وزیر بهداشت گفت: از 15 اردیبهشت ماه به بعد کارانه پرسنل باید به موقع پرداخت شود و این پاشنه آشیل طرح تحول سلامت برای ارائه خدمت است وگرنه فرقی با گذشته نخواهیم داشت.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ سید حسن هاشمی در آخرین روز از دومین اجلاس معاونین درمان، روسا و مدیران بیمارستان های سراسر کشور گفت: مدیران و روسای بیمارستان ها بدون نگاه روشن به آینده نمی توانند خدمات حوزه سلامت را ارتقاء دهند.

وزیر بهداشت افزود: صحبت‌های رییس جمهور، دکتر جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری و دکتر نوبخت، سخنگوی دولت این اطمینان را ایجاد کرد بر خلاف این که برخی علاقه دارند منابع طرح تحول سلامت را ناپایدار جلوه دهند، این مسیر که مقدمه تحول است، با قدرت ادامه خواهد یافت و حتما اعتبارات تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، در ماه‌های آینده شرایط کشور بهتر خواهد شد، بنابراین عزم همه ما باید جدی باشد، گفت: دیروز رییس جمهور اعلام کرد که نامه های متعددی برای ایشان در مورد طرح تحول سلامت نوشته شده که برای این طرح نباید هزینه کرد چون رضایتمندی حاصل نمی شود.ولی تلاش همه اعم از پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان این باور را تغییر داد و نشان داد مردم قدر شناس ما علی رغم همه مشکلاتی که دارند، رضایت خود را از اقدامات صورت گرفته نشان داده اند.  

هاشمی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در نشستی با اعضای هیات دولت در ماه رمضان اشاره داشتند کار بهشتی همین کاری است که در حوزه سلامت شروع شده است. شاد کردن دل زنان و مردان مسلمان و مردم شریف ایران از هر عبادتی بالاتر است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه، قدر کاری را که انجام می دهیم بدانیم، گفت: خداوند متعال نیز وعده قدرشناسی را داده و در این حوزه که فرصت گرانبهایی را در اختیارمان قرار داده، خیرات و برکات زیاد است.

وی افزود: چند بسته را در حوزه درمان شروع کردیم. در فرانشیز پرداخت ها را به حداقل رساندیم و علی رغم همکاری کم بیمه ها توانستیم پرداخت های مردم را کاهش دهیم.

 باید جلوی تجویزهای متنوع و پرهزینه را بگیریم

هاشمی با تاکید بر کنترل قیمت تجهیزات پزشکی در ادامه گفت: در استفاده از تجهیزات پزشکی هیچ نیازی نیست که برند خاصی را در نظر بگیریم و اگر به این قضیه توجه کنیم، می توانیم جلوی تجویزهای متنوع و پرهزینه را بگیریم.

وی افزود: در ماههای آینده کارهای سخت تری در پیش رو داریم از این رو کمیته هایی هرچه سریعتر باید تشکیل شود و مراکزی که در زمینه تجهیزات پزشکی نقص دارند اصلاح می گردند.

وزیر بهداشت اضافه کرد:در مورد فارماکوپه و قیمت دارو نیز باید همین سیستم پیاده گردد وگرنه هزینه ها ماه به ماه افزایش خواهد یافت و نه تنها صرفه جویی نمی کنیم بلکه دچار کسری می شویم.

به گفته وزیر بهداشت برای اینکه بتوانیم مانع افزایش تقاضاهای القایی شویم، پیشنهاد دادیم اعتبار هر بیمارستان را در اختیار خودش قرار دهند. اگر بیمارستان توانست صرفه جویی کند، هرچه از منبع صرفه جویی عایدش شد، اختیار دارد آن را در اختیار طرح های توسعه ای و هتلینگ قرار دهد البته این کار در کوتاه مدت میسر است و در دراز مدت در این زمینه باید بر اساس راهنماهای بالینی عمل کرد.

 تمام آزمایشات باید تا آخر سال توسط خود بیمارستان‌ها انجام شود

هاشمی خاطرنشان کرد: تمام آزمایشات باید تا آخر سال توسط خود بیمارستان‌ها انجام شود و این را بدانیم که واسطه گری ها در این مورد ناپایدار است. تجهیزات و نیروی انسانی باید تکمیل شود تا بتوانیم تا آخر سال تمام آزمایش‌ها را در داخل بیمارستان انجام دهیم.

هاشمی با اشاره به اینکه، بیمارستان‌ها موظفند کارانه مربوط به پزشکان و پرسنل را به موقع پرداخت کنند، گفت: در غیر اینصورت متخلف محسوب می شوند و با آنها برخورد خواهد شد. از 15 اردیبهشت ماه به بعد کارانه پرسنل باید به موقع پرداخت شود و این پاشنه آشیل طرح تحول سلامت برای ارائه خدمت است وگرنه فرقی با گذشته نخواهیم داشت.

ضرورت توجه ویژه به هتلینگ بخش های اورژانس

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بحث هتلینگ بخصوص در مورد ظاهر اورژانس ها توجه بیشتری باید صورت گیرد و از نیمه دوم امسال 20 گروه از سوی تیم های نظارتی  در 6 ماه آتی کار نظارت را بر عهده خواهند گرفت. در این مورد اگر چه دچار مضیقه در تعداد نیروی انسانی هستیم ولی معاونت پرستاری وزارت بهداشت قول مساعد داده است که  کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری جبران خواهد شد.

 دائما" در حال محاسبه رفتارها و برنامه هایمان باشیم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه، بعضی از دانشگاه ها در مورد هتلینگ خوب عمل کردند بخصوص روسای بیمارستان هایی که خانم هستند و در استانهای محروم خدمت می کنند، افزود: سیستم تشویق را با زبانی گویاتر و رساتر باید برای دانشگاه ها و بیمارستانهای مختلف در نظر بگیریم و به برخی مراکز که سرعت بیشتری در بحث اصلاح هتلینگ دارند باید منابع بیشتری اختصاص دهیم.

وی در بحث ویزیت و مقیمی پزشکان در بیمارستانهای دولتی گفت: بیمارستانهای دولتی در دو بخش دانشگاهی و غیر دانشگاهی تفکیک شود و ضروری است تا جائیکه می توانیم در منابع صرفه جویی کنیم و دائما" در حال محاسبه رفتارها و برنامه هایمان باشیم.

دکتر هاشمی در پایان گفت: طی هفته آینده کتاب تعرفه گذاری خدمات پزشکی تعیین تکلیف می شود تا مشکل دریافتهای غیرقانونی مرتفع شود همچنین در بحث ماندگاری پزشکان مشکلات طرح باید اصلاح شود و در شهرهایی که بیمارستان خصوصی ندارند و پزشکان  در بیمارستانهای دولتی مشغولند باید از مزایای طرح تحول سلامت برخوردار شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.