آقایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ساخت نخستین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران – قم – اصفهان در حال اجرا است، گفت: عملیات زیرسازی مسیر حدود 60 تا 70 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پورسیدآقایی در سمینار بین المللی امور مسافری و سیستم‌های ریلی سریع‌السیر با بیان اینکه توسعه راه‌آهن یکی از آرزوهای بزرگ و ملی برای هر کشوری محسوب می‌شود، گفت: قطارهای سریع‌السیر این مزیت قابل توجه را دارند که آلودگی بسیار کمتری نسبت به اتومبیل و هواپیما برای محیط زیست ایجاد می‌کند.


وی در ادامه افزود: امروزه در راه‌آهن سریع السیر با حذف تقاطع‌های هم‌سطح، عدم توقف‌های متوالی، نداشتن قوس‌های متوالی، داشتن مسیرهای مستقل شاهد توسعه راه‌آهن و سرعت های 250 تا 350 کیلومتر بر ساعت هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توجه به قطار سریع السیر در سراسر جهان رو به افزایش است افزود: در کل جهان 21 هزار و 472 کیلومتر راه آهن سریع السیر در حال بهره‌برداری، 13 هزار و 964 در دست ساخت و 16 هزار و 347 کیلومتر برنامه‌ریزی شده است.

آقایی در ادامه اظهار داشت: طبق برنامه تا 10 سال آینده کشورهای جهان 51 هزار و 784 کیلومتر راه‌آهن سریع‌السیر خواهند داشت.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در ادامه توضیح داد: ایجاد یک شبکه ریلی سریع‌السیر در سراسر اروپا یکی از اهداف تعیین شده اتحادیه اروپا بشمار می‌رود که در این میان آسیا و ژاپن با داشتن قطارهای سریع‌السیر با سرعت 320 کیلومتر یکی از کشورهایی است که از نیم قرن پیش در پی احداث خطوط ریلی سریع‌السیر بشمار می‌رود.

آقایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ساخت نخستین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران – قم – اصفهان در حال اجرا است، گفت: طول این مسیر 244 کیلومتر و بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در ادامه توضیح داد: عملیات زیرسازی مسیر حدود 60 تا 70 درصد پیشرفت داشته و 2 دستگاه تونل به طول 300 متر و 40 دستگاه پل و 600 دستگاه پل کوچک در این مسیر کارگذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری از این پروژه، زمان جابجایی مسافر بین تهران – اصفهان را به کمتر از 2 ساعت کاهش می‌دهد، افزود: طرح برقی کردن و سریع‌السیر نمودن محور تهران – مشهد هم در دست اجراست که با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان طی 4 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: مبنای سرعت حرکت 250 کیلومتر بر ساعت و بهره‌برداری آن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

آقایی در ادامه اظهار داشت: این طرح ظرفیت جابجایی 35 میلیون مسافر و 10 میلیون تن بار را دارد و زمان سیر را از 10 ساعت کنونی به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش مسافری در حال حاضر راه‌آهن ایران با بیش از 10 هزار کیلومتر خط دارای 2 هزار و 70 دستگاه واگن مسافری است و سالانه 28 میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

آقایی در ادامه افزود: توسعه ناوگان مسافری و خطوط ریلی یکی از برنامه‌های اولویت دار است به طوری که تا پایان سال 1404 جابجایی مسافر از 28 میلیون نفر فعلی به 58 میلیون نفر خواهد رسید.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی توضیح داد: در صدد هستیم تا سرعت قطارها در سایر خطوط را به 160 کیلومتر بر ساعت افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که در بخش مسافری سالانه 12.7 درصد و در حمل بار 17.5درصد رشد داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 100 درصد راهبری قطارها به بخش خصوصی واگذار شده است و 11 شرکت حمل و نقل مسافری در این بخش فعال هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، قطار ، مسیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد تقوایی
۱۱:۳۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۳
یعنی جه موقع بهره برداری میشه واقعا ازقیمت بلیط هواپیما چند نرخی مردم عاجز شده اند هفته گذشته از تهران به شیراز دویست هزارتومان آمدم و مسافر کنار من با شصت هزارتومان آیا این انصاف هست خدا از سر رییس هواپیمایی نگذره با این کارهای مسخره اش چقدر به مردم ظلم میکنید
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۲۰:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
چندسال پيش ميگفتنددرپروژه هاى ريلى ازكارگرومهندس ايرانى استفاده نميشودمتوجه باشيد كه درهيچ پروژه ازعوامل كارايرانى غافل نباشيد_به هرحال توليدداخلى دست مريضادداردواقعن دست مريضاد_اگرپروژه توليدداخلى واكسن_دستگاه هاى پزشكى بصورت انبوه_شيشه عينك_مواداوليه صنايع مختلف_دستگاه نوارقلب_دستگاه نوارمغز_دستگاهMRIبصورت انبوه حمايت شودقطعن شاخ تحريم ترك برداشته ودشمن حساب كاردستش ميآيد
آخرین اخبار