هفته گذشته حوزه احزاب و تشکل‌های سیاسی اخبار و گزارش‌های مهمی همچون برگزاری یازدهمین کنگره جام، اجلاس شانزدهم مجلس خبرگان رهبری، ماهیگیری اصلاح‌طلبان در آبی گل‌آلود، رقابت تنگانگ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در پیست انتخابات و... را در برداشت.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، برگزاری یازدهمین کنگره جام، اجلاس شانزدهم مجلس خبرگان رهبری، ماهیگیری اصلاح‌طلبان در آبی گل‌آلود، رقابت تنگانگ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در پیست انتخابات و... را در برداشت.

11 کنگره جام در 22 سال

آیت‌الله موحدی کرمانی برگزاری 11 کنگره سراسری طی 22 سال از سوی جام را دستاورد و موفقیت بزرگی برای یک تشکل سیاسی دانست اما این موفقیت به اینجا ختم نشد و "محمد‌رضا باهنر" در یازدهمین کنگره این تشکل به تشریح خط‌مشی و برنامه دوسالانه جامعه اسلامی مهندسین پرداخت تا از این طریق اولین گام اصولگرایان در قالب یک تشکل حزبی برای انتخابات برداشته و به نوعی در تدوین برنامه دوسالانه هم، شورای هماهنگی و شورای مرکزی این تشکل توسعه می‌یابد و البته این در حالی است که در فصل تابستان عه بر جام اصولگرا، حزب مردم‌سالاری هم  گام‌های خود را با تدارک سفر تابستانی به گیلان به منظور تشریح برنامه‌های انتخاباتی و جزئیات کنگره در بهمن ماه آغاز کرد.

غیبت شیخ اصولگرا در اجلاس خبرگان  و جامعه روحانیت

"آیت‌الله مهدوی‌کنی" که مدت‌هاست در بستر بیماری به سر می‌برد در شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری نتوانست حضور یابد و به جای وی آیت الله سید محمود شاهرودی در صندلی داغ ریاست خبرگان رهبری تکیه زده بود، درست چند روز قبل از آغاز اجلاس شانزدهم، نائب رئیس اول مجلس خبرگان با حضور در بیمارستان شهید رجایی از رئیس عیادت کرد و البته در این روز، از عدم برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و عمر یک ساله باقیمانده این دوره و مشخص نبودن کاندیدا شدن خو در انتخابات بعدی خبرگان خبر داد.

باز هم جای خالی ریاست "مهدوی کنی"

اما جدایی از بحث ریاست و اداره جلسات خبرگان رهبری نباید از جامعه روحانیت مبارز هم غافل ماند و اینکه در این تشکل،" آیت‌الله موحدی کرمانی" است که ریاست جلسات جامعه را بر عهده دارد و البته وی پذیرش دبیرکلی جامعه روحانیت را منوط به تصمیم‌گیری شورای مرکزی می‌داند.

قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان به کجا رسید؟

مدت‌هاست که قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگری است اما گویا این پیگیری‌ها در حال ادامه است و  تا پایان سال جاری این قانون علی‌رغم عدم وجود اشکال در طرح، پس از رسیدن به نتایج درست بر روی دایره شمول، به تصویب می‌رسد.

اصولگرایان هم بیکار ننشستند

نشست همگرایی اصولگرایی با محوریت "حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی" از جمله نشست‌های مهم و قابل توجه رسانه های خبری و ابته فعالان حزبی است که از روزهای آغازین این نسیت سرو صداهای زیادی مبنی بر اشخاص مدعو و محورهای مورد بحث مطرح بود. مسئله‌ای که قابل توجه ایت اینکه این جریان سیاسی کهنه‌کار هم بیکار ننشسته و با عزم جدی در حال پیگیر جلسات درون گروهی خود هستند تا بتوانند بر موضوعات مهم درون تشکیلاتی خود از جمله حراست از ارزش‌های والای اسلامی، تاکیدات "مقام معظم رهبری" بر حضور بانشاط نیروهای مومن و ارزشی در صحنه‌های مختلف اجتماع، جلوگیری از ایجاد یاس و ناامیدی در حرکت‌های آینده همچمان تایکد کنند و گویا نشست‌های همگرایی اصولگرایی با محوریت تقوی در حدود 10 استان کشور برگزار شده و مقصد بعدی این نشست‌ها استان لرستان خواهد بود.

خیز جامعه مدرسین حوزه علیمه قم پس از همایش شیراز

جامعه مدرسین با تشکیل جلسه‌ای در خصوص مسائل جاری کشور و جمع‌بندی جامع از همایش دو روزه سال گذشته در شیراز به بحث و تبادل نظر پرداخت که در آن به جمع‌بندی مباحث مختلفی پرداختند و اینکه چه کارهایی مربوط به شورای عالی، چه کارهایی مربوط به خود جامعه و چه قسمتی مربوط به نهاد و دفتر تبلیغات است و همچنین ابعاد مختلف مسائل جاری اعم از آموزشی، پژوهشی و مباحث مربوط به فرق انحرافی و مسائلی که جنبه سیاسی داشت مطرح شد و در این باره هم اعضا به جمع‌بندی رسیدند که کدام نقطه‌نظر را کدام تشکیلات دنبال کند و  بنا شد که این مسئله پیگیری و مشخص و نهایتا برای نهادهای مختلف فرستاده شود.

ماهیگری از آب گل‌آلود با روش اصلاحات

می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم و نمی‌خواهم تنها به ریاست قوه مجریه اکتفا کنم! چرا که مردم در 24 خرداد رئیس‌جمهور انتخاب کردند نه رئیس قوه مجریه ... این گفته‌ها از سوی رئیس‌جمهوری کشورمان در سفر به اردبیل مطرح شد و بلافاصله پس از این اظهار نظر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب برداشت‌ها و تفسیرهای خود را از این سخن ارائه و به نوعی از آب گل آلود ماهی گرفتند تا جایی‌ که نشریه "صدا" وابسته به حزب کارگزاران سازندگی در شماره جدید خود بخش ویژه‌ای را برای افزایش اختیارات رئیس‌جمهور به خود اختصاص داد و از نقطه نظرات کارشناسان اصلاح‌طلب در این مورد استفاده بهینه کرده است.(اینجا)

نشریه صدا پا در این مسیر را فراتر گذاشته و این بار با اظهارات یک کارشناس مسعود سپهر استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز مسعود سپهرهم وارد گعده شده و گفته است: رئیس جمهور می‌تواند عزل رئیس قوه قضائیه یا فقهای شورای نگهبان را با توجه به اختیاراتی که دارد مطابق اصل 110 قانون اساسی مطالبه کند!

"آرمان" هم به هواداری از "صدا" برخواست


نکته قابل تامل این است که پس از 2 روز از انتشار پرونده افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در نشریه "صدا" و اظهارات غیرواقع "صادق زیباکلام"؛ صبح دوشنبه 10 شهریورماه روزنامه "آرمان" در صفحه نخست خود این اظهارات را تیتر یک کرد تا زنجیره منسجم رسانه‌های کارگزاران برای پرداختن به این فتنه تکمیل شود!

"ندا" سیستماتیک شد

امیری سخنگوی وزارت کشور با اشاره به ارائه درخواست حزب نو اصلا‌ح‌طلبی "ندا" به وزارت کشور گفت: یک حزب اصلاح‌طلبی به اسم "ندا" و آنگونه که خودشان می‌گویند نسل دوم اصلاح‌طلبان اساسنامه‌ای ترتیب داده‌اند و برای درخواست مجوز تقاضای خود را هم به صورت سیستمی ارائه کرده‌اند و از آن جایی که تشکل «ندا» هنوز یک حزب قانونی و مجوز‌دار نیست و در حال انجام کارهاست و مقرر شده که اسامی قطعی هیت موسس بعد از اخذ مجوز و ترکیب شورای مرکزی نیز پس از برگزاری کنگره که حدود 3 ماه بعد از مجوز رسمی است، مشخص شود.

تهدید خرازی به افشاگری!

"صادق خرازی" درباره انتقادات وارده نسبت به "ندا" گفته است: اگر قرار به افشاگری نسبت به مدعیان اصلاحات باشد، خیلی چیزها را می‌شود گفت. «چطور این جوانان را تا زمانی که پیاده‌نظام شما بودند، تایید می‌کردید؟» وی به خاطرات خود از دولت‌های مختلف نیز اشاره کرده و با بیان اینکه درباره ریزش نسل اول اصلاحات سخنی نگفته، به تلاش مشاوران احمدی‌نژاد برای جذب وی اشاره کرده و تاکید کرده که توانسته بر «هوای نفس» خود غلبه کند. او در پاسخ به نقدهایی که وی را حامی قالیباف نشان می‌دهد نیز توضیح داده که در سال ۸۸ جلساتی را برای ائتلاف روحانی و قالیباف برگزار کرده‌ است.

تکاپوی حزب مصمم برای انتخابات

 حزب اسلامی کار که به نوعی به عنوان یک حزب انتخاباتی شناخته شده است، به طور جدی با پیگیری جلسات هفتگی عزم خود را بیش از پیش برای انتخابات مجلس دهم جزم کرده است، این تشکل در این هفته و پس از مشخص شدن وظایف کمیته‌های سیاسی و اجرایی خود، مسئولان مربوطه را برای برگزاری کنگره حزب مشخص کرده و مقرر شده که فعالیت خود را هرچه زودتر آغاز کند.

اعمال تحریم؛ تقویت اقتصاد مقاومتی

در حالیکه آْمریکا‌یی‌ها حاضر به پایبندی متن توافقنامه ژنو نیستند و به بهانه‌های مختلف دست به اعمال تحریم از بعد اقتصادی افراد و شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی‌ می‌زنند، مسئولان کشوری در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گزارش تحقیقی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری دبیرخانه مجمع در خصوص شاخص‌سازی برای سیاست‌های کلی "اقتصاد مقاومتی" را در جمع اعضا قرئت کرد.

سفر آیت‌الله به عربستان در هاله‌ای از ابهام


"فائزه هاشمی"درباره اینکه آیا به دلیل در پیش بودن ایام حج آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان دعوت شده، گفت:ایشان بارها به عربستان دعوت شده‌اند، نمی‌دانم حالا استثناً بروند یا خیر و اطلاعی ندارم. این در حالی است که پیش از این "غلامعلی رجایی" مشاور رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام درباره سفر هاشمی به عربستان گغته بود که در حال انجام تدارکات و اقدامات لازم در این باره هستند.

اما اصل مطلب را در سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌توان جست. درست در 28 بهمن سال گذشته، وی درباره سفر احتمالی به عربستان گفته بود: اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که مشکلی نیست، مسأله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است؛ باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند، باید بحث‌های کارشناسی شود تا هر کسی که می‌رود؛ با برنامه برود و مذاکره کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار