یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به گزارش اخیر آژانس پیرامون برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: سیاست‌های پشت پرده آژانس عمدتا توسط آمریکا و قدرت‌های آزاد جهانی دیکته و تداعی می‌شود.

"حسین متفکر" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،  با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در رابطه با فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران، گفت: با توجه به اینکه سیاست‌های پشت پرده آژانس عمدتا توسط آمریکا و قدرت‌های آزاد جهانی دیکته و تداعی می‌شود، قطعا در این رابطه انرژی هسته‌ای ایران مسئله اصلی گفتگوها نیست بلکه مبحث مورد نظر جایگاه ژئوپلتیکی ایران است.

وی با اعتراض به صحبت‌های اخیر "کسینجر" وزیر خارجه اسبق آمریکا در رابطه با اینکه انقلاب اسلامی زمینه را برای امپراطوری ایران فراهم می‌کند،‌ ادامه داد: اینکه نحوه جایگاه ژئوپلتیکی ایران با گسترش سرزمینی همراه خواهد بود حرف درستی نیست.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: با توجه به نفوذ معنوی ایران در کشورهای فلسطین،‌ لبنان، سوریه، یمن، عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خود، به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح شده است و همین مسئله مخالفت غربی‌ها را برانگیخته است.

متفکر اظهار داشت: با توجه به مولفه‌های رشد علمی و توسعه‌ای ایران، کشورهای غربی با ایجاد چالش در برنامه‌های هسته‌ای ایران، این بحث‌ها را در رسانه‌های گروهی غرب و در میان ایران و 1+5 استمرار داده و اذهان و افکار عمومی جهان را از موضوعات اصلی به سوی موضوعات فرعی سوق داده است.  

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید و ارائه سیاست مضاعف، تاکید کرد: زمینه‌ای برای گفتمان جدید با رویکرد جدید ایجاد شد،  که در این رابطه غربی‌ها تلاش کردند گام‌هایی را برای نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران بردارند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در رابطه با حرام بودن ساخت هرگونه سلاح‌های هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به دنبال ایجاد سلاح هسته‌ای نبوده است.

متفکر با اشاره به مزایای فناوری هسته‌ای،  افزود: هیچ دلیلی برای گسترش فناوری هسته‌ای به بهانه ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد، زیرا ممکن است ایجاد این فناوری منجر به کشف علم جدید و تولید محصول جدید برای خدمات آینده جهان شود.

وی در پایان با اشاره به تغییر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خاطر نشان کرد: روند مذاکرات با روی کار آمدن "فدریکا موگرینی" تغییر نخواهد کرد.
 
انتهای پیام/
 
 

برچسب ها: اژانس ، ایران ، گزارش ، موگرینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار