بیست و دومین سمینار شیمی آلی ایران، با حضور بیش از 900 نفر از شیمیدانان آلی کشور، اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، رئیس دانشگاه تبریز در این سمینار با اشاره به پتانسیل های این دانشگاه در عرصه های مختلف گفت: تحصیل بیش از 20هزار دانشجو، 700 نفر هیات علمی،20 دانشکده، چندین پژوهشکده، قطب علمی و آزمایشگاه های مجهز این دانشگاه را به یکی از جامع ترین دانشگاه کشور تبدیل کرده است.

پورمحمدی، افزود: بر اساس رتبه‌بندی جدید دانشگاه لایدن که یکی از معتبرترین مراکز رتبه بندی دانشگاه های جهانی است، در سال 2014، 750 دانشگاه را رتبه بندی کرده که دانشگاه تبریز رتبه 492 دنیا، 63 آسیا و دوم ایران را کسب کرده است.

وی، در ادامه با بیان اینکه در عرصه دانایی است که می توان به توسعه همه جانبه رسید، تصریح کرد: امروزه مراکز دانشگاهی مهمترین رکن توسعه هستند که البته باید در تولید علم و دانش، بر اساس نیاز جامعه حرکت نماید.

دکتر پورمحمدی همچنین با اشاره به اهمیت علم شیمی در زندگی انسان ها یادآور شد: این علم در بسیاری از تولیدات و صنایع مختلف کاربرد دارد که برگزاری چنین سمینارهای علمی در به کارگیری و نهادینه شدن این دانش در جامعه نقش به سزایی دارد.

به گفته وی، دانشکده شیمی دانشگاه تبریز نیز یکی از بزرگترین دانشکده های این دانشگاه است و اساتید بزرگی در این دانشکده فعالیت می کنند که امروزه از آنان با افتخار یاد می کنیم.

رییس دانشگاه تبریز در پایان گفت: در حال حاضر برخی افراد از رکود علمی در کشور  و دانشگاه ها صحبت می کنند در حالی که آمارها حکایت از چیز دیگری دارد و اخیرا نیز رتبه علمی کشور به رتبه 15 دنیا ارتقاء یافته است.

دکتر محمد علی زلفی گل، دبیر انجمن شیمی ایران، نیز در این آیین با بیان اینکه هر سال به طور متوسط 10 الی 11 سمینار در حوزه رشته شیمی در کشورمان برگزار می شود، گفت: این همایش ها و سمینارها دستاوردهای زیادی داشته است که این را می توان در زمینه های مختلف از جمله در صنایع و تولیدات مشاهده کرد.

به گفته وی، این رشته فارغ التحصیلان زیادی در سال های اخیر داشته است، ولی اخیر تعدادی از آنها وارد عرصه تولید شده و بسیار نیز موفق هستند که باید سایر دانشجویان نیز به این سمت حرکت کنند.

  دبیر انجمن شیمی ایران یادآور شد: برای اینکه این رشته به جایگاه واقعی خود برسد، باید تحقیقات این رشته کاربردی شود.

وی افزود: در سال آینده بیست و سومین سمینار شیمی آلی ایران در دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد.

رضا نجار، دبیر این سمینار علمی نیز با بیان اینکه حدود یک هزار و 150 مقاله به دبیرخانه این سمینار ارسال شده است، گفت: از این تعداد 16 مقاله در قالب سخنرانی و یک هزار و 16 مقاله به صورت پوستر در طول برگزاری این سمینار ارایه می شود.

وی افزود: سنتز مواد آلی، سنتز و کاربردهای پلیمرهای آلی، ترکیبات آلی سیلیسیم دار، سنتز مواد آلی دارویی، شیمی فضایی ترکیبات آلی، استفاده از منابع انرژی مختلف در واکنشهای آلی (نور، امواج صوتی، الکتریکی، میکروویو، مکانیکی و ...)، نقش کاتالیزورها در شیمی آلی، کاربردهای مواد آلی و شیمی آلی در صنایع مختلف، صنایع پلیمر، شیمی آلی محاسباتی، فیتوشیمی و اسانس، نانو شیمی در شیمی آلی و پلیمر، شیمی آلی سبز، استفاده از شیمی آلی در کاهش آلودگی محیط زیست، اثرات زیست محیطی مواد آلی و روش‌های بازیافت مواد پلیمری و پسماندهای آلی، شیمی آلی زیستی، سموم و آفت کشها، زیست شیمی، شیمی آلی رنگها و روشهای نوین در آموزش شیمی آلی از جمله محورهای اصلی این سمینار است.

وی تصریح کرد: به یقین برگزاری این سمینار بستر مناسبی برای آشنایی، بحث و تبادل نظر پژوهشگران بخش‌های مختلف علمی و صنعتی کشور با یکدیگر و زمینه ساز هم اندیشی، هم فکری، همکاری آنها در جهت تعمیق، گسترش و حرکت به سوی کاربردی سازی پژوهش‌های شیمی آلی کشور خواهد بود.

همین گزارش حاکی است، تجلیل از اساتید نمونه کشور و پیشکسوت، 6 مورد سخنرانی کلیدی توسط اساتید مدعو، برپایی10 نشست علمی و گشایش نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و صنعتی در حوزه شیمی آلی با حضور شرکت های مختلف از دیگر برنامه های جنبی این سمینار می باشد.

بر اساس این گزارش، این سمینار عملی از سوی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و با همکاری انجمن شیمی آلی ایران از امروز به مدت سه روز در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: سمینار ، شیمی ، آلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.