استان خراسان جنوبی یکی از قطب های پرورش عناب در جهان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر دو هزار و 809 هکتار از باغات استان زیر کشت محصول عناب است که از این باغات سالانه بیش از چهار هزار تن عناب برداشت می شود.

ولی پور مطلق با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از قطب های پرورش عناب در جهان است، افزود: در سال 92 میزان عناب تولیدی در استان چهار هزار و 68 تن بوده که بیشترعناب تولیدی به دلیل نبود مراکز فرآورری و دوری از مراکز فروش در داخل استان به مصرف رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شهرستان بیرجند، خوسف و سربیشه از قطب های پرورش عناب در خراسان جنوبی هستند، تصریح کرد: جهاد کشاورزی علاوه بر برگزاری همایش سالانه زرشک عناب و زعفران با کمک پژوهشکده عناب و سایر نهادهای اجرایی استان به دنبال تدوین سندی است که با کمک سرمایه گذاران و سایر نهادهای اجرایی بتواند عناب را به صورت تازه به سایر استان های کشور و خارج از کشور صادر کند.

وی با بیان این که مگس عناب مهم ترین آفت عناب است، خاطرنشان کرد: این مگس که دارای دو نسل است با حمله به درختان در ابتدای گل دهی و در هنگام رویش میوه عناب موجب ریزش میوه های کوچک و تازه عناب می شود که کشاورزان با شخم زدن پای درختان در زمستان و سم پاشی درخت با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی در اوایل میوه دهی درخت می توانند با این آفت مبارزه کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عناب علاوه بر مصرف خوراکی خاصیت دارویی هم دارد، تصریح کرد: این میوه سرشار از ویتامین c بوده و در حالت تازه خوری دارای 74.36 درصد قند بوده و در حالت خشک 65 الی 77.71 درصد از قند خوراکی مورد نیاز بدن را تامین می کند که قند عناب بر خلاف سایر قندها برای دندان ها و بدن مضر نیست.

ولی پور با بیان اینکه جهاد کشاورزی از کشاورزان عناب کار حمایت می کند، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و جمع آوری و فرآوری درست عناب از راهکاری های جهانی سازی این میوه گرانبهای دارویی در جهان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی را ضامن توسعه بخش کشاورزی در خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: این امر جز با همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران در استان محقق نخواهد شد.

میوه عناب به عنوان داروی لعاب دار و نرم کننده برای تصفیه خون و کمک به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش موثر بوده و همچنین ریشه آن برای کاهش تب، درمان آسم، التیام زخم و جراحت و در درمان سرطان و گرفتگی صدا و سرفه بسیار موثر است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.