آخوندی گفت: با اجرای سیاست‌های تشویقی ظرفیت بنادر را درکشور باید افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران عباس آخوندی در همایش معرفی فرصت‌های توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل ونقل دریای کشور با بیان اینکه حمل و نقل یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور به شمار می‌رود گفت: در سمینار فردا من برنامه‌های خود را درجهت نوسازی تمام زیرساختهای حمل و نقل کشوری اعم از جاده‌ای، هوایی، ریلی، مطرح می‌کنم.

وی در ادامه افزود: نوسازی ناوگان و مهمتر از آن نوسازی نرم افزاری و حقوق حمل و نقل و استقرار نهادهای بازار از جمله برنامه‌های من در آینده نزدیک است.

وی در ادامه تصریح کرد: افزایش بهره وری و توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر یک توسعه درون‌زا و با یک نگاه بیرونی در دستور کار قرار دادیم و امیدوارم در روزهای آینده آن را در کنفرانس سیاست‌های خروج از رکود مطرح کنند.

آخوندی در ادامه توضیح داد: حمل و نقل ایران چه در بخش نرم افزاری و چه در بخش سخت افزاری و نوسازی نهادهای بازار حمل و نقل اعم از بنگاه‌‌داری و سازمانهای حاکمیتی نیاز به بازنگریهای بنیادین دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در یک سال گذشته اقدامات فراوانی را انجام دادیم و مطمئنم همکاران ما در وزارتخانه تابعه و دست‌اندرکاران در یک دوره میان مدت نسبت به نوسازی بخش حمل و نقل کارهای زیادی در پیش‌رو داریم.

آخوندی با بیان اینکه اقدامات فراوانی را در بخش جاده و بندری داریم گفت: ما دو دریای مهم از جمله دریای جنوب و دریای خزر را داریم که با دستور رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به افزایش ظرفیت‌های بندری داده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: دستور رئیس جمهور مبنی بر این است که در جهت توسعه دریا محور به ظرفیتهای ایران از جمله آبادان، خرم‌شهر، بندر امام، شهید رجایی، بندر بوشهر، چابهار و سواحل مکران استفاده نماییم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما ظرفیت بسیار بزرگی در جنوب کشور داریم و تصمیم داریم قدرت رقابتی ایران را در سواحل جنوب حفظ کنیم و آن را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه 30 میلیون تن ظرفیت کانتینری در منطقه جنوب ایران وجود دارد گفت: ما در حال حاضر این ظرفیت را به 6 میلیون تن افزایش دادیم و با توجه به سفر رئیس جمهور به بندرعباس دستور شروع فاز 3 بندر شهید رجایی را داد.

آخوندی در ادامه یادآور شد: سعی در ارتقای ظرفیت خود داریم و 2.5 میلیون تن ظرفیت به بندر چابهار اضافه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بندر جاسک به عنوان دومین بندر در هرمزگان معرفی شده است با دستور رئیس جمهور یک بندر دیگر در این منطقه احداث خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه تصمیم استراتژیک داریم که ظرفیت ایران را افزایش دهیم گفت: با ایجاد یک کریدور از جنوب به شمال کشور ظرفیت ایران را چندین برابر می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: با ایجاد زیرساختهای لازم باید تجهیز بنادر مورد توجه قرار گیرد و بنادر بوشهر، خرمشهر و دریای عمان  و بندر شهید بهشتی در چابهار از جهت نرم افزاری تجهیز شوند تا اقدامات این بندر افزایش یابد.
 
آخوندی با اشاره به اینکه دریای عمان و خلیج فارس در تجارت دریایی از یک مزیت نسبی بسایر مهم برخوردار است گفت:  توسط بخش خصوصی می‌توانیم سواحل جنوبی کشور را به سواحل شمالی وصل کنیم و یک موقعیت تجاری عالی ایجاد کنیم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: با ایجاد سیاست‌های تشویقی از جمله: تسهیل در امور تجارت و بخش گمرکی و کم کردن ضوابط و مقررات مالی و خدمات بندری بخش خصوصی را به تجارت دریایی در ایران سوق دهیم.

آخوندی با اشاره به اینکه در جلساتی مختلفی که طی یک سال گذشته با بخش خصوصی برگزار کردیم گفت: این کشور متعلق به همه ما است و دولت به تنهایی نمی‌تواند حمل و نقل دریایی را گسترش دهد. بنابراین بخش خصوصی باید بیشترین همکاری را در این بخش انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: امیدواریم هرچه بیشتر روابط ما با سطح جهان به صورت گسترده‌تر توسعه پیدا کند و در یک مبنای درست، تجارت بین‌المللی داشت باشیم.

آخوندی با بیان اینکه مردم ایران حق دارند سهم خودشان را از بازارهای جهانی و تجارت جهانی و فناوری‌های بین‌المللی کسب کنند گفت: باید با حضور بخش خصوصی یک تجارت دریایی سالم و رقابتی در کشور ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه: در 4 ماه گذشته بخش اعظم کالاهای اساسی ما مانند گندم که وارد بنادر جنوب شده توسط ریل به بخش مرکزی و شمال کشور حمل شده است گفت: با ایجاد  دسترسی آسان به ریل در تمام بنادر کشور می توانیم ترانزیت را در این بخش توسعه دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با ایجاد این حمل و نقل ترکیبی میزان مصرف گازوئیل کاهش می‌یابد و ایمنی جاده ها افزایش چند برابری می یابد.
 
وی در ادامه افزود: با رفع گلوگاه ها در برخی خطوط ریلی میزان زمان سفر را کاهش می‌دهیم و در این حوزه اقدامات بسیار فراوانی را انجام داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: مذاکرات بسیار خوبی با کشورهای چین، هند، روسیه و کشورهای جنوب خلیج فارس داشته‌ایم و موافقت‌نانمه‌های بسار خوبی در این بخش صورت گرفته است.

وی درادامه توضیح داد: با ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها در تمام بنادر و ایجاد امکان انبار داری و بسته‌بندی در بنادر فعالیت‌های بخش خصوصی را در این بخش گسترش دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل ونقل ، گسترش ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار