با افزایش قیمت ارز؛ دارو نیز گران شد و دولت یارانه ای را به حوزه دارویی کشور اختصاص داد که عمده آن مربوط به داروهای ضد سرطان بود.

سید ابراهیم هاشمی عضو هیات مدیره صنعت پخش ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه دولت پوشش بیمه ای بالاتری را با اختصاص یارانه به داروهای بیماران سرطانی انجام داده است ؛ اظهار داشت:تا قبل از نوسانات  نرخ ارز داروهای بیماران سرطانی با دلار هزارتومانی تهیه می شد و عمده آنها نیز تحت پوشش بیمه قرار داشت و طبق قانون اگر بیمه ها 70 درصد هزینه ها را تقبل می کردند بیماران نیز 30 درصد هزینه ها را پرداخت می کردند.

 وی افزود: بیمه ها پایین ترین قیمت موجود در بازار را پرداخت می کردند و بحث برند مطرح نبود اما خود وزارت بهداشت سختگیری و نظارت جدی بر این موضوع داشت تا دارو از هر کشوری وارد بازار نشود.

وی با اشاره به اینکه ژنریک ها عمدتا از کشورهای اروپایی وارد بازار می شدند، ادامه داد:تا زمانی که نوسان نرخ ارز بوجود آمد و قیمت آن افزایش یافت در ابتدا ارز را 1226 تومان اعلام کرده و این امر خود 20 درصد بیشتر از نرخ ارز قبلی بود که فشار زیادی را بر بازار این نوع داروها وارد کرد زیرا تمام تلاش ها بر این بود تا قیمت این نوع داروها برای بیماران نیازمند افزایشی نداشته باشد.

 دکتر هاشمی با اشاره به اینکه در شرایطی که نوسانات نرخ ارز بوجود آمد و شرایط لازم برای نقل و انتقال پول مناسب نبود شرکتهای وارد کننده به کمپانی های اروپایی مقروض شدند، خاطرنشان کرد:در چنین شرایطی پای شرکت های هندی به بازار باز شده و قیمت داروها بسیار کمتر از نوع اروپایی آن بود و به لحاظ استانداردهای سطح بالای جهانی قادر نبودند تاییدیه FDA و EMEA را دریافت کنند.

 عضو هیات مدیره صنعت پخش ایران در ادامه اذعان داشت:در آن مقطع و شرایط نامطلوب که دسترسی به دارو برای این بیماران بسیار حیاتی بود انجام این کار تصمیم درستی بود.


انتهای پیام/
برچسب ها: یارانه ، دولت ، سرطان ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.