در نشست خبری اعلام برنامه‌های بین‌المللی جشنواره رضوی بیان شد؛

روایت عشق امام رضا(ع) به کشورهای مختلف صادر می‌شود

سریال روایت عشق با زیرنویس انگلیسی در راستای برگزاری دوازدهمین جشنواره امام رضا (ع) با همکاری رایزن‌های فرهنگی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست خبری دوزادهمین جشنواره امام رضا (ع) که امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، "ابوذر ابراهیمی" ترکمان، مدیر عامل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اعلام این مطلب که سریال روایت عشق با زیرنویس انگلیسی برای رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف ارسال خواهد شد افزود: درباره‌ی جشنواره امام رضا (ع) باید بگویم بیش از دوازده سال است که این کار پایه ریزی شده و شش سال هم هست که جنبه‌ی بین‌المللی آن آغاز شده و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه برخی از نهادهای همراه عهده دار این جنبه از روایت امام رضا (ع)است.

به گفته‌ی ترکمان جشنواره‌ی امام رضا (ع) در جهان به صورت قومی انجام می‌شود و امروز دامنه‌ی آن به هفتاد و پنج کشور کشیده شده است، البته این هفتاد و پنج کشور به معنای تمام نقاطی که جشنواره آنها را در بر گرفته نیست زیرا استقبال شیعیان از این جشنواره آن را در نقاط بیشتری از جهان گسترده کرده است.

ترکمان اظهار داشت: امسال هشت کشور میزبان خادمان رضوی هستیم که از جمله این هشت کشور می‌توان به سوئیس، گرجستان، ترکستان، لبنان، ماداگاسکار و اوگاندا اشاره کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون دویست بسته‌ی فرهنگی، بیش از 1400 فیلم نمایشی، 300 نسخه از فیلم‌های مستند رضوی زیرنویس انگلیسی سریال روایت عشق و 27 فیلم تولید شده با موضوع امام رضا(ع) در دسترس رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ی فرهنگی مهر هشتم همراه با پوستر و اقلام‌های متبرک به رایزن‌ها ارسال شده است.

ترکمان ضمن بیان این مطلب که کتاب‌هایی به زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی، اردو و انگلیسی در اختیار رایزن‌ها قرار گرفته گفت: تعدادی قرآن به سوریه فرستاده شده تا در اختیار آزادگان غزه قرار بگیرد.

ترکمان خاطر نشان کرد: در مدت برگزاری جشنواره‌ی امام رضا(ع) سخنرانانی که به زبان‌های مختلف می‌توانند سخنرانی کنند دعوت شده و گروه‌های تواشیح نیز اعزام می‌شوند.

لازم به ذکر است که براساس گفته‌های مدیر عامل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بخش شعر رضوی و مسابقاتی در زمینه میناکاری و تذهیب نیز با موضوعات رضوی در زمان مدت جشنواره برگزار می‌‌شوند.

سید "جواد جعفری" مدیر عامل بنیاد بین‌المللی جشنواره امام رضا (ع) با تبریک هفته‌ی کودک و دهه‌ی کرامت گفت: دهه‌ی کرامت دهه‌ی شکرانه‌ی میلاد امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (ع) بوده است. همچنین آن چه در دفتر دهه‌ی کرامت به عنوان جشنواره امام رضا (ع) انجام می‌شود با دو هدف عمده از جمله شناساندن آثار فرهنگ و هنری چه در داخل و چه در خارج از کشور و گسترش فرهنگ رضوی و انتشار آثار مرتبط با آن شکل گرفته است.

به گفته‌ی جعفری جشنواره‌ی امام رضا(ع) از مراحلی چون مهندسی برنامه‌ها با شورای مشورتی، تصریح برنامه‌ها در عرصه‌ی ملی، تدوین برنامه‌ها در بخش بین‌المللی، پذیرش آثار داوری، انتخاب برگزیدگان جشنواره کتاب سال شکل گرفته که دویست و شانزده هزار اثر مرتبط با فرهنگ رضوی، توزیع و دویست شانزده اثر برگزیده شده‌اند.

وی ادامه داد: از مراحل دیگر شکل‌گیری جشنواره ی امام رضا(ع) می‌توان به انتخاب خادمان نمونه فرهنگ رضوی برگزاری یادمان روز ورود حضرت امام رضا (ع) در شلمچه، دروازه ورود تشیع به ایران، افتتاحیه جشنواره در تاریخ اول ذی‌القعده مصادف با تولید حضرت معصومه (ع) و اجرای هشتاد و پنج عنوان برنامه‌ی ویژه امام رضا (ع) در سراسر کشور اشاره کرد.

جعفری اظهار داشت: مراسم اختتامیه جشنواره در سالن همایش‌های صدا و سیمای شهر مشهد در تاریخ 15 شهریور و در ساعت 7:30 دقیقه‌ی شب با معرفی شانزده خادم فرهنگ رضوی برگزار می‌شود.

وی شرکت دو دانش‌آموز با دلنوشته‌ای با مضمون آنکه خانواده‌هایشان توان مالی سفر به مشهد مقدس را نداشته‌اند از کوچکترین مدرسه ایران در ارتفاعات تالش، به همراه اعلام آمادگی هنرمندی برای به تصویر کشیدن زندگی امام رضا(ع) از تولد تا شهادت و شرکت اهالی یک روستا در هرمزگان در تمامی برنامه‌های مرتبط با ایام شادباش سالروز تولد امام رضا (ع) را از پدیده‌های جالب دوازدهمین جشنواره امام رضا (ع) دانست و گفت: آثار تولید شده به صورت چرخشی در سراسر کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: دو اقدام مبارک نیز در دوازدهیمن جشنواره امام رضا (ع) با عناوین رونمایی از خبرنگاری فرهنگ رضوی و کتاب غزال عزل به همراه آثار نگارگری فرشچیان در قالب جشنواره‌ی امام رضا (ع) شکل خواهند گرفت.

گفتنی است که دانشجویان با برگزاری برنامه‌هایی در اردیبهشت ماه سال جاری در دوازدهمین جشنواره امام رضا (ع) شرکت داشتند.

به گفته‌ی ابراهیمی ترکمان امسال برای اولین بار شرکت‌کنندگان از مالزی، استرالیا، لبنان، چین و مسکو با برگزاری مسابقات خاطره نویسی و شعر در جشنواره امام رضا (ع)شرکت کرده‌اند که به نفرات اول آنها هزار دلار به نفرات دوم پانصد دلار و به نفرات سوم سیصد دلار اهدا شد.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امسال رویکردهای جدیدی چون: بسترسازی قانونی برای روابط و تعامل همه‌ی کشورها در قالب شش سند همکاری فرهنگی جهانی علیه خشونت و افراطی‌گرایی در قالب بیش از بیست برنامه و برگزاری جلسات گفتگویی با عناوینی چون اسلام و کلیسای ارتودوکس را دنبال کرده است البته بیانیه‌ی پخته‌گویی اسلام و کلیسای ارتدوکس ساعتی پیش صادر شد.

وی ادامه داد از رویکردهای جدید دیگر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌شود به ترجمه‌ی مخصوص بیش از هفت هزار فایل کتاب برای انتقال به کتابخانه دیجیتال و تبدیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تنها نهاد متولی فرهنگ خارج از کشور اشاره کرد.

ترکمان خاطر نشان کرد: سهیل اسعد و سیروس مقدم از برگزیدگان خارجی و داخلی جشنواره‌ی امام رضا (ع) هستند.


انتهای پیام / اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار