دفتر و سایت توسعه پایدار با محورهای آموزش و پژوهش در واحد علوم و تحقیقات راه اندازی می شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دکتر علی عباسپور، واحد علوم و تحقیقات را مجری کرسی انرژیهای تجدیدپذیر و پاک از سوی یونسکو معرفی کرد و گفت: بحث کرسی انرژی های پاک مختص به واحد علوم و تحقیقات نبوده و در حقیقت این کرسی بستری مناسب برای ارتباطات ملی ، منطقه ای و بین المللی با تمام دانشگاه ها و سازمان ها را فراهم می کند. 

وی به شرایط مناسب اقلیم ایران برای تأمین انرژی های پاک اشاره کرد و گفت: امیدوارم با توجه به تحقیقات علمی کشور و منطقه وارتباطات جهانی به اهداف مدنظر برای استفاده از انرژی های پاک کمک کرده و با توجه به گستردگی و تنوع رشته های واحد علوم و تحقیقات بتوان کرسی های دیگر یونسکو را نیز در این واحد دانشگاهی برقرار کنیم. 

وی دست یابی به اهداف تعیین شده را مستلزم برقراری همکاری های قوی بین المللی با مجامع و مراکز علمی و تحقیقاتی دانست واظهار امیدواری کرد، بستر لازم برای همکاری واحد علوم و تحقیقات درسایر موارد مدنظر یونسکو فراهم شود.
دکتر عباسپور تأکید کرد: فعالیت واحد علوم و تحقیقات به عنوان مجری کرسی انرژی های پاک و تجدیدپذیر همکاری تمام دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان های داخلی و خارجی را می طلبد تا بتوانیم حضور مقتدرانه ای را در مدیریت این کرسی در یونسکو نمایش دهیم.

دکتر مجید عباسپور رئیس دانشکده محیط زیست وانرژی واحد علوم و تحقیقات در این نشست با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات با توجه به ظرفیت هایی که دارد می تواند دریچه ای برای ورود جامعه دانشگاهی در سطح جهان به موضوع انرژی های پاک باشد، افزود: در حال حاضر واحد علوم و تحقیقات به عنوان یکی از اعضاء اراسموس موندوس اتحادیه اروپا فعالیت می کند و از طریق این مجموعه زمینه ای مناسب برای اعزام دانشجویان و متقاضیان تحصیلات تکمیلی، ایجاد فرصت های مطالعاتی اعضاء هیأت علمی و گسترش همکاری علمی – پژوهشی فراهم شده است.

دکتر عباسپور از تعیین جایزه بین المللی کرسی انرژهای تجدیدپذیر از سوی واحد علوم و تحقیقات خبر داد و گفت: این جایزه با هدف تقویت سطوح علمی، پژوهشی و تحقیقاتی وفناوری در حوزه انرژی های پاک و تجدیدپذیر تعریف خواهد شد و با کمک سازمان یونسکو در سطح جهان معرفی می شود.

وی با بیان اینکه کلیات طرح این جایزه بین المللی از سوی هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأیید شده است گفت: به زودی دبیرخانه کرسی انرژی های تجدیدپذیر در واحد علوم و تحقیقات تشکیل می شود و این دبیرخانه بانک اطلاعاتی مناسبی برای دسترسی و ارتباط سازمان ها و دانشگاه ها با محققان و مراکز تحقیقاتی دنیا را فراهم می آورد.

وی از افتتاح رسمی دفتر کرسی انرژی های پاک در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و به تبدیل واحد علوم و تحقیقات به عنوان نمونه ای عینی از یک دانشگاه سبز در کشور نوید داد.

وی از تأسیس دفتر توسعه پایدار در این واحد با محورهای آموزشی، محله پایدار، پژوهش و توسعه پایدار در دانشگاه خبر داد و گفت: دفتر توسعه پایدار در دانشگاه و راه اندازی سایت توسعه پایدار در واحد علوم و تحقیقات از برنامه های در دست اجرا می باشد و همچنین برگزاری کنفرانس ها، کارگاه های آموزشی، دوره های ایمنی برای پیمانکاران در دانشگاه، ارائه تک درس و واحدهای اختیاری در زمینه HSE و توسعه پایدار از فعالیت های مدنظر در واحد است .

دکتر حمیدرضا غفارزاده، مدیر کل امور بین الملل واحد علوم و تحقیقات، در این نشست با اشاره به اینکه کرسی انرژی های تجدیدپذیر واحد علوم و تحقیقات در چارچوب برنامه دانشگاه‌های همزاد یا کرسی‌های یونسکو University Twinning and Networking Scheme / Chairs (UNIWITH/Chairs) تاسیس شده است، گفت: هدف عالی تأسیس این کرسی ها ارتقا پژوهش و آموزش و توسعه برنامه های آموزشی در گستره آموزش عالی از طریق ایجاد شبکه های دانشگاهی به ویژه شبکه های فرامرزی است. 

وی با بیان اینکه از زمان تاسیس این برنامه در سال 1992 میلادی تاکنون 692 کرسی و 60 شبکه   ارتباط دانشگاهی  در جهان راه اندازی شده است، ادامه داد: تاکنون، در چارچوب این برنامه 11 کرسی در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است .

دکتر غفارزاده اهداف کرسی انرژی های تجدیدپذیر را همسو با اهداف عالی برنامه یونسکو دانست و اظهار داشت: آموزش و پژوهش در زمینه انرژی های خورشیدی،  بادی، زمین گرمایی و پسماندی، اجرای پروژه های پایلوت و کوچک ، شبکه سازی و تبادل اطلاعات، مهارت ها و اقدامات موفق، بررسی و امکان سنجی تاسیس نهاد منطقه ای کاربردی و همکاری های ملی و منطقه ای در زمینه انرژی های پاک و تجدید پذیر در دستور کار کرسی واحدعلوم و تحقیقات قرار دارد.

مدیر کل امور بین الملل واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: این واحد دانشگاهی،  مدیریت و هماهنگی، فراهم کردن  مکان، پرسنل و تجهیزات و اجرای پروژه های مرتبط را در گستره ایران و منطقه کشور های عربی برعهده دارد .

وی افزود:سازمان ملی یونسکو در  نظارت عالیه، هدایت،  هماهنگی  و تسهیل ارتباط دهی  نقش خواهد داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.