یک کارشناس حقوق گفت: اگر رای در خصوص الزام زن به تمکین و همچنین نشوز وی صادر شده باشد، زن استحقاق مطالبه نفقه را نخواهد داشت.

 احمد رضا بابارئیسی، کارشناس حقوق در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در رابطه با نحوه مطالبه نفقه زوجه گفت: یکی از‌ آثار مهم عقد نکاح دائم تکلیف و تعهد مرد نسبت به پرداخت نفقه است.

نفقه برابر تعریفی که در قانون مدنی آمده است، عبارت است از قبیل مسکن، البسه، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و...

وی اظهار داشت: ارکان و شرایط  طرح دعوای نفقه شامل مواردی است که به طور خلاصه می‌توان اشاره نمود، یکی وجود عقد نکاح دائم فی ما بین زن و شوهر که قانونا و شرعا مرد مکلف به پرداخت نفقه در عقد دائم می‌باشد. لیکن در عقد منقطع در صورت شرط نمودن چنین امری مرد مکلف به پرداخت نفقه خواهد بود. دوم اینکه زن در تمکین مرد باشد.

این کارشناس حقوق تصریح کرد: برابر قانون حمایت خانواده مطالبه نفقه گذشته در صلاحیت دادگاه خانواده می‌باشد.بدین توضیح که زن با در دست داشتن مدارک از جمله عقد نامه که نشان دهنده رابطه زوجیت بوده و شناسنامه و سایر مدارک دیگر می‌تواند نسبت به مطالبه نفقه گذشته و حال و همچنین آینده اقامه دعوا نماید.

وی در ادامه بیان کرد: لازم به توضیح است که دادگاه در مقام رسیدگی می‌تواند تحقیقات لازم در خصوص پرداخت با عدم پرداخت نفقه را نیز انجام دهد.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: در رسیدگی به دعوای نفقه در دادگاه خانواده زن لزوما می‌بایست آمادگی خود را جهت تمکین نیز اعلام نماید،‌ چرا که در صورت عدم اعلام آمادگی قضات دادگاه‌ها برابر مقررات رای بر بی حقی زن صادر می‌نمایند. در واقع همانطور که ذکر شد مطالبه نفقه منوط به تمکین می‌باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: طرح ، اقامه ، نفقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار