نماینده سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: کارت اعتباری انرژی یک ایده در حال تکمیل است که برای اجرا نیاز به کارهای کارشناسی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عامری نماینده سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، در سمینار هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح بازار انرژی که با حضور کارشناسان و فعالان این عرصه تشکیل شد به ارائه مطالبی در خصوص طرح این سازمان به عنوان کارت اعتباری انرژی پرداخت و گفت: سازمان بهینه‌سازی سوخت از چند سال پیش پیگیر به سرانجام رساندن این طرح بوده به گونه‌ای که این طرح در کمیسیون انرژی مجلس هم مطرح شده است.

وی در خصوص ساز و کار این طرح افزود: بر اساس محاسباتی که صورت گرفته به همان مقداری که دولت به خانوارها پرداخت می‌کند در این کار به صورت اعتبار برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز و یا خرید بنزین و گازوئیل به خانوارها ارائه می‌گردد.

عامری در خصوص اهداف کلان این طرح گفت: هدف نخست ما از طراحی این کارت این است که ما را به اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها نزدیک‌تر کند و علاوه بر آن با عدم تزریق نقدینگی به جامعه مشکلات مربوط به تورم را برطرف کند و دولت مجبور نباشد هر ماه مبالغ زیادی را به حساب افراد واریز کند.

نماینده شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت سومین هدف از طراحی این کارت را زمینه‌سازی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست و افزود: در سال 91 بر اساس آمار مبالغ پرداختی مردم برای بنزین، گازوئیل و برق 26 هزار میلیارد تومان بوده است در صورتی که یارانه پرداختی دولت به کل خانوارها 42 هزار میلیارد تومان بوده است، که یکی از مسائل و کاربردهای مهم این کارت جلوگیری از این گونه مسائل است.

عامری در ادامه گفت: نکته مهم این است که دولت نمی‌تواند قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی نکند و در کنار این موضوع باید تا پایان برنامه پنجم قیمت انرژی آزاد شود و اگر فازهای بعدی اجرایی شود دولت می‌بایست پرداخت‌های نقدی را افزایش دهد که باعث ایجاد مشکلات مضاعف خواهد شد اما با استفاده از این کارت اعتباری قبوض آب، برق و گاز و یا خرید بنزین و گازوئیل این مشکلات کاهش می‌یابد زیرا این کارت قدرت نقدشوندگی ندارد در حالی که می‌تواند اعتبار خود را به کارت‌های دیگر منتقل کند.

وی ویژگی مثبت این کارت را اعتبار بیشتر به افراد کم‌مصرف دانست و گفت: این کارت کوپن نیست زیرا یک طرح دائمی محسوب نمی‌شود و هدف تنها از اجرای این طرح این است که ما را از نقطه نامساعدی که در حال حاضر در آن قرار داریم به جایگاه مورد نظر در برنامه پنجم که آزادسازی قیمت انرژی است ببرد.
عامری نماینده شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در پایان اظهار داشت: این کارت یک ایده در حال تکمیل است که برای اجرا نیاز به کارهای کارشناسی دارد که باید به صورت پایلوت در منطقه‌ای اجرا شود و پس از دریافت بازخورد، درصورت موفق بودن و رفع نقایص به صورت فراگیر اجرا شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کارت ، انرژی ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار