در نشست خبری "آقا تهرانی" و ‌"قره‌سید رومیانی" مطرح شد

صدور مجوز به آمران به معروف و ناهیان از منکر ساماندهی می‌شود/تذکر زبانی آزاد، برخورد عملی ضابطه‌مند

رییس و سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی، قضایی گفت: در امر به معروف و نهی از منکر زبانی همه می‌توانند عمل کنند اما اگر قرار است برخورد عملی شود، نمی‌شود بی‌نظمی راه انداخت و این وظیفه نیروهای انتظامی و قضایی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، رییس و سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی قضایی در نشست خبری به تشریح طرح دو فوریتی پرداختند که بر اساس آن موضوع آمران به معروف و ناهیان از منکر ساماندهی می‌شود.
 
حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی رییس کمیسیون مشترک در این رابطه گفت: از سال‌ها پیش در مورد آمران به معروف و ناهیان از منکر  کارهایی صورت گرفته بود ولی مشکلاتی داشت که حل نمی‌شد، افزود: کمیسیون فرهنگی از 8 ماه پیش کار را شروع کرد و کمیسیون قضایی نیز به دلیل ماهیتش وارد این موضو ع شد که در نتیجه به دستور هیئت رییسه کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی تشکیل شد.
 
رییس کمیسیون مشترک فرهنگی قضایی اظهار داشت: تحقیقات در مورد طرح موضوع آمران به معروف و ناهیان از منکر در مرکز پژوهش‌های مجلس در تهران و قم مطرح شد و نظر علمای بزرگ نیز گرفته شد، سرانجام طرح مذکور در 25 ماده به اتمام رسید.
 
وی با بیان اینکه طرح مذکور هنوز نهایی نشده است، افزود: ماده یک این طرح به اصطلاحات، ماده دو به وظایف سازمان، ماده سه مراتب امر به معروف اشاره دارد.
 
آقا تهرانی تصریح کرد: ماده 4 این طرح نیز تصریح می‌کند در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوقی اشخاص شد مگر به حکم دادگاه صالحه.
 
وی ادامه داد: از مهمترین موضوعات این طرح تشکیل سازمان ستاد است و اینکه چه کسانی عضو این ستاد یا سازمان خواهند شد.
 
همچنین هادی قره سید رومیانی سخنگوی کمیسیون مشترک در این رابطه گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول قانون اساسی یعنی اصل هشتم است.
 
وی تصریح کرد: طرح مذکور حاصل تلاش بیست سال نمایندگان و نخبگان است که امروزه به این شکل آماده شده است.
 
نماینده مردم تبریز تصریح کرد: نگرانی مردم در حصول خلاء قانونی در این زمینه از بین خواهد رفت.
 
در ادامه این نشست آقاتهرانی در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه با نهایی شدن این قانون سرانجام گروه‌های آمر به معروف و نهی از منکر چگونه خواهد ش،د گفت: هیچ کس نمی‌تواند مانع از امر به معروف و نهی از منکر شود.
 
وی تصریح کرد: البته امر به معروف و نهی از منکر یک بخش عملی دارد که این بخش با موضوع زبانی فرق دارد.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر باشگاه مبنی بر اینکه آیا گروهای خواستار انجام امر به معروف و نهی از منکر باید از وزارت کشور مجوز بگیرند گفت: در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شود، وزارت کشور هم زیر مجموعه قوانین نظام خواهد بود.
 
رییس کمیسیون مشترک فرهنگی تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر زبانی همه می‌توانند عمل کنند اما اگر قرار است برخورد عملی شود نمی‌شود بی‌نظمی راه انداخت و این وظیفه نیروهای انتظامی و قضایی است.
 
وی تصریح کرد: با تصویب این قانون صدور مجوز هم ساماندهی خواهد شد.
 
آقا تهرانی درباره بار مالی این طرح گفت: تلاش کردیم بار مالی نداشته باشد و دوستان در این رابطه اقداماتی را انجام داده‌اند.
 
همچنین قره سید رومیانی در این رابطه به باشگاه خبرنگاران گفت: در خصوص امر به معروف و نهی از منکر ممکن است این موضوع پیش آید که ضابطه‌ای وجود ندارد و هر کس می‌تواند به عنوان امر به معروف و نهی از منکر وارد کار شود.
 
سخنگوی کمیسیون مشترک قضایی ، فرهنگی  تصریح  کرد: بر اساس ماده 4 در اجرای امر به معروف نمی‌توان متعرض حیثیت جان مسکن شغل و حریم خصوصی اشخاص شد مگر با حکم دادگاه صالحه.
 
وی تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند از مرحله لسانی در امر به معروف بالاتر بروند باید مجوز داشته باشند وی تأکید کرد نباید در امر به معروف و نهی از منکر ایجاد رعب و وحشت پیش بیاید.
 
نماینده تبریز تصریح کرد: در مورد صدور مجوز باید ستاد تصمیم بگیرد و در اصل موضوع ساماندهی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار