از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

اظهارنظر کارشناسی درباره طرح اصلاح ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی و اظهارنظر کار‌شناسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، بنا بر اطلاع روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح ماده (۸۴) قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تسهیل پرداخت وام به شرکت‌های خارجی سرمایه گذار در ایران، اجازه سرمایه گذاری ارزی و ریالی در بانک‌ها و اوراق مالی داخلی، اعطای تسهیلات به صادرکنندگان و افزایش حساب‌های مجاز صندوق تدوین شده است. با وجود نکات مثبتی که در این طرح وجود دارد به نظر می‌رسد نیازی به تصویب آن نیست. زیرا سپرده گذاری ارزی و ریالی نزد بانک‌ها، سبب خارج شدن مدیریت منابع صندوق از دست هیئت امنا شده و نحوه استفاده بانک‌ها از منابع صندوق را در پرده ابهام فرو می‌برد. 

علاوه بر این، مفاد طرح به گونه‌ای است که امکان اعطای تسهیلات ریالی به بخش دولتی را فراهم کرده که با سیاست‌های کلی برنامه پنجم مغایر است و پیشنهاد می‌شود آن قسمت از منابع صندوق که در سال‌های گذشته به ریال تبدیل شده است به ارز تبدیل شده و به صندوق بازگردد. 

با این اوصاف در صورت اصرار بر تصویب طرح پیشنهاد می‌شود که اصلاحات زیر انجام شوند: 

۱. ماده (۱) طرح اصلاح شود: 

عبارت «با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی می‌باشد»، از انتهای جزء «۵» بند «ط» ماده (۸۴) قانون برنامه پنجم حذف شود. 

۲. ماده (۲) طرح حذف شود یا عبارت «منابع» حذف شود و مجموع دارایی‌های جاری صندوق در ابتدای سال ۱۳۹۳» یا «موجودی نقد صندوق در ابتدای سال ۱۳۹۳» جایگزین آن شود. 

۳. عبارت زیر جایگزین ماده (۳) شود: 

صندوق توسعه ملی موظف است اصل و فرع تسهیلات ریالی پرداختی ناشی از اجرای قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ و سال‌های بعد را به ارز تبدیل کرده و به منابع ارزی صندوق اضافه کند. 

۴. ماده (۴) طرح حذف یا به صورت زیر اصلاح شود: 

۲. «اعطای تسهیلات صادرات کالا‌ها و خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایرانی مشروط به برنده شدن در مناقصات خارجی».
 
ماده (۵) طرح در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ (بند «ج» تبصره «۵») درج شده است و نیاز به تصویب دائمی آن نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار