دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه فقدان آینده‌نگری در مدیریت منابع را عامل اصلی پیدایش بحران‌های زیست محیطی در کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، عیسی کلانتری در مراسم افتتاحیه کنگره ملی خاک و محیط زیست که در پردیس نازلوی دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: عدم آینده‌نگری در مدیریت منابع سبب خشکی دریاچه ارومیه و پدید آمدن دیگر تبعات زیست محیطی شده است.

وی با اشاره به کاستی‌های صورت گرفته در حق محیط زیست ایران، گفت: در 20 سال آینده ده‌ها میلیون نفر از مردمان این سرزمین مجبور به ترک سرزمین‌های خود به دیگر مناطق خواهند شد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به بحران دریاچه ارومیه، گفت: نسل‌های بعدی به شدت با بحران بی‌آبی مواجه خواهند شد.

کلانتری با اشاره به تأثیر خشکسالی و شرایط اقلیمی در خشکی این دریاچه، تصریح کرد: به آن میزان که مدیریت نادرست منابع در این زمینه دخیل بوده است، سیر عوامل نقش چندانی نداشته‌اند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اکنون نسل‌های بعدی در اداره امور به ویژه منابع نادیده انگاشته می‌شوند،‌ گفت: 12 سال پیش نخستین نامه به رئیس جمهور وقت نوشتم و در آن راجع به بحران دریاچه ارومیه هشدار دادم ولی طی این مدت با وجود پیگیری‌های متعدد اقدامات مقتضی انجام نشد.

وی با اشاره به عدم وجود آینده‌پژوهی‌های لازم در حوزه مدیریت منابع آبی، گفت: با تداوم این روند طی 20 سال آینده اثری امکان کشاورزی در مناطق نیمه شمالی و شمال غربی کشور وجود نخواهد داشت.

کلانتری با اشاره به مشارکت 670 نفر از متخصصان داخلی و خارجی در تدوین برنامه جامع احیای دریاچه ارومیه، در پاسخ به برخی انتقادها از عدم حضور برخی متخصصان داخلی در نشست‌های تخصصی احیای دریاچه ارومیه، گفت: پنج نفر از دانشگاه ارومیه نیز در کمیته راهبردی احیای دریاچه ارومیه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مسئله دریاچه ارومیه امنیتی اعلام شده بود، گفت: وظیفه انجمن‌های علمی این است که در حیطه تخصصی خود، ناظر سیاست‌های حاکمیتی باشند و این همان خلاء بزرگی است که کنگره‌های علمی برگزار شده داخلی از آن بی‌بهره‌اند.

وی تصریح کرد: اگر هدف از برگزاری این کنگره‌ها، ارائه صرف مقالات بوده و توجهی به سیاست‌های اجرایی کشور در زمینه‌های مربوطه نشود، چیزی جز اتلاف وقت عاید نخواهد شد.

کلانتری با اشاره به شدت فعالیت‌های انجام شده در طول 6 ماه گذشته در راستای احیای دریاچه ارومیه، گفت: 15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای احیای این دریاچه بر اساس مطالعات انجام شده مورد نیاز است که از این میزان یک‌هزار و 476 میلیارد تومان آن در طول امسال باید تخصیص یابد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اجرای فاز نخست احیای دریاچه ارومیه در طول امسال، ‌گفت: گام نخست در احیای دریاچه ارومیه، حفظ وضعیت موجود است.

وی با اشاره به استقبال از نظرات کارشناسانه متخصصان این حوزه،‌ گفت: افراد صاحب نظر و فعالان عرصه محیط زیست می‌توانند با مراجعه به سایت دریاچه ارومیه نظرات کارشناسانه خود را برای پیشبرد هر چه سریع‌تر روند احیای دریاچه ارومیه ارائه دهندز/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.