بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیه 82 سوره مائده
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُواْ وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّا نَصَرَی ذَ لِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَاناً وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ »
قطعاً سرسخت‌ترین مردم را در دشمنی نسبت به اهل ایمان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت، و نزدیک‌ترینشان را از نظر دوستی با مؤمنان، کسانی خواهی‌یافت که می‌گویند: ما نصرانی هستیم. این (دوستی) به آن جهت است که برخی از آنان کشیشان وراهبانند وآنان تکبّر نمی‌ورزند.


«قِسّیس»، به معنای کشیش است و به عالمان دینی که عهده‌دار ریاست مذهبی مسیحیان هستند، گفته می‌شود. و «رُهبان» به معنی تَرسا به عابدان مسیحی گفته می‌شود.
شأن نزول این آیه تا آیه‌ی 85، خوشرفتاری نجاشی، پادشاه حبشه و مسیحیان آن کشور را با مسلمانان مهاجری گفته‌اند که به ریاست جعفربن ابی‌طالب‌علیهما السلام در سال پنجم بعثت از مکّه به آن دیار هجرت کردند و در حمایت نجاشی، از تعرّض مشرکان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند.
در همان حال که یهودیان مدینه با دیدن معجزات واخلاق والای پیامبر، ایمان نمی‌آوردند و در توطئه‌ها علیه مسلمانان شرکت می‌کردند، پیمان می‌شکستند و فتنه بر می‌انگیختند، روحانیون مسیحی در حبشه، با شنیدن آیات سوره‌ی مریم، گریستند و از مسلمانان جانبداری کردند.
امام صادق‌علیه السلام پس از تلاوت این آیه فرمود: «اولئک کانوا قوما بین عیسی و محمّد و ینتظرون محمّدصلی الله علیه وآله» این علمای مسیحی و راهبان گروهی بودند که در زمانی میان حضرت عیسی‌علیه السلام و حضرت محمّدصلی الله علیه وآله زندگی می‌کردند و منتظر آمدن پیامبر اسلام بودند.
دشمنی یهود با مسلمانان، تاریخی و ریشه‌دار است. «لتجدنّ اشدّ النّاس عداوة... الیهود»
با دشمنان اسلام و غیر مسلمانان، باید با هر یک برخوردی مناسب با رفتار خودشان شود. «اشدّ النّاس عداوة... اقربهم مودّة»
دوستان و دشمنان خود را همراه با تحلیل صحیح و عوامل روحی و اجتماعی آنان بشناسیم. «اشدّ الناس عداوة... اقربهم مودةّ...»
زمینه‌های رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسی و نداشتن روحیّه‌ی استکباری. «قسّیسین و رهباناً و انّهم لایستکبرون»

عالمان دینی و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند. «ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً و انّهم لایستکبرون»
اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پیوند خورد انسان حقّ‌گرا می‌شود و تعصب را کنار می‌گذارد. «ذلک بانّ منهم قسیسین و رهبانا و انّهم لایستکبرون»
اسلام تعصّب نابجا ندارد واز علمای سایر ادیان که خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجید می‌کند. «ذلک بانّ منهم قسیسین و رهبانا و انّهم لایستکبرون»
تبلیغ اسلام در بین مسیحیان مؤثّرتر است. «انّهم لایستکبرون»
 (با آنکه مسیحیان، عقیده‌ی انحرافی «تثلیث» دارند، ولی به خاطر روحیه سالم‌تر، آمادگی بیشتری برای حقّ پذیری دارند.) 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار