طبق ماده ۳۹ قانون تأمین ‌اجتماعی کارفرمایان مشمول قانون تأمین ‌اجتماعی مکلف هستند حق ‌بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بر این اساس تمامی کارفرمایان که کارگر یا کارمند مشمول قانون تأمین‌اجتماعی در استخدام یا اختیار دارند، صرفنظر از نوع قرارداد کار، ترتیب استخدام و نحوه پرداخت مزد یا حقوق موظف هستند صورت مزد، فوق‌العاده شغل و مزایای نقدی کارکنان خود را تا آخرین روز ماه بعد (این مهلت درخصوص کارگاه‌های مشمول قانون معافیت از پرداخت حق‌بیمه سهم کارفرما تا آخرین روز 2 ماه بعد است) به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال کنند.

براساس آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده، نام و نام‌خانوادگی کارفرما (درصورتی که کارگاه به صورت حقوقی اداره می‌شود، نام، مشخصات شرکت و مدیرعامل)، نام و نشانی دقیق کارگاه، نام ماه و تعیین روزهای کارکرد و حقوقی که برای آن مدت تهیه شده است، نام و نام خانوادگی بیمه‌شده به طور کامل و منطبق با شناسنامه، شماره بیمه و...، مبلغ حق‌بیمه سهم بیمه‌شده و سهم کارفرما و مجموع آن و درصورتی‌که بیمه‌شده در استراحت پزشکی باشد، درج ایام بیماری در ستون ملاحظات صورت مزد و حقوق، اطلاعاتی است که برای پرداخت حق‌بیمه در لیست ذکر شود.

بر این اساس، درخصوص کارگاه‌های جدید که تاکنون نسبت به تشکیل پرونده مطالباتی در شعبه تأمین‌اجتماعی محدوده فعالیت خود اقدام نکرده‌اند، نظر به اینکه تنظیم لیست (صورت مزد یا حقوق) بیمه‌شدگان مستلزم شناسایی کامل کارگاه و کارگران شاغل در کارگاه و تعیین شماره مخصوص کارگاه و بیمه‌شدگان است. کارفرمایان کارگاه‌هایی که مشمول قانون تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرند، باید حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تاریخ شمول به سازمان مراجعه و مشخصات کارگاه و کارگران خود را با توجه به فرم‌هایی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، تکمیل و به واحدهای مربوطه در شعبه تأمین‌اجتماعی تسلیم کنند.

براساس این قانون، کارفرمایان تمامی کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی (اعم از حقیقی یا حقوقی) به جز کارفرمایان مشمول قانون معافیت از حق‌بیمه تا میزان 5 نفر کارگر و کارفرمایان کارگاه‌های فصلی درصورتی که تمایل به ارسال لیست دوره‌ای داشته ‌باشند، می‌توانند با مراجعه به شعبه مربوطه و تنظیم و امضاء تعهدنامه (در دو نسخه) اقدام و به جای ارسال صورت دستمزد یا حقوق و مزایا به صورت ماهانه در ابتدای هر سال لیست دوره‌ای ارسال و تغییرات مربوطه در طول دوره را (مابقی ماه‌های سال) طی لیست تغییرات ارسال کنند، ضمناً درصورتی‌‌که کارفرمای کارگاه دارای شخصیت حقیقی تغییر یابد و مراتب کتباً به شعبه اعلام شود از تاریخ اعلام، دریافت لیست دوره‌ای منتفی خواهد شد و ادامه آن منوط به تعهدنامه کارفرمای جدید خواهد بود.

بر این اساس، کارفرمایانی که لیست دوره‌ای ارسال می‌کنند درصورت وجود تغییرات در تعداد بیمه‌شدگان روزهای کارکرد، میزان حقوق و مزایا و مشاغل آنان موظفند لیست تغییرات مربوط به هر ماه (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به شعبه مربوطه تسلیم کنند، در غیر این صورت لیست تغییرات اعلام شده توسط کارفرما (خارج از مهلت مقرر) ملاک عمل نبوده و لیست ماه قبل ملاک عمل سازمان خواهد بود.

ضمناً طبق بند 5 ماده 2 قانون تأمین‌اجتماعی مصوب 1354، مزد یا حقوق یا کارمزد در این قانون شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر است که درمقابل کار به بیمه‌شده داده می‌شود که در این خصوص با عنایت به اینکه وجوه پرداختی در واقع ناظر به پول نقد است و مزایای غیرنقدی وجه تلقی نمی‌شود، لذا هرگونه وجهی که به صورت مستمر یا غیرمستمر پرداخت شود به عنوان مزد و حقوق بوده و همچنین مزایای غیرنقدی که به صورت مستمر پرداخت می‌شود، کارفرما مکلف است لیست و حق‌بیمه متعلقه را با رعایت قانون تأمین‌اجتماعی به سازمان ارسال و پرداخت کند.

لازم به ذکر است با عنایت به فراهم شدن تسهیلات کافی و لازم جهت کارفرمایان در ارسال لیست و حق‌بیمه ماهیانه کارگران شاغل، هر یک از کارفرمایان مشمول قانون تأمین‌اجتماعی می‌توانند با هماهنگی شعبه مربوطه نسبت به ارسال لیست و حق‌بیمه ماهیانه به صورت اینترنتی اقدام  کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.