وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد یک ساله وزارتخانه مطبوعش پرداخت.

به گزارش خبرنگار علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ عملکرد یک ساله وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم شب گذشته (4 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سید حسن هاشمی وزیر بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش  در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون طرح اول سلامت گفت: هنوز در آغاز راه طرح تحول سلامت در کشور هستیم، به‌گونه‌ای که برای این منظور اصلاحاتی صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به کاهش پرداخت عجیب مردم به هنگام بستری در بیمارستان‌های دولتی افزود: این موضوع یکی از اهداف طرح تحول سلامت به‌حساب می‌آید.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این راستا زودتر به نتیجه موردنظرمان رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: پرداخت عجیب مردم در شهرها به 10 درصد و در روستاها به 5 درصد رسیده است، به گونه‌ای که طبق آمارهای موجود به‌طور متوسط بین 7.5 تا 8 درصد از مردم پرداخت عجیب داشتند.
 
هاشمی با اشاره به نظم و انضباط نسبی که در ارائه خدمات در بیمارستان‌ها صورت گرفته است، اظهار داشت: متأسفانه درگذشته روابط ناصحیحی وجود داشت که به‌تدریج در حال جمع شدن هستند.
 
وی با گفت: برای تجهیزات تصویربرداری و آزمایشگاه دیگر مردم نیازی به مراجعه به بیرون از بیمارستان ندارند.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: ابتدایی‌ترین وسایلی که بیمار در هنگام بستری اعم از البسه و ملحفه و ... به آن نیاز دارند نیز از سوی بیمارستان‌های تأمین می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند شکایت خود را با شماره تلفن‌های 1490 و 1590  در میان بگذارند، بیان کرد: کل تلاش همکاران بنده بر این بوده که برای مردم زحمتی ایجاد نشود.
 
وی با بیان اینکه نهاد ریاست‌جمهوری گروه‌هایی را برای ارائه گزارش به‌صورت محسوس اعزام کرده است، گفت: میزان رضایتمندی مردم در اجرای صحیح طرح توسط وزارت بهداشت کلیه استانداران و فرمانداران از مسیر وزیر کشور در قالب گزارش در اختیار رییس‌جمهور قرار می‌گیرد.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه علاوه بر سیستم نظارتی که خودمان نیز داریم رییس‌جمهور اوضاع را مورد نظارت قرار داده است، گفت: رییس‌جمهور اشکالات را به ما تذکر می‌دهد.
 
هاشمی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون کم و کیف بودجه افزود: در مورد اعتبارات بعضی از دلسوزان این نگرانی را داشتند که سرنوشت طرح‌های موجود هم مشابه بخشی از طرح‌های گذشته شود زیرا برخی از این طرح‌ها با وعده‌ و وعید آغاز شد و ناکام ماند.
 
وی با اشاره به اینکه در سال جاری مجلس در راستای بودجه نگرانی‌ها را برطرف کرده است، ادامه داد: مجموعه نمایندگان مجلس از نزدیک شاهد مشکلات مردم هستند.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه به‌تدریج اقدامات مؤثر واقعی می‌شود، گفت: انتظار داریم که مجموعه وزارت بهداشت ارتقا پیدا کند.
 
**ضرورت اعتبارات پایدار در حوزه سلامت
 
هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت باید منابع مالی پایدار تعریف شود خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌ها و آرزوهای همه وزارت در حوزه سلامت اعتبارات پایدار بوده است به‌گونه‌ای که منابع آن در قوانین پایدار کشور تدوین و تصویب‌شده است.
 
وی بابیان اینکه ان‌شاءالله هیچ نگرانی در این راستا وجود نخواهد داشت، افزود: از محلی که مجلس مورد تصویب قرار داده است هدف‌گیری‌ها را دنبال خواهیم کرد.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه باید خدمات بهداشتی در شهرهای زیر 20 هزار نفر ارتقا پیدا کنند، گفت: به دنبال تجهیز بیمارستان‌ها در مناطق محروم هستیم.
 
هاشمی در پاسخ به سؤالی دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای زایمان طبیعی صورت گرفته است، گفت: یکی از هدف‌گیری‌های طرح تحول سلامت ترغیب زنان به زایمان طبیعی است.
 
وی با اشاره به عوارض سزارین افزود: زایمان طبیعی عوارض سزارین را به دلیل توجه و مراقبت از مادر نوزاد ندارد.
 
**زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه زایمان طبیعی به نفع نوزاد است خاطرنشان کرد: دولت تصمیم گرفته است تا این خدمت را به‌صورت رایگان در اختیار متقاضی قرار دهد.

هاشمی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از پانزدهم اردیبهشت سال جاری در سراسر کشور آغاز شده است، ادامه داد: از آن زمان دیگر کسی هزینه‌ای بابت زایمان طبیعی پرداخت نمی‌کند.
 
وی با بیان اینکه نرخ زایمان به روش سزارین باید در سال اول 10 درصد کاهش یابد، تصریح کرد: البته قبول داریم که این هدف‌گیری در سال اول خوش‌بینانه است اما در سه ماه گذشته شاهد کاهش 5 درصدی در زایمان به روش سزارین بودیم.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به بیمارستان‌های خصوصی هم ابلاغ کرده‌ایم که زایمان‌ها به روش طبیعی باشد، افزود: باید در راستای ارتقای بلوک‌های زایمان اقدام کنیم که این امر نیز صورت گرفته است.
 
**ظرف یک سال آینده چهره بیمارستان‌های دولتی تغییر خواهد یافت

 
هاشمی گفت: ظرف یک سال آینده چهره مراکزی که برای انجام این خدمت تعلق خواهد گرفت از نظر ظاهر خدمات و هتلینگ تغییر خواهد یافت.
 
وی با اشاره به راهنمایی‌هایی که برای انجام زایمان طبیعی به زنان باردار در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در مواقع ضروری و پرخطر متخصصان زنان و زایمان نیز راهنمایی‌های لازم را به زنان باردار ارائه می‌دهند.
 
**نقش متخصصان زنان در سوق دادن بیمار به سوی زایمان طبیعی  
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رسانه‌ها در این جهت می‌توانند اقدام به آگاهی‌سازی کنند، افزود: متخصصان زنان و زایمان نقش مؤثری در سوق دادن بیماران به زایمان طبیعی دارند.
 
هاشمی با اشاره به اینکه در کارنامه متخصص زنان و زایمان آمار زایمان‌های طبیعی و سزارین نیز درج می‌شود، گفت: در این راستا پزشکان نیز مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

** پیشنهاد 150 میلیارد اعتبار برای درمان افراد نابارور
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای پرداخت هزینه کسانی که نابارور هستند صورت گرفته است، افزود: باید نرخ باروری در کشور افزایش پیدا کند.  
 
 هاشمی با اشاره به اینکه باید به افزایش نرخ باروری در کشور دست‌یابیم، گفت: برای این منظور رقم 150 میلیاردی پیشنهاد داده‌شده است.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره ردیفی که برای افزایش جمعیت از سوی مجلس پیش‌بینی‌شده است، گفت: باید اعتباراتی را در قالب صندوق تسهیلات در اختیار کسانی که نابارور هستند قرار دهیم به‌گونه‌ای که این بحث در هفته‌های آینده عملیاتی شود.
 
هاشمی با اشاره به اینکه در طول چند ماه آینده مکرراً از سازمان مدیریت تقاضا داشته‌ایم، ادامه داد: سازمان مدیریت به صورت مکتوب موافقت خود را اعلام کرده است.
 
وی در پاسخ بر سؤال دیگری مبنی بر اینکه  در راستای توسعه آمبولانس هوایی چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است، اظهار داشت: سامان  دادن به وضعیت اورژانس کشور یکی از اقدامات ارزشمند کل نظام بود که صورت گرفت.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه توسعه اورژانس هوایی بسیار مورد اهمیت بود، اضافه کرد: این حق طبیعی مردم است که بتوانند در هنگام بیماری سریع به مراکز درمانی منتقل شوند.
 
هاشمی با اشاره به کاستی‌هایی که در اورژانس بین جاده‌ای و اورژانس بیمارستان‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در طول 15 سال گذشته صورت گرفته است راه‌اندازی طب اورژانس بود به‌طوری‌که عده‌ای از همکارانم پیرامون این موضوع مورد تربیت قرار گرفتند.
 
وی اورژانس هوایی را در کاهش مرگ‌ومیر در بیمارستان‌ها بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: یکی از کاستی‌های ما عدم پوشش هوایی و دریایی است.
 
** در کل کشور به 44 پایگاه هوایی نیازمندیم
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه امیدواریم در راستای آمبولانس هوایی به توفیقات موردنظر دست‌یابیم، گفت: در کل کشور به 44 پایگاه هوایی نیازمندیم به‌طوری‌که 15 پایگاه راه‌اندازی شده و مابقی نیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.
 
هاشمی از ستاد کل فرماندهی کل قوا ارتش جمهوری اسلامی ایران، هوا نیرو و هلال‌احمر قدردانی کرد و ادامه داد: به‌ویژه از ارتش و ستاد فرماندهی کل قوا به دلیل کمک‌های صورت گرفته قدردانی می‌کنم.
 
وی با اشاره به خرید خدمتی که صورت گرفته است گفت: باید به سمت کاهش تصدی‌گری در وزارتخانه‌ها پیش برویم.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه وزارت‌خانه‌ها باید کوچک و چابک شوند، ادامه داد: به‌منظور راه‌اندازی پایگاه هوایی از ارتش خرید خدمت کرده‌ایم.

هاشمی گفت: در این مدت کوتاه مأموریت‌های بسیار ارزشمندی آغازشده که خوشبختانه از مرگ‌ومیر و معلولیت نیز پیشگیری به‌عمل‌آمده است.
 
وی راه‌اندازی پایگاه هوایی را یکی از اقدامات ارزشمند صورت گرفته دانست و گفت: خوشبختانه در این دولت شاهد اقدامات خوبی هستیم که تاکنون صورت گرفته است.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره  به این‌که امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه اقدام به سرمایه‌گذاری کند، گفت: اگر این امر صورت گیرد مقرون به صرفه خواهد بود.
 
هاشمی از بخش خصوصی خواستار کمک پیرامون این موضوع شد.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در راستای ارتقاء کیفیت هتلینگ بیمارستان‌های دولتی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: برای ارتقا کیفیت هتلینگ بیمارستان‌ها اقدامات خوبی انجام‌شده است به‌خصوص این مسئله در استان‌های کوچک و مناطق محروم مورد تأکید قرارگرفته است.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه سازندگی در بیمارستان‌ها در حال شروع است، گفت: در شأن مردم، بیماستان‌ها در حال تغییر است.
 
هاشمی با اشاره به اینکه شأن مردم بسیار بیشتر از این است و باید به دنبال خدمت به آن‌ها باشیم، افزود: خوشبختانه توانستیم به 21 درصد از اهدافمان برسیم به گونه‌ای که تا پایان سال نیازمند زمان هستیم.
 
وی با اشاره به اختصاص 650 میلیارد تومان به راین این منظور ادامه داد: باید برای رضایت مردم هزینه کرد.
 
*ضرورت افزایش اعتماد عمومی به ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی  
 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه باید اعتماد عمومی به ارائه خدمت در بیمارستان‌های دولتی افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های دانشگاهی بدون تردید از نظر تخصص و تجربه سلامت هستند.
 
هاشمی با اشاره به اینکه خدمات از نظر شکل محتوا و علم نیز به‌روز ارائه می‌شود، ادامه داد: ما به دنبال تضعیف بخش خصوصی نیستیم به‌گونه‌ای که پیشرفت بخش خصوصی نیاز به رقیب قوی و جدی دارد.
 
** ارتقا بیمارستان‌های دولتی در دستور کار است
 
وی با تأکید بر اینکه ارتقاء بیمارستان‌های دولتی در دستور کار است، گفت: باید در این راستا اقدامات خوبی صورت گیرد.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای ماندگاری پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی دارید، افزود: برنامه‌های خوبی برای این منظور پیش‌بینی شده است.
 
هاشمی با اشاره به مصوبه مجلس که به‌نوعی تهدید برای شرکت‌کنندگان آزاد برای ورود به رشته‌های تخصصی بود، گفت: از روز اول معتقد بودم که باید مازاد بر ظرفیت اجازه داده شود.
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های مناطق محروم باید نیاز 10 سال آینده‌شان را تربیت  کنند، افزود: در پزشکی سرمایه‌گذاری‌های مضاعفی صورت گرفته است.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در کوتاه‌مدت باید پرداخت‌ها تغییر پیدا کند، گفت: نباید به سمتی رفت که نیاز به طرح اجباری باشد زیرا اجبار به‌خوبی جواب نمی‌دهد.
 
هاشمی بابیان اینکه باید امکان زندگی مردم را در مناطق محروم فراهم کنید گفت: متأسفانه دریافت برخی از همکاران در این مناطق قابل‌توجه نیست.
 
وی با اشاره به کم بود پزشک در مناطق محروم گفت: باید پزشکان بومی مناطق محروم بتوانند در آن مناطق به طبابت بپردازند.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه حمایتی از بیماران صعب‌العلاج از بیماران صورت گرفته است، گفت: 90 تا 100 درصد از بیماران حمایت صورت گرفته است به‌گونه‌ای که اگر 10 درصد باقی‌مانده باشد هم نیز به فکر حمایت از آن‌ها هستیم.
 
هاشمی با اشاره به اینکه احتیاط شرط عقل است، خاطرنشان کرد: اقدامی را که به‌خوبی شروع کرده‌ایم در وسط راه متوقف نخواهیم کرد به‌گونه‌ای که اگر کسری اعتبار نداشته باشیم برای 10 درصد باقیمانده هم نیز حمایت مالی انجام خواهیم داد.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نحوه تعامل بیمه‌ها چگونه است، گفت: بیمه به 2 بخش خصوصی و پایه تقسیم می‌شود، به‌گونه‌ای که باید بیمه‌ها با ما تعامل خوبی داشته باشند.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  با اشاره به اینکه پیش‌ازاین پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها 15 ماه به عقب می‌افتاد اما اکنون به کمتر از 3 ماه رسیده است.
 
هاشمی با اشاره به اینکه اگر قانون اجرا شود همه‌چیز سامان می‌یابد، اظهار داشت: نباید مردم به دلیل بیماری به زیرخط فقر برسند.
 
وی با تأکید بر اینکه باید بیمه‌ها مردم را موردحمایت قرار دهند، افزود: ان‌شاءالله در آینده از تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت سهم بیشتری داشته باشیم.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری امکانات گفت: 420 هزار نفر باید موردتکریم قرار بگیرند که این عده همان پزشکان هستند.  
 
هاشمی در پاسخ به سؤال پایانی مجری برنامه مبنی بر این‌که چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت پرستاران در دست انجام دارید؛ گفت: متأسفانه با کمبود نیرو مواجه هستیم به‌گونه‌ای که میزان رضایت‌مندی از خدمات به دلیل کمبود نیرو متوسط است.
 
وی با اشاره به اینکه درخواست داده‌ایم تا تعداد پرستاران افزایش یابد، گفت: متأسفانه در این مسئله به نتیجه نرسیده‌ایم زیرا اجازه استخدام وجود ندارد پس در قالب شرکتی آن‌ها را به خدمت گرفته‌ایم.
 
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  با اشاره به اینکه 8 هزار از دانشجویان پرستاری در بخش‌ها شروع به کار هستند، گفت: در راستای دریافت حقوق پرستاران نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.
 
هاشمی از کسب رضایت نسبی پرستاران ابراز امیدواری کرد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


برچسب ها: گفتگو ، سلامت ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
طرح خوبیه من راضی ام
Iran (Islamic Republic of)
هادی دارایی
۱۲:۴۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
سلام
من کلا از طرح تحول سلامت ناراضی هستم چون که فقط به فکر افزایش جمعیت هستند
آقای وزیر می گوید که با کمبود شدید نیرو مواجه ایم.آقای وزیر وقتی 3سال نیرو استخدام نکنید خب معلومه که کمبود نیرو خواهید داشت.
بعد سه سال پرستار رو بصورت شرکتی برمیدارید که هیچ تضمینی واسه موندن تو سیستم نیست
در مورد اورژانس پیش بیمارستانی هم درس سه ساله هیچ استخدام نیرویی نداشته ومن کل همکاسیام کلا بیکاریم
شاید تو این طرح گوشه چشمی هم به استخدام نیرو بکنن.
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ebrazi
۱۲:۳۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
متاسفانه این وزارت اهمیت واولویت 100% فقط وفقط پرسنل درمان ومخصوصا پزشکان ،بقیه پرسنل اداری ومالی هم غاز میچرونن وهیچ گونه مزایا واهمیتی ندارن مخصوصا نیروهای زحمتکش قرداد معین تبصره 3 که بخش عظیمی از کار و مشکلات سازمان بدوش میکشن نیروهای که بعد 20 سال کار صادقانه هنوز قرادادی اند وهیچ گونه آتیه و امنیت کاری ندارند آقای وزیر محترم چرا وزارت خونه با این اهمیت رو فقط یکسری پزشک بی تجربه در علم مدیریت سازمانی بایستی مدیریت کنن آخه ینفر نیست بگه ی پزشک حتی متخصص از مدیریت کردن به 7 الی8 هزار نفر نیرو چی میدونه چه تحصیلات یا تجربه درخشان برای مدیریت وارتقاءاین همه آدم روداره شما که مرتب توی مثال تون کشورهای خارجی نام میبرید کجا دید برا همچنین سازمان از مدیر باتخصص پزشکی استفاده کنن درحالی که در اکثر این کشوردر سطوح بالای مدیریت دانشی فرماندهی میکنن پزشکان بادرآمد چند ده میلیونی کجا درد امثال من کارمند رو میفهمن که بعد از چندین سال خدمت حقوق 700 هزار تومن با هزار شرمندگی خونه میبرم قانون انتصابات در این وزارت خونه مشکل جدی داره چرا بایستی ی سری پزشک که فقط سرشون در خوشبینانه ترین حالت ممکن توی کار درمانی علاج بیمارش بوده حالا با ید رئیس یک دانشگاه یا بیمارستان یا مرکز بهداشت باشه من بر تعین مدیریت پستهای تخصصی مثل ریاست بر معاونت درمان یا یک درمانگاه کاری ندارم اما رییس ومعاونت توسعه ومنابع انسانی یارییس امور مالی یارییس دانشگاه چرا بایستی یک پزشک مدیریت کنه به نظر تون این بی انگیزگی وپلشتی درجا زدن در اهداف وبرنامه ،هزینه سنگین تشکیلاتی ناشی از سوء مدیریتها، بی انگیزگی پرسنل عدم رضایت شغلی،ناشی این بیتدبیری ها نیست تا کی میخواهید به این روش غلط بی سرنجام ادامه بدید به خدا قسم ی پزشک متخصص یا عمومی هر چه قدر با علم کمالات باشه اما تخصص مدیریتی برا مدیریت بر چند هزار آدم با این حجم فعالیت وبرنامه های نو به نو که حاکمیت بر عهدش قرار داده نداره گفتن علم مدیریت ،علم منابع انسانی مثل اینکه به آدم بی تجربه بی تخصص ی پنس وبیستوری چاقو بدن بگن شکم ی مریض جراحی کنه آیا واقعا شدنی ی پزشک هم در مواجه با این حجم پزرگ سازمانی وتشکیلاتی بدون اسلحه دست بسته است مطمئن باشید بااین وضعیت انجام تکالیف سازمانی وتشکیلاتی این وزارت خانه روز به روز کندتر ناقص تر وبا مشکلات عدیده جلو میره وهیچ گره ای باز نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
اگه یه نفر باشه که صادقانه کار کنه همین آقاست هاشمی