یکی از کارشناسان موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی و علمی ندا طی یادداشتی به ترور فرماندهان مقاومت توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمد زارعی" از کارشناسان موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی و علمی ندا طی یادداشتی به ترور فرماندهان مقاومت توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:


روز 30 مرداد 1393، در اثر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه، 3 تن از فرماندهان عالی‌رتبه گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس به نام‌های محمد أبوشمالة، رائد العطار و محمد برهوم به شهادت رسیدند. این در صورتی بود که رژیم صهیونیستی لیستی را یک روز قبل از شهادت این 3 تن منتشر کرده بود.

این لیست، افرادی را که رژیم صهیونیستی در تلاش برای ترور آنها می‌باشد را در بر می‌گرفت که شامل نام اکثر فرماندهان حماس است. برای بررسی موضوع، بحث را در 3 بخش به صورت خلاصه دنبال می کنیم.

سه مؤلفه صهیونیست‌ها در ترور

3 مؤلفه و شاخصه اصلی و مشترک در همه ترورهای اسرائیل و 1 مؤلفه به عنوان مؤلفه فرعی وجود داشته است که ترور 3 فرمانده قسامی نیز در این قالب می گنجد:

1- اسرائیل تنها رژیمی در جهان است که تروریسم را به‌ عنوان سیاست رسمی و اعلامی خود اعلام می‌کند. با این‌حال مدعیان حقوق بشر هرگز واکنشی به این امر نشان نداده‌اند. رژیم صهیونیستی بارها و بارها رهبران مقاومت فلسطین را تهدید به ترور کرده است و این تهدید را در این جنگ به عمل تبدیل کرد.

2- اعلام قبلی در بسیاری از ترورهای اسرائیل وجود داشته است. در ترور 3 فرمانده گردان‌های قسام نیز، روز قبل از ترور، روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ اسراییل لیستی را منتشر می‌کند که نام دو تن از فرماندهان مذکور در آن مشاهده می‌شود.

3- ترور، گزینه‌ای بسیار مهم و استراتژیک برای اسرائیل به شمار می‌رود که در مواقع بسیار حساس بدان اهتمام می‌ورزد. ترور فرماندهان گردان‌های قسام نیز با توجه به شرایط زمانی که تقریباً در اواخر جنگ بود، بسیار برای صهیونیست‌ها مهم جلوه کرد، زیرا یک موفقیت نسبی را در جنگ برای اسرائیل به ارمغان آورد.

مؤلفه فرعی: این رژیم در بسیاری از موارد، به نقض قوانین بین‌المللی حین اقدام به ترور می‌پردازد. از موارد آشکار نقض قوانین جهانی از سوی این رژیم، استفاده از دیگر کشورها در فرآیند ترور است. این مسأله در ترور محمود المبحوح از فرماندهان گردان‌های قسام در کشور امارات متحده عربی کاملاً مشهود است.

عامل اصلی ترور

اگر ترور 3 فرمانده گردان‌های قسام و دیگر فرماندهان گروه‌های مقاومت در جنگ اخیر غزه (جنگ 51 روزه) بررسی شود، یک عامل مشترک در ترور این فرماندهان کاملاً آشکار می‌شود. این عامل، پدیده جاسوسان و مزدوران رژیم صهیونیستی در نوار غزه است که روند فزاینده‌ای را نیز طی می‌کند. در جنگ اخیر، شاباک تمامی مزدوران خود در نوار غزه را برای رصد و مراقبت فرماندهان مقاومت مأمور کرد و دستور داد که به محض رؤیت این فرماندهان، اطلاعات مکانی و زمانی آنها سریعاً مخابره شود تا عملیات ترور آنها به موقع و در اسرع وقت انجام پذیرد. ترور 3 فرمانده گردان‌های قسام و ترور صلاح ابوحسنین و دانیال کامل منصور از فرماندهان گروهان‌های قدس در جنگ اخیر، به همین ترتیب انجام شده است.

همه فرماندهان مقاومت در لیست ترور هستند

آخرین لیستی که از سوی رژیم صهیونیستی مبنی بر ترور رهبران و فرماندهان مقاومت فلسطین منتشر شد، شامل 13 فرد بود که تقریباً 12 تن از این افراد عضو حماس و گردان‌های قسام بوده و فقط یک نفر از دیگر گروه‌های فلسطینی می‌باشند. همین مسأله باعث شده تا رسانه‌ها و مطبوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز، فقط رهبران حماس را قربانی ترور رژیم صهیونیستی بدانند. اما باید توجه داشت که اسرائیل در کنار این لیست، لیست‌های دیگری نیز منتشر کرده است که فرماندهان رده بالای دیگر گروه‌های مقاومت نوار غزه را نیز در برمی‌گیرد که در برخی مواقع برای اسرائیل بسیار مهمتر نیز می‌باشند.

حتی در آخرین لیست اسرائیل، نام فرماندهی از گروهان‌های قدس به چشم می‌خورد که برای اسرائیل بسیار مهم می‌باشد. این فرد، خالد منصور فرمانده میدانی و عملیاتی گروهان‌های قدس می‌باشد که در حال حاضر به گونه‌ای به‌عنوان فرمانده کل این گروهان‌ها نیز به شمار می‌آید، زیرا جهاد غنام فرمانده کل گروهان‌های قدس به دلیل جراحت‌های زیادی که در اثر حملات اسرائیل دیده است، قادر به فرماندهی میدانی شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیست. اسراییل تاکنون 5 بار قصد ترور خالد منصور را داشته است که تمامی انها نافرجام مانده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار