به گزارش
خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، غلام ابوالفضل دبیر فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس در سلسله نشستهای تخصصی صنایع دریایی که در سالن همایشهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد طی سخنرانی گفت: شناسایی نیازها و خلع و تداخل قانونی، نظارت بر اجرای قانون از جمله سر فصلهایی است که مورد توجه مسئولان قرار دارد.
وی در خصوص شناسایی نیازها و خلاء تداخل قانونی افزود: در این رابطه آموزش طرحی توسط دریانوردان در دست بررسی قرار دارد.
وی به کشتی صدرا و ساخت آن اشاره کرد و افزود: کشتی صدرا با توجه به دغدغه ویژه نمایندگان هم اکنون مورد بررسی قرار دارد تا به نتیجه مورد نظر برسد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه بنادر و صنایع دریایی برای هر دو فصل به درستی انجام شده است تا به اجرا برسد.
صنایع ریلی، دریایی و راهسازی وزارت صنعت
مهران کیانپور رئیس ادراه صنایع ریلی، دریایی و راهسازی گفت: اصلیترین حوزههای صنایع دریایی در کشور شامل کشتیسازی، تعمیرات، صنایع فرا ساحل و خدمات (مهندسی/بهرهبرداری) است.
وی به اهمیت صنایع کشتیسازی و نقش آن در توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: صنعت کشتیسازی با حدود ۴۰ صنعت به طور مستقیم و ۶۰ صنعت به طور غیر مستقیم در ارتباط است و ۶۷ درصد از ارزش ساخت یک کشتی، در خارج از کشتی سازی تولید میشود، چنانچه به ازای هر یک نفر شاغل در صنعت کشتی سازی، ۴ نفر در زنجیره صنایع مرتبط با آن شاغل میشود و برای ساخت یک کشتی ۲۰ هزار تنی، حدود 1.2 میلیون نفر- ساعت نیروی کار مصرف میشود.
وی در ادامه به ظرفیت و پتانسیلهای موجود در صنایع دریایی کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه ساخت (در صورت فراهم بودن بستههای لازم و تامین به موقع منابع مالی، توانمندی تولید سالانه انواع شناور وجود دارد) در حوزه صنایع فرا ساحل (در صورت فراهم بودن بستههای لازم و تامین به موقع منابع مالی، توانمندی ساخت و تحویل حداقل ۲۱ دستگاه، دکل حفاری دریایی طی حدود ۳۰ ماه در داخل کشور وجود دارد)
وی در پایان به برخی برنامههای در دست اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: تدوین استراتژی ده ساله صنایع دریایی کشور، بازنگری قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و پیگیری اجرایی شدن آن و امضاء نیازهای ۵ ساله سازمانها و شرکتها به انواع شناورها و تجهیزات فرا ساحلی از جمله برنامههای دردست اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
انتهای پیام/