"ليبرمن"تاکید کرد،درباره ی آتش بس با حماس ، با نخست وزیر این رژیم اختلاف نظر دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "آویگدور لیبرمن" در گفتگوی زنده با برنامه ی جی پی اس با اجرای فرید زکریا در پاسخ به پرسشی درباره ی آتش بس بین اسرائیل و غزه و علت انتقاد او)لیبرمن( از آتش بس گفت: اول از همه باید بگویم که پرسش واقعی این است که چگونه از عملیات بعدی جلوگیری شود؟ عملیات لبه ی محافظ سومین عملیات در شش سال گذشته بود. پرسش این است که آیا امکان دارد که کاری صورت گیرد تا این آتش بس فعلی آتش بس و توافقنامه ای
برای یک صلح پایدار و بادوام باشد؟ آخرین سخنرانی که از اسماعیل هنیه و خالد مشعل شاهد بودیم کاملا مواضع آنها را روشن و مشخص کرد.
وزیر امور خارجه ی رژیم صهیونیستی افزود:
این دو نفر توضیح دادند که با اسرائیل مبارزه خواهند کرد و هدف آنها محو «کشور اسرائیل» است. به نظر من ، ما باید از همان آغاز درباره مواضع خود در خصوص حماس تامل داشته باشیم. به نظر من ما به اندازه ی کافی نیرو و توان داریم که به این ماجرا خاتمه بدهیم و این سازمان تروریستی را سرنگون کنیم. به نظر من هیچ تفاوتی بین حماس و دولت اسلامی عراق و شام و القاعده وجود ندارد. ما شاهد اعدام های آنها در نوار غزه بودیم. اقدامات حماس در نوار غزه دقیقا شبیه دولت اسلامی یا القاعده است.
در ادامه فرید زکریا پرسید: اگر دیدگاه شما این است، آنگاه باید گفت که موضع شما اختلاف بسیار زیادی با موضع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دارد.آنچه که شما می گوئید موضوع کوچک و داخلی نیست. آیا شما می توانید وزیر امور خارجه ی دولتی باقی بمانید درحالیکه شخصا در زمینه یک موضوع اصلی سیاست خارجی با سیاست های دولت اختلاف نظر دارید؟
آویگدور لیبرمن در پاسخ به این پرسش مهم فرید زکریا گفت: بالاخره ما کابینه داریم. من متاسفم که باید یک اقلیت را در کابینه ی به رسمیت بشناسم اما ما بخشی مهم از این ائتلاف هستیم و از دولت خود حمایت خواهیم کرد چون گزینه ی جایگزین که همان انتخابات جدید و زودهنگام باشد، انتخاب بدی برای اسرائیل است.
فرید زکریا گفت:اما شما خواستار اشغال مجدد غزه هستید. آیا این گفته درست است؟
آویگدور لیبرمن گفت: خیر، چیزی که واقعا می خواهم و اکنون آن را به روشنی بیان می کنم این است که من خواستار سرنگونی حماس هستم. به نظر من این امکان وجود دارد که افراد معقول و میانه رو را در نوار غزه قدرت داد. ما تجربه ی خود در این زمینه را داریم. مدت زمان نه سال از عقب نشینی اسرائیل از غزه می گذرد و ما شاهد هستیم و می دانیم که حماس که یک سازمان تندرو است چه ایدئولوژی افراطی دارد؟ ما شاهد پیامدهای این مواضع حماس در هر روز هستیم. موشک هایی که هر روز به سمت اسرائیل شلیک می شوند جزو این پیامدها هستند. من نمی دانم که آیا کشورهای دیگر هم خواهند پذیرفت که هر روز بر سر آنها و شهرهای آنها موشک فرود آید؟ به نظر من ما حق دفاع از خود را داریم.
مجری سی ان ان گفت: می خواهم درباره یک گروه دیگر فلسطینی از شما بپرسم. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا یعنی دیروز گفته بود که حرکت بعدی اش این خواهد بود که خواستار تعیین جدول زمانی اسرائیل برای خروج از کرانه ی باختری شود و اگر این امر در آینده ی نزدیک شدنی نیست آنگاه بخواهد که اتهامات جنایات جنگی علیه اسرائیل در دیوان عدالت بین المللی بررسی شود. واکنش شما به این مسئله چیست؟
آویگدور لیبرمن گفت:به نظر من روشن است که هرگونه گام های یکجانیه باعث آسیب رسیدن به فرصت برقراری صلح واقعی و راه حل واقعی و جامع خواهد شد. من درباره ی گام های یکجانبه متاسفم. ما درباره ی این اتهامات از طرف محمود عباس متاسفیم. همچنین باید گفت اگر کسی فکر می کند که شریکی)در مذاکره( محسوب می شود پرسش این است که چگونه شریک اصلی ما در مذاکرات، اسرائیل را به ارتکاب جنایت علیه بشریت و جنایت های جنگی و غیره متهم می کند؟ اگر ما واقعا تلاش می کنیم به راه حل جامع دست یابیم تنها یک راه وجود دارد و آن هم مذاکره است نه اینکه به طرف مقابل فشار وارد کنید یا اینکه از اکثریت خودکاری که در هر مجمع بین المللی دارید، بهره ببرید!
به نظر من این روش نادرست است و در مسیر نادرستی حرکت می کند.
امیدواریم که در نهایت شاهد آن باشیم که طرف فلسطینی معقول و یک شریک قابل اعتماد باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار