یک استاد علوم سیاسی گفت: نمی‌شود که ما قابلیت هسته‌ای را پایان دهیم ولی تحریم‌ها ادامه یابد اگرچه بخشی از تحریم‌ها کاهش یافته اما ساختار تحریم‌ها باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در نشست هم‌اندیشی صادق زیباکلام و ابراهیم متقی که صبح امروز تحت عنوان "مناظره" در موسسه دیدبان آمریکا برگزار شد، ابراهیم متقی با بیان اینکه برخی از دانشگاهی‌ها اعتقاد دارند که ایران باید سلاح هسته‌ای داشته باشد گفت: آن‌ها معتقدند چون ما در وضعیت محاصره اتمی قرار داریم و کشوری که در چنین وضعیتی قرار دارد باید جلوه‌هایی از موازنه قدرت را هم ایجاد کند و این نگرش مختص دوران جمهوری اسلامی نیست و از اواخر دهه 40 چنین راهبردی نظر بسیاری از نظریه‌پردازان بوده است.
 
وی افزود: از نگاه والز ایران به این دلیل بازیگر گریز از مرکز است که جهان در برخورد با ایران موازنه را برهم زده است.
 
متقی تصریح کرد: این موضوع یک ریشه تاریخی دهه 50 دارد چنانچه در همان مقطع سیاست خارجی ایران که رویکردش ائتلاف‌گرا بود تبدیل به مستقل شد.
 
وی با طرح این پرسش که ما کدام یک از بندهای پادمان هسته‌ای و اساسنامه انرژی‌ اتمی را رعایت نکرده‌ایم که امریکایی‌ها برای ما محدودیت ایجاد می‌کنند و می‌گویند بر اساس پادمان هسته‌ای می‌تونید به سلاح هسته‌ای دست یابید؟ اظهار داشت: آن‌ها اولین نقض کنند‌ه‌ پادمان‌های هسته‌ای هستند و الان npt را به پادمان هسته‌ای پیوند نمی‌دهند و می‌گویند از طریق پادمان هسته‌ای قابل نقض شدن است و کشورها می‌توانند ضمن رعایت پادمان‌های هسته‌ای غنی‌سازی کنند و در آستانه هسته‌ای شدن قرار بگیرند.
 
متقی تاکید کرد: ما اکنون در چارچوب پادمان هسته‌ای به این وضوح نگاه می‌کنیم اما امریکا و شورای امنیت فراتر از این پادمان نگاه می‌کنند و می‌گویند اجازه نمی‌دهیم کشورها مقدمات تولید سلاح هسته‌ای را فراهم کنند در حالی که از نگاه ما خود تولید مطرح است.
 
وی خاطرنشان کرد: نیروگاه بوشهر 80 تن سوخت هسته‌ای دارد و هر سال یک پنجم آن جابجا می‌شود و اینکه گفته می‌شود قابلیت‌های هسته‌ای ما به گونه‌ای است که می‌توانیم 5 نیروگاه بزنیم با واقعیت‌های موجود تطابق ندارد.
 
متقی با اشاره به اینکه مذاکرات فعلی با نوعی نگرانی و اضطراب از سوی دولت مطرح شد گفت: روحانی محور کار خود را سیاست خارجی و محور سیاست خارجی را مذاکرات هسته‌ای قرار داد و هیچ‌ کشوری نیست که وزیر خارجه آن  برای مذاکره 17 روز به خارج برود.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این مذاکرات نشانی از بازی برد – برد وجود ندارد و نمی‌شود که ما قابلیت‌های هسته‌ای را پایان دهیم ولی تحریم‌ها ادامه یابد اگرچه بخشی از تحریم ها کاهش یافته اما ساختار تحریم‌ها باقی مانده است و ذات نگاه آمریکایی این است که قابلیت لازم را برای اقتصاد ایران به وجود نیاورد چون در این صورت ترس این را دارم که ایران اقدام به توسعه صنایع موشکی خود کند.
 
متقی در پایان نسبت به قرار دادن بروکسل به عنوان محل ملاقات اعتراض کرد و گفت: به چه دلیل وزیر خارجه به بروکسل می‌رود و با فردی که کارکرد سازمانی دارد در آن جا ملاقات می‌کند؟ اقدام دیدار در این محل معنای خاص خود را  دارد و من نسبت به این اقدام معترض هستم.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: انرژی ، هسته ای ، نیروگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار