ماهیان آبهای داخلی ایران مشاغل 160 گونه که در 25 خانواده جای گرفته‌اند می‌باشند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شاید بدون اغراق می‌توان گفت آب یکی از اسامی‌ترین عوامل حیات موجودات زنده است به همین منظور جلوگیری از آلودگی آبها نیز امری حیاتی به شمار می‌آید محمد حشمتی کارشناس محیط زیست در این باره اظهار داشت: بسیاری از ضایعات صنعتی که وارد آب دریاها می‌شود به آبزیان و ماهی‌های موجود در آب‌ زیانهای جدی می‌رساند ضایعات صنعتی مقدار زیادی از اکسیژن موجود در آن را به مصرف رسانده و موجب کاهش اکسیژن مورد استفاده آبزیان می‌شود و آنها را تهدید به مرگ می‌کند.

بسیاری از این ضایعات سمی هستند و موجب مسمومیت آبزیان و ماهی‌ها می‌شوند.

وی در ادامه بیان داشت: ترکیبات خزدار نیتروژن‌دار موجود در ضایعات صنعتی موجب رشد و نمو جلبک در آب دریا می‌شود این جلبکها ضمن ایجاد بو و مزه نامطلوب در آب اکسیژن موجود در آب را کاهش داده و موجب تلف شدن آبزیان می‌شوند.

این جلبکها در واقع باعث مختل شدن عمل اکوسیستم و ایجاد مشکلات می‌شوند رودهایی که برای کشاورزی استفاده می‌شوند اگر در نزدیکی آب رودخانه‌ها، دریاها و یا دریاچه‌ها بریزند می‌توانند عاملی موثر جهت رشد این جلبک‌ها باشند.

وی در ادامه گفت: آلودگی آبها موجب مسموم شدن ماهی‌ها می‌شوند و انسانها نیز این حیوانات مسموم را استفاده کرده و این می‌تواند عاملی جهت بروز سرطان در انسانها باشد.

وی در پایان افزود:‌ حفاظت از آب دریاها در واقعه حفاظت از محیط زیست و سلامتی خودمان است پس برای جلوگیری از آلوده شدن آب دریاها باید تلاش کنیم به هنگام حضور کنار دریاها از ریختن سایر زباله‌ها اعم از پلاستیک و غیره امتناع کنیم همچنین باید بدانیم مواد شیمیایی شوینده نیز از عوامل آلوده کننده آب دریاها به شمار می‌آیند پس استفاده از این مواد در کنار آب دریاها یا رودخانه‌ها امری غیر معقول به حساب می‌آید.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: آب ، ضایعات ، آبزیان ، دریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار