رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی با بیان اینکه ورود شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو اشتباه بود، گفت: آنچه در شرح وظایف شورای رقابت وجود دارد تعیین چارچوب قیمت‌گذاری است نه اینکه با یک عقبه خالی از اطلاعات وارد حوزه عدد و رقم شود.

"علی علی‌لو" رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه شورای رقابت یکی از مهمترین دستگاه‌های نظارتی در بحث اقتصادی است، اظهار داشت: شورای رقابت در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای مبارزه با انحصارطلبی، رانت‌‌خواری شرکت‌ها ایجاد شده است، اما شورای رقابت در ایران باید تقویت شود.

نماینده شبستر در خصوص انتقاد وارده به این نهاد نظارتی گفت: ورود شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو، اشتباه بود، زیرا این مسئله خارج از حوزه عملکرد این شورا و قانون بود. 
 
علی‌لو با تاکید براینکه تعدادی از صاحبان منافع که توان دفاع از خود را نداشتند شورای رقابت را سپر بلای خودشان کردند، تصریح کرد: رئیس‌جمهور سابق احیانا از شورای رقابت خواسته بود تا در یک مقطعی وارد حوزه قیمت‌گذاری خودرو شود، اما شورا نباید زیر بار این مسئولیت می‌رفت.

وی افزود: زیرا آنچه در شرح وظایف شورای رقابت وجود دارد، تعیین چارچوب قیمت‌گذاری است نه اینکه با یک عقبه خالی از اطلاعات وارد حوزه عدد و رقم شود.

عضو کمیسیون صنایع  و معادن بیان داشت: در جلسه‌‌ای که با شورای رقابت در کمیسیون صنایع و معادن داشتیم، مشخص شد این شورا ریز قیمت‌های خودروسازها را حتی به اندازه اطلاعاتی که ما در زمینه خودرو داریم نیز ندارد و این سوال را باید از شورای رقابت پرسید که چگونه برای خودرو قیمت‌گذاری می‌کرده!
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص در صنعت خودروسازی اظهار داشت: قیمت‌گذاری شورای رقابت برای خودرو بر اساس یک فرمول علمی کار درستی نبود زیرا این فرمول تنها برای بخش خدمات اثرگذار است نه تولید زیرا قیمت تمام شده خودرو در هر زمان مشخص بوده و نباید این شورا از یک فرمول عاریه‌ای استفاده می‌کرد و بحرانی را در بخش صنعت و تولید به وجود می‌آورد.  
 
وی بیان داشت: بر این اساس شورای رقابت باید اثر کاهشی می‌داشت و قیمت‌ها را به سمت واقعی شدن  پیش می‌برد اما عملا عملکرد این شورا قیمت‌ها را به سمت افزایشی و غیرواقعی سوق داد و اکنون باید شورای رقابت جایگاه واقعی خود را پیدا کند و در کاری که به آنها ارتباطی ندارد، ورود نکنند.  
 
نماینده شبستر با اشاره به اینکه تعدادی از افراد در صنعت خودروسازی به صورت انحصاری و رانتی عمل می‌کنند، گفت: اکثر خودروسازها به نوعی مستقیما وارد کننده خودرو بوده و یا در جایی ذی نفع هستند و این در حالی است که بعضی از افراد واسطه کار خودروسازی‌ها، وارد کننده قطعه و هم خودرو هستند.  

رئیس هیئت تحقیق و تفحص در صنعت خودروسازی خاطرنشان کرد: خودروسازها تاکنون نتوانسته‌اند هیچ پلت فورمی به معنای واقعی طراحی کنند و در عمل بیشتر مونتاتژکار و وارد کننده هستند اما این کار را در قالب CKD می‌گذارند.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار