احتشام زاد گفت:با تبصره اخیر ستاد سوخت قیمت خودرو اسقاطی به بیش از 4 میلیون تومان رسیده است .

احتشام زاد گفت:با تبصره اخیر ستاد سوخت قیمت خودرو اسقاطی به بیش از 4 میلیون تومان رسیده است .


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،فرهاد احتشام زاد در گفت و گو با ایران خبر با بیان اینکه از یک سال و نیم گذشته تا کنون مرتب شرایط برای وارد کننده های خودرو سخت تر شده است ، تاکید کرد : در ابتدا قرار بود متناسب با مصرف خودرو وارداتی ، هزینه اسقاط ماشینهای فرسوده به حساب ستاد سوخت واریز شود ، به این معنا که به ازای هر خودرو با مصرف کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر ، یک خودرو فرسوده اسقاط شود ، به ازای واردات خودرو با مصرف 6 تا 10 لیتر ، دو خودرو و به ازای هر خودرو با مصرف بالاتر از 10 لیتر، 3 خودرو فرسوده اسقاط شود که آن زمان ارزش این خودرو ها 15 میلیون ریال بود.


*تغییر اولیه قانون واردات خودرو در مهر ماه 92


وی با بیان اینکه از مهر ماه سال گذشته، دو مرتبه با تغییر قانون شماره گذاری خودرو های وارداتی مواجه شدیم گفت : در قانون مهرماه 92 اعلام شد که از این به بعد باید  به جز خودرو های  با مصرف کمتر از 6 لیتر ، دو برابر تعداد قبلی به ازای هر خودروی وارداتی ، خودرو فرسوده اسقاط شود ، البته هزینه ای که برای این خودرو های فرسوده در نظر گرفته شد نیز 10 میلیون ریال افزایش داشت.
احتشام زاد با تاکید بر اینکه به رغم خلف وعده ای که به تبع این تصمیم ،ما نسبت به مشتریانمان متحمل شدیم باز هم اعتراض چندانی به مصوبه جدید نبود تا اینکه تیر ماه امسال آب پاکی را به دست وارد کننده ها ریختند .


*تغییر دوباره قانون اسقاط دردسری تازه برای وارد کنندگان شد


وی در توضیح مصوبه جدید ستاد سوخت تصریح کرد : از برج چهار امسال به ما می گویند شما باید به جای اینکه هزینه اسقاط خودرو را به حساب ستاد سوخت بریزید تا دولت خودش به عنوان متولی این کار ، اقدام به اسقاط خودرو های فرسوده کند ، وارد بازار خرید و فروش اسقاطی ها شوید و خودرو فرسوده را خودتان مستقیم اسقاط کنید.


*دلالان در بازار خرید و فروش خودرو های فرسوده جولان می دهند


احتشام زاد با تاکید بر اینکه این تصمیم جدید به جز این که به نفع دلالان باشد سودی برای هیچ یک از طرفین ماجرا ندارد ، گفت : به گمان لازم بود این تصمیمات با دقت نظر بیشتری اتخاذ شود  چرا که  از زمان تصویب این قانون یک بازار کاذب ایجاد شده که در آن دلالان ،خریدار پر و پا قرص خودرو فرسوده شده اند تا این خودرو های فرسوده را با قیمتهای دلخواه به واردکننده ها بفروشند .
وی در ادامه گفت:امروز که من در خدمت شما هستم خودروی اسقاطی به ارزش 25 میلیون ریال را باید از دلالان به قیمت بیش از 40 میلیون ریال خریداری کنیم !


*در یک ماه به هیچ عنوان امکان ثبت مشخصات خودرو وارداتی وجود ندارد


مدیر عامل کیا موتورز  گفت : از طرف دیگر اعلام کردند که  یک ماه فرصت دارید ، اطلاعات خودروی وارداتی خود را ثبت کنید تا طی این مدت همچنان بتوانید از طریق واریز نقدی ، خودرو وارداتی را شماره گذاری کنید ،در صورتی که در سیستم خرید خودرو وارداتی اصلا چنین امکانی وجود ندارد، چرا که حداقل  زمان لازم برای سفارشگذاری خودرو 3 ماه است ، بعد از آن طی سایر مراحل واردات نیز دست کم 2 ماه وقت می گیرد .

به گزارش ایران خبر،احتشام زاد در ادامه گفت : چطور از وارد کننده این انتظار وجود دارد که مشخصات خودرویی را که هنوز در خط تولید قرار داد ثبت کند ؟
مدیر عامل اطلس خودرو تاکید کرد :  عطف به ما سبق شدن این قانون در فرصت یک ماهه نیز مشکلات دیگری را برای وارد کننده ها  به وجود آورده است .


*بی ثباتی تصمیم گیری های ستاد سوخت به اعتیار وارد کندده ها لطمه می زند

وی در ادامه افزود : طبیعتا هر وارد کننده ای تعهداتی را به مشتریانش دارد ،این بی ثباتی در تصمیم گیری ها باعث شده تا ما نیز نزد مشتریانمان بدحساب شویم و آنها همه این مشکلات را از چشم وارد کننده ها می بییند.


*پیشنهاد می کنیم دوباره شرایط واردات خودرو به قبل از تیر بازگردد


مدیر عامل کیا موتورز با اشاره به اینکه در زمان تصویب چنین بخشنامه ای با هیچ یک از کارشناسان واردات خودرو مشورت نشد ، گفت : اکنون پیشنهاد وارد کننده ها این است که دوباره شرایط واردات خودرو به پیش از تیرماه باز گردد ، یعنی ما مبلغ اسقاط را به صورت نقدی به حساب دولت واریز کنیم و به موازات آن اقدامات برای اعمال سیاستهای جدید با در نظر گرفتن تمام جوانب صورت گیرد.


*نگرانیم که در آینده مدرسه سازی و تجهیز آمبولانس هم به دوش وارد کننده بیافتد!


به گزارش ایران خبر،وی در ادامه گفت : وقتی از ما می خواهند که خودمان اسقاط خودرو را به عهده بگیریم در واقع ما را وارد فعالیتی می کنند که هیچ تخصصی در آن نداریم ، از آنجایی که بخشی از هزینه واردات خودرو ، به آموزش و پرورش و بخشی به هلال احمر و آمبولانسها نیز اختصاص می یابد ، نگرانی من این است که رفته رفته از وارد کنند ه ها بخواهند که برای واردات خودرو ، علاوه بر  اسقاط  فرسوده ها ، ساخت مدرسه و تجهیز آمبولانس را هم بر عهده بگیرند ، در صورتی که هرکس تخصص خاص خود را دارد و اسقاط خودرو ، مدرسه سازی  و کارهایی از این دست ،وظیفه دولت است نه واردکنند ها !
احتشام زاد گفت : دولت باید به دنبال تامین هزینه این خدمات از محل عایدی واردات خودرو باشد نه اینکه با سلب مسئولیت یکباره  از خود و عدم دریافت  نظرات کارشناسان در حوزه واردات خودرو ،  فضا را برای واسطه گری عده ای سودجو فراهم کند.
برچسب ها: ستاد سوخت ، اسقاطی ، گرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار