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته انجام داده است به عنوان یک معجزه تلقی می‌کند و خوشبختانه این دستاوردی مهمتر از کسب آن، نوید موفقیت‌های بزرگتری را برای آینده می‌دهد.

سیف با اشاره به اینکه باید از اصول اقتصاد مقاومتی تبعیت کرد گفت: این برنامه‌ریزی روند مثبت خود را در پیش گرفته است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه موارد مصداق تخلف از سوی بانک‌ها چیست، افزود: بانک مرکزی رابطه صمیمانه‌ای با سایر بانک‌ها دارد اما نمی‌تواند از اصول انضباط پولی عدول کرد.
 
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی مکلف به استقرار کامل انضباط جدی در بازار پول است، خاطرنشان کرد: برخی از بانک ‌های مجاز و صاحب مجوز در گذشته تخطی‌هایی نسبت به بانک مرکزی داشته‌اند.
 
سیف با اشاره به برگزاری جلساتی با تک تک بانک‌ها و مدیرعاملان آن‌ها افزود: در این نشست‌ها رییس کل و معاونان رییس کل بانک مرکزی نیز حضور دارند به گونه‌ای که موارد عدول از بانک مرکزی مورد به مورد توضیح داده می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه همه بانک‌ها نیازمند رابطه خوب با بانک مرکزی هستند، ادامه داد: بانک مرکزی با ابهامات موجود نمی‌تواند سکوت کند.
 
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه انضباط و مکانیزم کنترل جایگزین روش‌های قدیمی شده است، افزود: بانک مرکزی نیز از طریق سیستم‌ها به صورت غیرمستقیم اقدام به کنترل می‌کند.
 
سیف با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با همه بانک‌ها اظهار داشت: مؤسساتی وجود دارند که زیرنظر بانک مرکزی فعالیت نمی‌کنند.
بنابراین به مردم توصیه می‌کنند سپرده‌های خود را نزد مؤسسات و بانک‌های مجوزدار بگذارند.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 4 مورد از مؤسسات را منضبط کردیم، گفت: آنها توانستند مجوز بانک مرکزی را اخذ کنند.
 
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ رشد نقدینگی در کشور گفت: رشد نقدینگی 31.5 درصد است که 3.5 درصد آن مربوط به این مؤسسات بود.
 
سیف با اشاره به اینکه بانک مرکزی از سپرده‌های مردم مراقبت، حمایت و سیانت می‌کند ادامه داد: مؤسساتی که زیرنظر بانک مرکزی نیست ممکن است ریسک‌های فراوانی کند و منابع را هدر دهد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، کل ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
خالی بندی .....همه چیز گران شد ولی نرخ تورم پایین امد .چه جالب
آخرین اخبار