یک استاد ارتباطات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اثرات ماهواره بر کودکان مثل بیماری واگیردار است

"صدیقه ببران" با هشدار نسبت به اثرات مخرب ماهواره بر کودکان گفت: با ارتقای سواد رسانه‌ای والدین تاثیر ماهواره بر فرزندان کاهش می‌یابد.

صدیقه ببران عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشکده روانشناسی،‌ دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران در خصوص تاثیر ماهواره بر روی کودکان گفت: بحثی  که در حوزه برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد این است که کودکان ذهن پاکی دارند و میزان تاثیر پذیری آنها بیشتراست.

 وی افزود: در حوزه رسانه برنامه ساز کودک باید با یک روانشناس کودک و جامعه شناس در ارتباط باشد تا کیفیت برنامه‌ها از جذب کودکان کمتر شود.

دکتر ببران، در خصوص ماهواره گفت: ما تسلط روی برنامه‌های ماهواره نداریم و کودکان را نباید جلوی ماهواره رها کنیم.

وی درخصوص تاثیر ماهواره در شکل گیری کودک گفت: قطعا تاثیر می‌گذارد و ما باید پدر و مادر‌ها را آگاه کنیم و میزان سواد رسانه‌ای آنها را بالا ببریم تا با قدرت تحلیل بتوانند خوب و بد را تشخیص دهند، همچنین پدر و مادر‌ها و سیستم آموزشی باید از سواد رسانه‌ای آگاه شوند.

ببران گفت: خانواده‌ها زمان و نوع مصرف را برای کودکان کنترل کنند و با کودکانشان برنامه‌ها را ببینند، قدرت تحلیل کودکان را  بالا ببرند تا درگیر تخیل نشوند.

وی اظهار داشت: اغلب کودکان که تشخیص خیال از واقعیت را ندارند در سریال‌ها و برنامه‌های حل می‌شوند خود را جای قهرمان می‌گذارند.

ببران در خصوص تاثیر ماهواره در جامعه گفت: وقتی کودکان صحنه‌های خشونت را می‌بینند در نا‌خود‌آگاه آنها تاثیر می‌گذارد و این اثرات وارد مدرسه‌ها می‌‌شود و همه را درگیر می‌کند، مثل بیماری که واگیر دارد.

وی در آخر خاطرنشان کرد: برنامه‌های درست را برای کودکان انتخاب کنیم که کمترین میزان خشونت را دارند، کودکان 3 تا 5 سال را باید کمک کنیم چون آنها در این سن قدرت تفکیک ندارند.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار