وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یک ماه پیش بررسی همه جانبه در خصوص ارائه تسهیلات به بنگاه‌ها این موضوع مورد پیگیری قرار گرفته در صورت اختصاص 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخشی از صنایع کوچک فعال با ظرفیت پایین و یا نیمه تعطیل و یا طرح‌های با پیشرفت بالای صنایع کوچک امکان ایجاد 250 هزار شغل جدید در کمتر از یک سال فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمدرضا نعمت‌زاده در همایش بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت سازمان شهرک‌های صنعتی کشور اظهار داشت: بیش از یک میلیون اشتغال در صنعت کشور وجود دارد که 40 درصد آن را در حال حاضر صنایع کوچک تشکیل می‌دهد همچنین 17 درصد ارزش تولید صنعت کشور در این بخش قرار گرفته است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بیشتر واحدهای تولیدی کشور را در بخش صنایع شیمیایی، سلولوزی، کانی‌ها و فلزی‌ها و کمتزین بخش را صنایع الکترونیک، برق و تولید قطعات خودرویی به خود اختصاص داده‌اند.
 
نعمت‌زاده گفت: یکی از تلاش‌هایی که دولت در سیاست‌گذاری و مهار تورم انجام داده این است که متوسط 40 درصد تورم در یک سال گذشته به 25 درصد در آخر تیرماه سال جاری رسیده است، دولت تدبیر و امید از ابتدای امسال با برگزاری جلسات و ارائه پیشنهادات بر آن شد که موضوع خروج از رکود را در جلسات هیئت دولت مطرح کند.
 
وی ادامه داد: سیاست‌هایی در اینجا هست به منظور خروج بخش تولید از رکود توسط دولت پیش‌بینی شده که سطح اول آن همان لایحه تقدیم شده به مجلس بود و سطح دوم آن شامل حدود 20 ماده است که شب گذشته در دولت به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه تعدادی از این موارد مربوط به وزارتخانه‌‌ها و دستگاه‌های دولتی است، تصریح کرد: قرار است طی هفته جاری این موارد از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به دستگا‌ه‌های مربوط ابلاغ شود.

نعمت‌‌زاده با بیان اینکه سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده به عنوان پایه اصلی برای تدوین این سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی مد نظر قرار گرفته است  که می تواند یک اقتصاد پویا و جامع را برای کشور به ارمغان بیاورد.

وی با تشریح جزئیات لایحه ارائه شده به مجلس گفت: محور اصلی این لایحه بحث حمایت از تولید است به طوری که تولیدی رقابت‌پذیر، با ارزش افزوده بالا و تقویت صادرات تا جایی که جایگزین واردات در کشور را به همراه داشته باشد.

وی افزود: در این لایحه چند ماده در جهت تقویت بنیه مالی بانک‌ها برای ارائه خدمات، چند ماده در مورد تهاتر و تسویه بدهی‌های بخش خصوصی به دولت که در مقابل از دولت طلب دارند مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: چند مورد از این لایحه نیز مربوط به سازمان بورس و اوراق بهادار است و علاوه بر این چند ماده در مورد تسهیل امور مالیاتی بخش تولید پیش‌بینی شده که بخشودگی مالیاتی معادل سود آورده اشخاص ثالث و یا صاحبان سهام در بنگاه‌های تولیدی است.

وزیر صنعت با بیان اینکه در لایحه ارائه شده به مجلس سود تقسیم شده شرکت‌ها از صد در صد مالیات معاف شده‌اند، گفت: تأمین و پرداخت تا 50 درصد هزینه‌های پژوهشی بنگاه‌های تولیدی نیز در این لایحه مد نظر قرار گرفته است.

به گفته وی، امتیازات و معافیت‌های مالیاتی مربوط به مؤسسات دانش‌بنیان که قبلا مشمول نواحی و شهرک‌های صنعتی نمی‌شد، در لایحه دولت پیشنهاد شده به طوری که بیش از 10 مورد نواحی و شهرک‌های فناوری شامل این بخشودگی مالیاتی شوند.

وی با بیان اینکه در این لایحه به موضوع برندسازی و واردات برندهای معتبر از خارج از کشور نیز توجه شده است، گفت: در صورتی که در این نوع همکاری‌ها، 30 درصد محصولات تولیدی با همان برند تولید شود از بخشودگی مالیاتی برخوردار خواهند شد.

وی پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی فعال در جهت کاهش مصرف انرژی از سوی وزارت نفت را از دیگر موارد لایحه دولت عنوان کرد و اظهار داشت: ممنوع شدن وضع عوارض به صادرات محصولات تولیدی و همچنین وضع عوارض برای صادرات مواد خام در جهت حمایت و تشویق صادرات با ارزش افزوده بالاتر نیز در لایحه دولت پیش‌بینی شده است.

نعمت‌زاده افزود: یک ماه پیش بررسی همه جانبه در  خصوص ارائه تسهیلات به بنگاه‌ها این موضوع مورد پیگیری قرار گرفته در صورت اختصاص 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخشی از صنایع کوچک فعال با ظرفیت پایین و یا نیمه تعطیل و یا طرح‌های با پیشرفت بالای صنایع کوچک امکان ایجاد 250 هزار شغل جدید در کمتر از یک سال فراهم خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار