85 درصد زعفران تولیدی خراسان جنوبی به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس و استان های مجاور صادر می شود.

صادرات 85 درصد زعفران خراسان جنوبی به کشورهای اروپایی

85 درصد زعفران تولیدی خراسان جنوبی به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس و استان های مجاور صادر می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ نایب رئیس شورای ملی زعفران در جمع خبرنگاران بیرجند گفت: هم اکنون بیش از 24 هزار و 500 بهره بردار برای تولید زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می کنند که 85 درصد زعفران تولیدی آنان به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس و استان های مجاور صادر می شود.

احتشام افزود: سطح زیرکشت این محصول در خراسان جنوبی بیش از 10 هزار هکتار با تولید سالانه حدود 50 تن است که رتبه نخست کیفیت و مقام دوم میزان تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی از افزایش 19درصدی صادرات زعفران در کشور در سه ماه نخست امسال خبر داد و تصریح کرد: حذف عوارض صادراتی زعفران برای بسته ‌های بالای 30 گرم، سبب شده تا صادرات زعفران ایران در سه ماه نخست امسال 19 درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در کشور 85 هزار مترمربع است، افزود: از این اراضی ، سالانه 250 تن زعفران تولید می ‌شود در حالی ‌که میزان صادرات زعفران کمتر از تولید آن است است.

وی گفت : پارسال 232 تن زعفران در ایران تولید که از این میزان 137 تن به کشورهای عربی و اروپایی صادر شد .

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه این شورا بحث برند ملی زعفران را پیگیری کرده است افزود: در هفته جاری ثبت ژنتیک زعفران و ثبت برند جغرافیایی آن در دست اجرا است.

احتشام همچنین یادآور شد: خراسان جنوبی جزو اولین استان هایی بود که برند محصول زرشک و زعفران را تدوین کرد اما بودجه ای برای اجرای این برند سازی به این استان هنوز اختصاص نیافته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.