آل اسحاق با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید قدرت اعمال سیاست داشته باشد گفت: یکی از مشکلاتی که بانک مرکزی دارد نداشتن قدرت اجرا است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه در بسته سیاستی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود به دیدگاه صاحب‌نظران بخش‌های خصوصی، علمی و دانشگاهی توجه ویژه شده است اظهار داشت: این پکیج از یک پختگی اجرایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه نظام بانکی یکی از محورهای اصلی مشکلات اقتصادی  کشور است افزود: از چندین ماه قبل اعلام شد بانک‌ها باید خود مسائلشان را حل کنند و اگر این اتفاق نیفتد نظام این نابسامانی را نمی‌تواند تحمل کند.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بانک‌ها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی مسائلی دارند که باید حل شود.

وی توضیح داد: همانگونه که دولت به صراحت اعلام کرده است،" دولت بدهکار بزرگ بانکی است".

 آل اسحاق ادامه داد: سرمایه بانک‌ها بخصوص دولتی‌ها که بعضا نیز نارسایی داشته‌اند و معوقات و بدهی‌هایی که نسبت به بانک‌ها وجود دارد قدرت مانور این ارگان را به عنوان بنگاه اقتصادی کاهش داده که می‌طلبد توجه ویژه‌ای به این مسائل شود. 

وی با بیان اینکه آنچه که بانک‌ها به عنوان رشته فعالیت بانکداری باید مورد توجه قرار دهند یک تعریف ویژه‌ای دارد افزود: این فعالیت ویژه همان" واسطه‌گری" است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: جمع‌آوری پول‌های خرد کشور و جهت دادن به فعالیت‌های اقتصادی باید مورد توجه بانک‌ها قرار گیرد نه اینکه خودشان به عنوان شریک و یا بنگاه‌دار منابع را در فعالیت‌هایی غیر از خدمات بانکی صرف کنند.

* بانک مرکزی قدرت اجرایی ندارد

وی در ادامه به نوع فعالیت بانک‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیشتر منابع بانک‌ها صرف دارایی‌های غیر مولد رشته فعالیت همچون خرید املاک و سرقفلی شده است ودر نهایت باید توجه داشت که بانک‌ها باید یار شاطر باشند نه بار خاطر.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید قدرت اعمال سیاست داشته باشد گفت: یکی از مشکلاتی که بانک مرکزی دارد نداشتن قدرت اجرا است.
 
وی افزود: حتی اگر بهترین نسخه را برای حل مشکل داشته باشیم ولی در مقابل از قدرت اجرا بی‌بهره باشیم نمی‌توانیم به نتیجه دلخواه دست یابیم.
به گفته وی اولین اصل در بسته سیاستی دولت اعتقاد و باور به این پکیج و سپس قاطعیت در اجرا است.

وی با یادآوری اینکه مشکل ما نداشتن اقتدار لازم برای اجرای دستورالعمل‌ها است گفت: اگر رابطه دولت با بانک، رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و رابطه بانک‌ها با مردم تصحیح شود قطعا نوع فعالیت بانک‌ها سامان می‌گیرد و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

* واحدهای کوچک نیاز به توجه ویژه دارند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برای رفع مشکلات اقتصادی تنها دو سال وقت تعیین شده است تصریح کرد: در کنار واحدهای پیش ران، باید به وضعیت واحدهای کوچک و متوسط توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: در حوزه شهرک‌های صنعتی دو هزار واحد در حال تعطیلی هستند که مشکلات عمده آن‌ها مسئله نقدینگی است.

آل اسحاق اظهار داشت: اگر طبق آنچه که پیش‌بینی شده است تامین مالی واحدهای بزرگ از طریق بازار سرمایه انجام شود فرصت بسیار مناسبی برای واحدهای کوچک به وجود می‌آید.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: آل ، اسحاق ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار