در مناظره بین "بذرپاش" عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و "منصوری آرانی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حاشیه‌های جالبی همراه بود که به آن می‌پردازیم.

نقاط مورد مناظره بین بذرپاش و منصوری آرانی چه بود؟/ از نگاه سیاسی به مذاکرات تا دوربین آنلاین در تاسیسات هسته ای/ لزوم پاسداشت زبان فارسی/ آیا لوگزامبورگ تحریم ها را برمی دارد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در مناظره بین "مهرداد بذرپاش" عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و "عباسعلی منصوری آرانی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که از شبکه خبر پخش شد با حاشیه های جالبی همراه بود که به آن می‌پردازیم.

* نگاه سیاسی به مذاکرات

پس از طرح شدن موضوع توسط مجری هر دو طرف مناظره به بیان دیدگاه های خود پرداختند پس از انتقادات گسترده مهرداد بذرپاش ، منصوری آرانی طرف دو مناظره خطاب به این انتقادات گفت اشتباه شما این است که بیانیه را با بازی سیاسی زیر سوال می برید.

* لزوم پاسداشت زبان فارسی

 در ادامه این مناظره مهرداد بذرپاش با مطرح کردن نسخه لاتین بیانیه سوئیس قبل از این که تفسیر بیانیه بپردازد منصوری آرانی خطاب به او گفت ملت ایران فارسی زبان اند چرا به زبان فارسی نمی گویید و چرا سخن ظریف را قبول ندارید که بذرپاش درپاسخ گفت: اگر این گونه است چرا وزیر خارجه در مجامع بین المللی انگلیسی صحبت می کند؟

* اشتباه محاسباتی

در اوایل مناظره کلمه اشتباه محاسباتی توسط منصوری آرانی مطرح شد که بذرپاش در پاسخ آن یک کلمه متداول و مرسوم دانست.

* آیا لوگزامبورگ تحریم ها را برمی دارد

در اثنا این مناظره بذرپاش با انتقاد از فک شیت آمریکایی و با کنایه به تیم مذاکره کننده گفت: اگر قرار نیست کشورهای عضو 1+5 تحریم ها را بردارند پس لوگزامبورگ این تحریم ها را بردارد که پس از اتمام این بخش از سخنان عضو هیات رئیسه مجلس، منصوری آرانی با تکذیب این سخنان به آن واکنش نشان داد.

* برشمردن ویژگی های مذاکرات توسط منصوری آرانی

 منصوری آرانی با اشاره به ویژگی بیانیه سوئیس گفت: مردم در آینده تصمیم می گیرند که تیم مذاکره کننده خادم یا خائن است سپس اشاره به تایید مذاکرات توسط سردار سرلشگر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و سرلشگر حسن فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح داشت و منصوری آرانی آن را نشان از در نظر گرفته شدن امنیت ملی در مذاکرات دانست.

* دوربین آنلاین و آفلاین

بذرپاش با اشاره به بیانیه سوئیس و لزوم توجه به نکات مذاکرات هسته ای مواردی را در مورد دوربین آنلاین در تاسیسات هسته ای بیان داشت و آن را به بیانیه سوئیس و مطرح شدن آن در بیانیه نسبت داد که با پاسخ و واکنش جدی آرانی مواجه شد.

دو طرف در حین مذاکره به قدری اختلاف سلیقه داشتند که کار به مجادله کشیده می شد و گاهاً دو طرف به سخنانشان در اثنای مذاکره قطع می شد یا موضوعی میانجی گری می کرد.

* اهمیت مذاکرات در سه ماه آینده

بذرپاش در بخشی از مذاکره با اشاره به لزوم توجه جدی به مذاکرات در سه ماه آینده این نکته را مطرح کرد که، طوری مذاکره کنیم تا در آینده بتوانیم در چشمان علیرضا و آرمیتا نگاه کنیم زیرا دستاوردهای هسته ای مرهون خون شهدای دانشمندان هسته ای است.


حاشیه نگاری از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار