معاون اول دستگاه قضا گفت: قوانین ما باید برپایه موازین شرع، اسلام و مبتنی بر قرآن و وحی باشد و خواهش من این است که تحت تاثیر جوسازی‌ها و بلندگوهای شرقی و غربی قرار نگیریم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین "غلامحسین اژه‌ای" در مراسم تودیع و معارفه معاون حقوقی قوه قضائیه که امروز سه شنبه(18شهریورماه) برگزار شد اظهارداشت: یک قاضی زمانی می‌تواند به حق و قسط قضاوت کند که ملتزم به قانون باشد و حتی اگر نیت خوبی هم داشته باشد، چنانچه به قوانین موضوعه عنایت نداشته باشد، خروجی کار وی ممکن است موجب عذاب شود.  
 
وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم بگوییم که به حق عمل کرده‌ایم که مطابق قانون رفتار کنیم، چرا که هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به رشد و تعالی برسد، مگر اینکه ملتزم به قانون باشد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قوانین باید منافع فرد و جامعه را توامان تنظیم کند، تصریح کرد: معاونت حقوقی قوه قضائیه از این جهت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که باید در تدوین قوانینی که مطابق با حق و فرهنگ و نظام اسلامی باشد، منافع فرد و جامعه را توامان تنظیم کند.  
 
معاون اول دستگاه قضا تاکید کرد: معاونت حقوقی در قوه قضائیه تکلیف شاق و مهمی برعهده دارد که هم باید قوانین مطابق اسلام و کارایی را تدوین کند و هم این معاونت حلقه اتصالی بین دو قوه مجریه و مقننه است.  
 
سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه باید در تدوین قانون شفافیت و صراحت مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: قانونی که تدوین می‌شود باید قابلیت اجرایی داشته باشد و از طرفی شفاف و صریح باشد، چرا که ما شاهدیم که قانون آئین دادرسی جدید ابلاغ شده، اما اگر بخواهیم براساس این قانون عمل کنیم پیگیری جرائم خشن و سازمان یافته با مشکل مواجه می‌شود، بنابراین قانون باید قابلیت اجرایی داشته باشد. 

وی ادامه داد: این جلسه برای تقدیر و ارج نهادن به زحمات دو مدیر خدوم،‌ دلسوز و موفقی که از مسئولیت و سمتی به مسئولیتی دیگر منتقل می‌شوند، برگزار شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: مسئولیت معاونت حقوقی قوه قضاییه را جناب آقای حجت‌الاسلام رازینی سالیان سال عهده‌دار بوده و امروز به دیوان عالی کشور منتقل می‌شود تا نظام از همه تجربیات این بزرگوار بهره‌مند شود.
 
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه جناب خدائیان از امروز مسئولیت سمت معاونت حقوقی را عهده‌دار می‌شود، افزود: سال‌های زیادی است که در خدمت جناب آقای رازینی هستیم، ایشان شخصیتی فاضل، مخلص،‌ بااستعداد، بدون ادعا و تکلف، بی‌اعتنا به مظاهر دنیوی و با یک سابقه طولانی مجاهدت در طول این سی و چند سال انقلاب است.
 
معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: حجت‌الاسلام رازینی در کارنامه خود در جهت تقویت مبانی انقلاب و مبارزه با ضد انقلاب صفحات بسیار درخشانی دارند. رازینی چه در دادسرای ویژه روحانیت و چه در دادگاه‌های انقلاب و دادگستری پرونده روشنی برای مبارزه با انحرافات دارند. جناب آقای رازینی کمتر از 30 سال داشت که مسئولیت سازمان قضایی نیروهای مسلح را عهده‌دار شد و تحولی جدی در آنجا ایجاد کرد.
 
وی یادآور شد: جناب آقای رازینی سالیان سال با حکم امام(ره) و بعد از آن رهبر انقلاب، ریاست دادگاه ویژه روحانیت را طی سالیان متمادی عهده‌دار بود، ریاست دادگستری استان تهران و دیوان عدالت اداری نیز از دیگر مسئولیت‌های وی بوده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: حجت‌الاسلام رازینی در طول چند سال گذشته در معاونت حقوقی قوه قضاییه زحمات زیادی کشیده‌ و من به سهم خودم از طرف آیت‌الله آملی لاریجانی از همه زحمات ایشان تشکر می‌کنم.
 
وی ادامه داد: بدیهی است که باید نکات مثبت و تجربیات قبل مورد استفاده قرار گیرد و البته نباید به گذشته بسنده کنیم؛ زیرا باید تلاش کنیم که وضع‌مان بهتر شود.
 
معاون اول دستگاه قضا ضمن معرفی ذبیح‌الله خدائیان به عنوان معاون حقوقی قوه قضاییه، خاطر نشان کرد: وی نیروی مخلص، وفادار، دارای بینش حقوقی و قضایی و از جمله کسانی است که از پله اول شروع کرد و به این مرحله رسید، وی هم سابقه تدریس در دانشگاه و هم تجربه مدیریت در دستگاه قضایی و امر قضا را دارد و امیدواریم که ان‌شالله از تجربیات گذشتگان خوب استفاده کند و آنچه که به نفع نظام است را پیش ببرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به رشد و سعادت برسند مگر اینکه ملتزم به قانون باشد، ما نمی‌توانیم جامعه‌ای سالم، پویا، همراه با امنیت و سعادتمند داشته باشیم مگر اینکه قانونی مترقی داشته و به آن ملتزم باشیم.
 
سخنگوی دستگاه قضا گفت: نظام هستی بر مدار قانون و حق بنا شده و انسان که اشرف مخلوقات است برای رسیدن به کمال حدودی دارد و اگر در این حدود تعیین شده از سوی پروردگار حرکت کرد به سعادت می‌رسد و اگر از این چارچوب تجاوز کرد به مطلوب نمی‌رسد.
 
 وی تصریح کرد:‌ ایرادی ندارد که ما از تجربیات دنیا استفاده کنیم و قوانین دیگر را هم ببینیم اما چیزی که باعث رسیدن به سعادت است قانونی است که توسط خداوند متعال وضع شده است.
 
معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه معاون حقوقی قوه قضاییه باید یک حضور فعال در دولت و مجلس داشته باشد اظهار داشت: یکسری از قوانین به صورت طرح در مجلس و یکسری دیگر از قوانین به صورت لایحه مطرح می‌شود، لوایح قضایی از طرف قوه قضاییه به دولت و لوایح غیرقضایی از ناحیه خود دولت تقدیم مجلس می‌شود؛ بدیهی است که عنایت لازم را خواهیم داشت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خطاب به خدائیان تاکید کرد: مسائلی که از طریق طرح در مجلس مطرح می‌شود باید حضوری فعال و به روز داشته باشید و از همان زمانی که طرح مطرح می‌شود تا تصویب نهایی آن را دنبال کنید، لوایح قضایی که به دولت می‌رود بر اساس تفسیری که شورای نگهبان قائل است و دولت نباید در لوایح قضایی دخالت کند؛ بنابراین شما باید آن را دنبال کنید تا شاکله لوایح قضایی در دولت به هم نخورد.
 
وی ادامه داد: در لوایح غیرقضایی که از ناحیه خود دولت مطرح می‌شود چه بسا مواردی وجود داشته باشد که به قوه قضاییه برگشت بخورد و خوب است که در آنجا هم حضوری فعال داشته باشید.
 
سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه برخی از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از قوانین مصوب مجلس تشخیص مصلحت نظام است، اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی که با آن مواجه می‌شویم این است که در بسیاری از زمان‌ها در تدوین قوانین مسائلی که توسط مجمع تشخیص مصلحت تبیین می‌شود کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد که بعدها قضات در این راستا با مشکل مواجه می‌شوند.
انتهای پیام/
برچسب ها: معاونت ، حقوقی ، قضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار