از زمان شكل‌گيري حرم مطهر رضوي، همواره خيل ارادتمندان حضرت رضا(ع) از دور و نزديك به مشهد مقدس مشرف شده و افراد بيشماري از آنان براي نشان دادن ارادت خود به اين امام رئوف اشياء نفيس و ارزشمند خود را به اين مكان مقدس وقف كرده‌اند كه بخشي از آنها در موزه حرم مطهر رضوي به نمايش درآمده است

رییس خزانه‌داري كل آستان قدس رضوي به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت: اشياء اهدايي در مرحله اول توسط دفاتر نذورات كل در مبادي ورودي حرم مطهر رضوي دريافت و آنچه كه ارزش تاريخي و هنري دارد، توسط كارشناسان (كميسيون تفكيك اشياء) خزانه‌داري كل آستان قدس رضوي تشخيص داده و نذورات كل براي اشياء انتخاب شده سه نسخه قبض رسيد صادر مي‌كند كه اولين قبض به اهدا كننده و ديگري به نذورات كل تحويل داده و قبض آخر در اختيار خزانه‌داري كل قرار مي‌گيرد.

سيد رضا شالفروشان افزود: اين اشياء پس از ثبت در دفاتر ،رايانه‌ و تهيه شناسنامه‌اي كه كه حاوي اطلاعات مربوط به اهدا كننده، تاريخ ورود شيء، عكس، جنس، نوع و تعداد اشياء اهدايي است، براي نگهداري و سازماندهي به مخزن خزانه انتقال مي‌يابد.

وی ادامه داد: شرايط نگهداري در مخزن بر اساس استاندارد‌هاي تعيين شده توسط مجامع علمي و بين المللي و با عنايت به ساختار و ماهيت جنس و نوع مواد به كار رفته در اشياء صورت مي‌گيرد كه نور، رطوبت و دما از عوامل مهم و تعيين كننده در حفاظت و سلامت اين اشياء محسوب مي‌شود.

رییس خزانه‌داري كل آستان قدس رضوي با بيان اينكه شرايط محيطي با تجهيزات مدرن و پيشرفته زير نظر كارشناسان باتجربه تاسيسات با دقت و حساسيت دنبال مي‌شود بیان کرد: اشيائي كه نياز به مرمت و بازسازي داشته باشد، براي حفاظت و مرمت در اختيار كارشناسان متخصص معاونت امور موزه‌ها قرار مي‌گيرد.

شالفروشان با اشاره به نحوه تعامل با مراكز علمي و پژوهشي براي دست‌يابي به جديد‌ترين اطلاعات و مورد نياز افزود: خزانه‌داري كل در تعامل با معاونت امور سازمان كتابخانه‌ها موزه و مركز اسناد آسستان قدس رضوي اشياء مورد نظر را براي تحقيقات و پژوهش علمي در اختيار اداره پژوهش آثار قرار مي‌دهد.

وي با بیان اينكه درصد كمي از اشياء موجود در خزانه‌ فرصت نمايش پيدا مي‌كنند، گفت: اگر چه فضاي نمايش موزه‌ها پس از انقلاب شكوهمند اسلامي، توسعه چشمگيري داشته است ولي حجم عظيم و انبوه آثاري كه در مخزن نگهداري مي‌شود با فضاي محدود موزه‌ها قابل قياس نيست.

رییس خزانه‌داري كل آستان قدس رضوي با اشاره به اينكه امكان بازديد عموم از مخزن خزانه‌داري كل وجود ندارد، تصريح كرد: در مناسبت‌هاي مختلف از جمله دهه كرامت با هماهنگي معاونت امور موزه‌ها و همكاري خزانه‌داري كل اشيايي را كه مناسبت داشته باشد انتخاب، و براي نمايش در اختيار اداره كل گنجينه‌هاي معاونت امور موزه‌ها قرار مي‌گيرد.

وي گفت: حفظ و سيانت از موقوفه‌هاي ارزشمند و تلاش براي انتقال فرهنگ غني ايراني اسلامي مهم‌ترين رسالت خزانه‌داري آستان قدس رضوي است.

انتهای پیام/ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.