به گزارش
حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ «هر زندگی یه قصه است» مجموعهای از تازهترین و متفاوتترین داستانهای قاسمعلی فراست، نویسنده و منتقد در حوزه ادبیات داستانی است که به تازگی از سوی کتاب نیستان منتشر شده است.
فراست که پیش از این و در ژانر داستان بلند، دلمشغولی های خود را در عرصه داستان نویسی به ویژه با نگاه اجتماعی به اثبات رسانده بود؛ در این مجموعه داستان با چرخشی در نظرگاه خود به سراغ روایتی تام و تمام و خالص از جامعهای ناهمگون برای مخاطبان شهری رفته است. به عبارت سادهتر فراست در این مجموعه داستان نه تنها شهری به مخاطب و کشف سوژههایش نگاه نمیکند، بلکه دیدگاهش جهانشهری و وسیعتر از قلمرو جغرافیای ساختاردهنده به داستاننویسی مدرن شهرزده معاصر است.
داستانهای مجموعه «هر زندگی یه قصه است» داستان موقعیت است؛ موقعیتهایی انسانی که نویسنده از بیان آنها قصد به لرزش درآوردن دل و تحریک احساسات مخاطبش را ندارد، بلکه او با سادهترین شکل روایی و به دور از پیچیدگیهای فرمی سعی دارد برخی از سادهترین و در عین حال مغفولترین حالات، موقعیتها، باورها و ساختهای مؤثر در زندگی انسان را در خارج از حصارهای جغرافیای تعریف شده معمول به رخ او بکشد و به وی بباوراند که موقعیت فعلی زیستی وی چیزی جز در معرض فراموشی قرار دادن حقیقت اصیل زندگی توسط وی نیست.
داستان نخست از این مجموعه که روایت تلاشهای عدهای برای از راه به در کردن یک مومن از مسیر فلاح، آن هم تنها به خاطر تأمین حوائج مادیشان است؛ بهترین نمونه از تلاش فراست برای خلق این موقعیتهاست. او در این داستان که با تکنیک خلق چند راوی در چند موقعیت برای ساختاردهی به یک داستان بهره برده است سعی میکند به نوعی اندیشه و تفکر انسان به اصطلاح دی مدار معاصر را به نقد کشیده و پرده از دنیادوستی مدرن وی در لوای دین بردارد و البته نیمنگاهی نیز به قدرت شگفت متحولکننده باورهای دینی در درون افراد داشته باشد.
همچنین داستان عروسی از این مجموعه نیز با چنین جهانبینی قابل درک و تحلیل است. روستا و روستاییان و ماجرای جدی گرفته نشدن کودک دعوت گرفته شده به عروسی را در این داستان را میتوان به مثابه نمادی از زندگی آشفته جوامع امروزی در مداری و مسیری ثابت و لایتغر دانست که در نهایت کودک معصوم چارهای جز فرار، آن هم با چشمی گریان برای خود متصور نمیشود.
نمادگرایی محض فراست اما در داستان یک انگشت عسل خودش را به نمایش میگذارد که وی در آن با سادگی تمام و به سبک حکایتهای دینی سنتی انسان را در مقابل آیینه اعمال خود قرار میدهد و وی را با پایان دردناک رفتارهای به ظاهر بیاهمیت در بوطیقای زندگیاش روبرو میکند.
این مسئله به شکلی عریان تر و با خشونت روایی بیشتر، در داستان شاخه شمعدانی شکسته نیز تکرار می شود و فراست مخاطبش را در مقام یک عنصر حاضر در صحنه رویداد داستانش به نمایش رفتارهای همنوعان و همشهریانش مینشاند و از او میخواهد که خود درباره آنچه که به آن تعلق دارد به قضاوت بنشیند.
داستانهای ساده فراست در این مجموعه داستانهایی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت و انتظار مواجهه و درگیری با آن را نداشت. این داستانها برای ایستادن و فکر کردن است، اگر مرد راهش باشید... چرا که هر زندگی یه قصه است...
مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» را کتاب نیستان در 186 صفحه و با قیمت 11000 تومان منتشر کرده است.
انتهای پیام/ اس